• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • frwi
    flingansnö skrev 2011-12-12 20:33:01 följande:
    men hur kan pH vara med litet p när det står först i en mening?
    undrar jag med
  • flingansnö
    frwi skrev 2011-12-12 20:40:12 följande:
    undrar jag med

skönt att det inte bara är jag.... men när jag tittar på meningen så kan man nog tolka den som att det är en del i en mening, den efterföljs inte av en punkt heller. TS hur tänkte du?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    flingansnö skrev 2011-12-12 20:33:01 följande:
    men hur kan pH vara med litet p när det står först i en mening?
    För att förkortningar som den behåller sin form oavsett om det står i början av en mening eller ej.

Påståendet "meningar börjar alltid med stor bokstav" är inte helt sant, bland annat finns det här undantaget. Andra undantag är von, af och liknande.
    Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
  • flingansnö
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-12 20:43:35 följande:
    För att förkortningar som den behåller sin form oavsett om det står i början av en mening eller ej.

Påståendet "meningar börjar alltid med stor bokstav" är inte helt sant, bland annat finns det här undantaget. Andra undantag är von, af och liknande.

Jaha! Det visste jag inte!
  • Mysgosmys

ph och socialdemokraterna fick jag fel på :P

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Mysgosmys

Men pH, skrivs det även så om det är början av meningen alltså?

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Prodin

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Your argument is invalid
  • von Brev

5 rätt av 5 möjliga.

Däremot undrar jag om ordet Storstockholm... stavas det så eller StorStockholm?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    von Brev skrev 2011-12-12 21:48:08 följande:
    5 rätt av 5 möjliga.

Det är Storstockholm där.
  • Jäjd
    von Brev skrev 2011-12-12 21:48:08 följande:
    5 rätt av 5 möjliga.

Storstockholm....
    Hide your face so the world will never find you
Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?