• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • Tonårsmamman1
    Pallas skrev 2011-12-21 17:19:02 följande:
    Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
    Nej, faktiskt inte. I detta fall så är det en polis som kom och ställde frågor. Inte hela Polisväsendet. 
  • Pallas
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-21 17:33:57 följande:
    Nej, faktiskt inte. I detta fall så är det en polis som kom och ställde frågor. Inte hela Polisväsendet. 
    Då tolkade jag frågan fel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pallas skrev 2011-12-21 17:19:02 följande:
    Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
    Det är "polis" eftersom det är den allmänna funktionen som avses. Precis som du skulle skriva "när jag var i Spanien blev mitt pass stulet och jag kontaktade polisen i Barcelona" så gäller samma sak i Sverige. "Jag fastnade i tullen men jag upplevde att det var orättvist och kontaktade därför Tullverket".

Jag citerar mig själv:
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-12 20:38:35 följande:
    Det behöver inte vara en polisman för att det ska vara liten bokstav det "räcker" att man inte specifikt menar organisationen utan mer allmänt en samhällsfunktion (eller motsvarande), som Svenska skrivregler uttrycker det:

"Ett pressmeddelande skickades i dag ut av Polisen" (= den centrala organisationen)"
    "Det tog inte lång stund förrän polisen kom till platsen. (= den allmänna samhällsfunktionen)"
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    trettioplus skrev 2011-12-21 17:22:09 följande:
    Vänsterpartiet verkar inte vara konsekventa när det kommer till detta.
    Hur menar du då?
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Pallas
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-21 17:36:51 följande:
    Det är "polis" eftersom det är den allmänna funktionen som avses. Precis som du skulle skriva "när jag var i Spanien blev mitt pass stulet och jag kontaktade polisen i Barcelona" så gäller samma sak i Sverige. "Jag fastnade i tullen men jag upplevde att det var orättvist och kontaktade därför Tullverket".

Jag citerar mig själv:
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-12 20:38:35 följande:
    Det behöver inte vara en polisman för att det ska vara liten bokstav det "räcker" att man inte specifikt menar organisationen utan mer allmänt en samhällsfunktion (eller motsvarande), som Svenska skrivregler uttrycker det:

"Ett pressmeddelande skickades i dag ut av Polisen" (= den centrala organisationen)"
    "Det tog inte lång stund förrän polisen kom till platsen. (= den allmänna samhällsfunktionen)"
    Tack för utredandet. Jag övertolkade i vanlig ordning. (Notera att jag använde versal efter kolon i mitt svar till Tonårsmamma1.)
  • knisse

jag är helt skakad jag hadde alla rätt.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Pallas
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-21 18:01:55 följande:
    OK  Glad 
    Förlåt, jag stavade fel till ditt nick i mitt inlägg till den där med alla bokstäverna...
  • Telly

Hade fel på pH-värdet. Men det var för att jag utgick ifrån de svenska skrivreglerna att ny mening alltid börjar med stor bokstav. Tycker att den skrivregeln borde stå högre än att skriva pH. Men självklart skrivs pH så mitt i en mening.

Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?