• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • JPT

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.Quizet har tagits av 158 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

Puh, skönt det Glad
  • Rora87

Jag undrar över labradoren. Det är ju ett namn på en hundras, varför liten bokstav? Det står ju inte Kalle och hans hund.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rora87 skrev 2011-12-21 00:01:12 följande:
    Jag undrar över labradoren. Det är ju ett namn på en hundras, varför liten bokstav? Det står ju inte Kalle och hans hund.
    Djurnamn (alltså raser, arter och så vidare) skrivs med liten bokstav, inte som namn. Det är samma sak med växter och mineraler.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • EvelinasSyster

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Tror jag hade dött av skam annars...

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Pallas

Jag hade fel på Polisen/polisen och har en fråga kring det. Detta hittade jag:

"Namn
    Beträffande namn på vetenskapliga institutioner, förbund,föreningar, högskolor, intresseorganisationer, firmor, företag, tidningar och dylikt;använd den stavning de själva använder. Ett tips är att titta i Sveriges statskalender som ges ut årligen på Allmänna förlaget. Stor bokstav 1. När benämningarna har karaktären av egennamn eller har en mer bestämd syftningskrivs stor begynnelsebokstav. Skolverket, Posten, Vattenfall, Polisen"
    Jag har lärt mig att när man refererar till polisväsendet så använder man "Polisen", vilket var hur jag tolkade polisfrågan i detta quiz. Om man däremot refererar till en specifik polisman, så använder man "polisen".

Hade jag fel eller rätt? 
  • Wallmo

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Kul quiz - mera!

Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?