Pallas skrev 2011-12-21 17:19:02 följande:
Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
Det är "polis" eftersom det är den allmänna funktionen som avses. Precis som du skulle skriva "när jag var i Spanien blev mitt pass stulet och jag kontaktade polisen i Barcelona" så gäller samma sak i Sverige. "Jag fastnade i tullen men jag upplevde att det var orättvist och kontaktade därför Tullverket".
Jag citerar mig själv:
CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-12 20:38:35 följande:
Det behöver inte vara en polisman för att det ska vara liten bokstav det "räcker" att man inte specifikt menar organisationen utan mer allmänt en samhällsfunktion (eller motsvarande), som Svenska skrivregler uttrycker det:
"Ett pressmeddelande skickades i dag ut av Polisen" (= den centrala organisationen)"
"Det tog inte lång stund förrän polisen kom till platsen. (= den allmänna samhällsfunktionen)"