Inlägg från: Stargazers |Visa alla inlägg
  • Stargazers

Vi som försökt ett tag utan plus

Grattis Jayt till insättningen och äggen i frysen! En fråga: varför blev det ett nytt färskförsök och inte insättning av de ägg ni redan hade i frysen?

• Stargazers
    JZ: Usch jag önskar att du snart får slippa all den där smärtan och att du snart får komma hem igen! Allt känns ju lite bättre när man får vara i sitt eget hem och inte i några sterila sjukhusmiljöer. Förhoppningsvis börjar det snart gå åt rätt håll för dig! {#emotions_dlg.flower} 

Wittra: Oavsett vart man befinner sig i den här barnlösheten så kan vi nog alla känna igen oss i det du beskriver. Pendlingarna mellan hopp och förtvivlan kan vara enorma. Och så den här förbannade ovissheten. Om man bara visste att det en dag skulle ordna sig, även om det så vore 5 år bort, men att man till slut skulle ha en bebis i famnen, tänk vad mycket bättre man skulle må. Men tyvärr finns det inga garantier här i livet, och det gäller även inom detta område. Men du är inte ensam om de här tankarna ska du veta!

Wonders: Härligt att vara igång igen! Håller tummarna för att du får världens bästa julklapp!

Jenso: Att 4 av 8 ägg blev befruktade är ju jättebra! Läkaren sa till mig att det normala är att 50% av äggen blir befruktade. 

• Stargazers
    Wittra skrev 2013-11-22 15:21:37 följande:
    En fråga till alla som testat ivf, hur beslutades det? Fick ni pröva något innan? Som kvinna; vad för äggproblem kan man ha?
    Vi gjorde en utredning som visade att mannen har för få spermier och då föreslog gynekologen att vi kunde ställa oss i kö för IVF. IVF är väl som den enda utvägen ifall "felet" ligger hos mannen, såvida inte det låga/missbildade spermierna beror på hormonrubbningar tex - då kan man ju först försöka medicinera mot detta. De hittade dock ingen orsak till det låga spermieantalet och därför blev IVF aktuellt. (Jag tror det är så att i 85-90% av fallen hittar man inte orsaken till ett lågt spermieantal.) Om "felet" däremot hade legat hos mig, hade man ju kunnat testa andra vägar först (tex insemination eller hormoner).

Beslutet om IVF låg helt och hållet  i våra händer i och med att man hittade något avvikande. Hade ingen orsak hittats så är det två eller tre års försök som gäller innan man får landstingsfinansierade försök här i Norrbotten.

Vilka äggproblem man kan ha är jag inte rätt person att svara på eftersom vi vid 1:a IVF:en fick höra att mina ägg är helt okej, så det området är jag inte insatt i. Hoppas du fick svar på dina andra frågor i alla fall! 
  • Stargazers

Måste bara få skriva av mig! Fick just veta att en nära vän är gravid och även om jag är glad för hennes skull så svider det också till lite. Man blir påmind om hur lätt det är för andra medan det uppenbarligen ska vara så svårt för oss. Jag önskar verkligen att ingen annan behövde gå igenom det här, speciellt inte dem man bryr sig om. Men kan ändå inte låta bli att bli svartis. Kommer det nånsin att bli våran tur?...

• Stargazers

JZ: läste också om Blondinbella och ja visst blir man lite äcklad av att allt verkar vara en dans på rosor för vissa :P

Tuffisen: Din teori är ogenomtänkt och naiv. I mitt fall har vi medicinskt fått bekräftat att vi har svårt att få barn på egen hand då min man har få antal spermier. Att säga att vi är ofrivilligt barnlösa pga något vi själva gjort/gör är inget annat än bullshit.

• Stargazers

Ni som gjort/gör IVF och har gjort FET: Har ni varit med om att äggen odlats vidare i 6 dagar inför infrysning? Jag trodde det var 5 dagar som var standard, men inte i vårt fall tydligen.

• Stargazers

Maramina: Okej, det jag tycker är konstigt är att de sagt att insättning ska ske 6 dagar efter positivt ÄL-test. Ägg som odlats vidare i 5 dagar verkar ju sättas tillbaka 6 dagar efter positivt ÄL-test så jag undrar om de sagt rätt till oss, känns ju som att 6-dagars odlade då borde sättas in 7 dagar efter positivt ÄL-test?

• Stargazers

Pratade just med kliniken. FET sker på lördag OM vi får plats! Så himla sjukt! Fattar inte att de kan göra så... Om det blir av får vi veta på ons eller tors. 

• Stargazers

Själva dagen är enligt vad de sagt tidigare (dvs 6 dagar efter positivt ÄL-test, dock blev jag lite fundersam om detta verkligen stämde, men det gjorde det ju tydligen). Det jag blir upprörd över är att trots att de har öppet så vet vi inte ifall vi får göra någon FET pga att vi är längst ned i rangordningen. 

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus