• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Telly skrev 2011-12-22 00:10:04 följande:
    Hittade också det när jag googlade, dock inte på någon seriös sida tyvärr.
    Svenska skrivregler, sidan 124.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Lillsnufflan

Jag hade 5 rätt av 5 möjliga. Det hade varit pinsamt annars eftersom jag är språklärare.

• DividedByZero

Fem, jag kan om jag vill ...

• Mammatill2tjejer
    Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Krudd

Men måste det inte vara stort P i pHvärdet när det är det första ordet i meningen? 4 av 5 fick jag iaf på grund av ph..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Krudd skrev 2012-02-05 00:05:58 följande:
    Men måste det inte vara stort P i pHvärdet när det är det första ordet i meningen? 4 av 5 fick jag iaf på grund av ph..
    Nej, det ska vara ett litet p där.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Krudd
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-05 12:44:21 följande:
    Nej, det ska vara ett litet p där.
    Okej, men trodde att det alltid skulle vara stor bokstav i början, oavsett vad det är för ord :( 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Krudd skrev 2012-02-05 12:51:02 följande:
    Okej, men trodde att det alltid skulle vara stor bokstav i början, oavsett vad det är för ord :( 
    Det stämmer i de flesta fall men inte alla. Vid exempelvis pH stämmer det inte, samma sak med exempelvis von och van i namn.

I idealfallet bör man "bygga bort" problemet genom att se till att skriva meningen så att dessa ord inte hamnar först i en mening men det går inte alltid och då ska de skrivas med liten bokstav.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Bolaget

Men hur kan det vara rätt att socialdemokraterna ska ha stor bokstav. Om man skriver komunister eller moderater så har de liten bokstav men socialdemoktarerna ska ha stor. Stor bokstav för Socialdemokratiska arbetarparitet naturlgtvis men knappast för socialdemokraterna.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bolaget skrev 2012-02-08 13:37:13 följande:
    Men hur kan det vara rätt att socialdemokraterna ska ha stor bokstav. Om man skriver komunister eller moderater så har de liten bokstav men socialdemoktarerna ska ha stor. Stor bokstav för Socialdemokratiska arbetarparitet naturlgtvis men knappast för socialdemokraterna.
    Socialdemokraterna ska skrivas med liten bokstav om det skrivs som i fråga 4, alltså att man avser socialdemokrater antingen i allmänhet eller i en grupp. Nu handlade det om Socialdemokraterna (partiet) och det skrivs med stor begynnelsebokstav.

Samma sak med Moderaterna, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och så vidare.
  • Bolaget
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-08 18:36:38 följande:
    Socialdemokraterna ska skrivas med liten bokstav om det skrivs som i fråga 4, alltså att man avser socialdemokrater antingen i allmänhet eller i en grupp. Nu handlade det om Socialdemokraterna (partiet) och det skrivs med stor begynnelsebokstav.

Samma sak med Moderaterna, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och så vidare.
    Men skillnaden är att Sverigedemokraterna och Miljöpartiet är egennamn alltså namn på partiet och naturligtvis då ska ha stor bokstav, Det finns däremot inget parti som heter socialdemokraterna så socialdemokraterna kan aldrig bli något annat en än grupp människor med likartad politisk åskådning. 
    Samma sak med moderaterna, finns heller inget parti med det namnet utan enbart en grupp människor.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bolaget skrev 2012-02-08 23:49:34 följande:
    Men skillnaden är att Sverigedemokraterna och Miljöpartiet är egennamn alltså namn på partiet och naturligtvis då ska ha stor bokstav, Det finns däremot inget parti som heter socialdemokraterna så socialdemokraterna kan aldrig bli något annat en än grupp människor med likartad politisk åskådning. 
    Samma sak med moderaterna, finns heller inget parti med det namnet utan enbart en grupp människor.
    Socialdemokraterna och omvärlden har mer och mer frångått SAP, tittar man exempelvis på deras hemsida står det Socialdemokraterna och inte Sveriges socialdemokratiska arbetareparti och det gäller nästan uteslutande över sajten:
    http://www.socialdemokraterna.se/

Detsamma gäller tidningsartiklar och liknande. Socialdemokraterna anges som en "alternativform" i NE. Även Svenska skrivregler anger just Socialdemokraterna som exempel just för det här.

Menar du att de talar om "en grupp människor" och inte partiet?

Du tog upp det här tidigare:
    Bolaget skrev 2012-02-08 13:37:13 följande:
    Stor bokstav för Socialdemokratiska arbetarparitet naturlgtvis men knappast för socialdemokraterna.
    Det finns mig veterligen inget parti som heter det Socialdemokratiska arbetarepartiet, däremot finns det ett som heter Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Det är samma sak där, eftersom du inte skriver exakt "som det heter" så är det alltså fel att skriva så, eller hur?
  • potatohead
  • LillaEmlaan
    Ditt bästa resultat är 4 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Hade fel på det där med pH ....
  • Guld Nougat
  • Anchorage

Ditt bästa resultat är 3 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gång.

Trodde jag skulle ha alla rätt men hade fel på PH och Labrador....pinsamt värre 

Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?