• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • jagäraf

Fem av fem, inte särskilt förvånad... ;-I)

• trettioplus
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-21 17:37:24 följande:
    Hur menar du då?
    Huruvida de stavar med gemen eller versal i sitt partinamn.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Telly skrev 2011-12-21 18:47:49 följande:
    Hade fel på pH-värdet. Men det var för att jag utgick ifrån de svenska skrivreglerna att ny mening alltid börjar med stor bokstav. Tycker att den skrivregeln borde stå högre än att skriva pH. Men självklart skrivs pH så mitt i en mening.
    Det gör den inte, samma sak kan ses med von, af, van och så vidare som inleds med liten bokstav även i början av en mening.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    trettioplus skrev 2011-12-21 18:54:55 följande:
    Huruvida de stavar med gemen eller versal i sitt partinamn.
    Ah, ok.

I det här fallet ska det vara med liten bokstav oavsett hur partiet stavar sitt namn.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • SötFlöt

Jag skriver aldrig pH-värde med liten bokstav i början av en mening. Det känns fel i mitt yrke som läkarsekreterare att börja med liten bokstav!

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SötFlöt skrev 2011-12-21 19:20:34 följande:

Jag skriver aldrig pH-värde med liten bokstav i början av en mening. Det känns fel i mitt yrke som läkarsekreterare att börja med liten bokstav!

Att det känns fel betyder inte att det är fel.
  • Jäjd
    SötFlöt skrev 2011-12-21 19:20:34 följande:

Vad har det att göra med ditt yrke?
    Journalskrivningen lyder väl också under samma språkregler som allt annat? 
    Hide your face so the world will never find you
  • Rora87
    Tittij skrev 2011-12-21 19:42:32 följande:
    5 av 5. Blev glad över att snittet är så högt :)
    Att snittet är så högt beror möjligen på att det är en viss typ av människor som tar quizet. Kanske tar inte de som inte bryr sig om stavning och meningsbyggnad, ett sådant quiz som handlar om just detta.
  • Telly
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-21 18:55:35 följande:
    Det gör den inte, samma sak kan ses med von, af, van och så vidare som inleds med liten bokstav även i början av en mening.

Hittade också det när jag googlade, dock inte på någon seriös sida tyvärr.
Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?