Vi som försökt ett tag utan plus
Hur lång tid tar det innan man får göra IVF efter att man fått konstaterat att spermierna är "slöa"?
Hur lång tid tar det innan man får göra IVF efter att man fått konstaterat att spermierna är "slöa"?
Jag har en fundering....vi har startat en utredning och i fredags fick jag veta att halten på mitt gulkroppshormon (progesteronet) är högt och bra vilket tyder på att ägglossningen fungerar (testet togs 6 dagar efter ÄL). Dock har jag kört med ÄL-test i tre månader och två av dessa fick jag min mens bara 9 dagar efter ÄL, dvs min lutealfas är i kortaste laget. Kan man ha bra progesteron-värden och ändå ha för kort lutealfas?
Sen är det en grej till jag funderar kring....mina bröst börjar ömma samma dag som jag får positivt på ÄL-testen (och detta håller i sig några dagar in på mensen). Sen läste jag någonstans att progesteronet börjar öka efter ÄL och det är också denna höjning som gör att man får ömma bröst - alltså borde jag inte få ömma bröst samtidigt som ÄL utan några dagar senare.
Någon med koll?
Ska försöka få tag i gynekologen till veckan, men tänkte först kolla här.
Klart att det är jobbigt att höra andra babbla på om deras graviditeter osv när man själv inte lyckats. Ett kompispar till oss började försöka samtidigt som oss och blev gravida på första försöket och har nu fått sin älskade bebis, själv har man inte ens fått ett plus på stickan ännu.
Tycker även det är svinjobbigt när andra tjatar och tycker att "nu är det väl dags för er också att skaffa snart också", och man skulle bara vilja skrika JA VAD FAN TROR DU VI FÖRSÖKT MED DET SENASTE ÅRET, men istället ler man och håller tyst. Blä för hur otänkta vissa i ens närhet kan vara.
Vi fick lite chockerande besked idag... Provresultatet från mannens spermaprov visade att han endast har 6 miljoner spermier och att det enligt gynekologen "kan vara lite svårare att bli gravid men inte omöjligt". Dock är ju 20 miljoner minimum, så visst - det kanske inte är omöjligt att bli gravid men jävligt svårt lär det ju bli. Hur många måste man ha för att det ens ska vara lönt att göra IVF eller liknande behandlingar?
Det är enligt WHO som en man räknas som fertil om han har över 20 miljoner spermier. Sen finns det säkert olika grader av hur fertil man bör vara.