• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • Rora87
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-21 11:52:21 följande:
    Djurnamn (alltså raser, arter och så vidare) skrivs med liten bokstav, inte som namn. Det är samma sak med växter och mineraler.
    Hittade detta:

Liten bokstav

beskrivande tillnamn: Olav den helige, Katarina den stora
    titlar: drottning Kristina, professor Eriksson
    jorden, solen, månen och universum
    beteckningar för art eller sort: sauvignon blanc, brie, manchestertyg, pyrrhusseger, medelhavsklimat
    beteckningar för djur och växter: hund, gran, hamiltonstövare, karljohanssvamp, linnea, yorkshireterrier MEN: Flitiga Lisa, Jack Russell-terrier

Det verkar alltså ganska svårt att veta när vilket gäller, stor eller liten? Men i labrador-fallet har du troligen rätt.
  • MammaOchGravid

Funder på om en del använder en stor bokstav "där den inte ska vara för att Understryka ett ord, istället för att understryka det??

• MammaOchGravid

Fem rätt fick jag iaf här ^^

• plankton

Fuuu... Jag hade fel på pH/PH. Till mitt försvar vill jag säga att jag inte skriver eller läser den termen/förkortningen särskilt ofta :)

• Tonårsmamman1
    Pallas skrev 2011-12-21 13:21:37 följande:
    Jag hade fel på Polisen/polisen och har en fråga kring det. Detta hittade jag:

"Namn
    Beträffande namn på vetenskapliga institutioner, förbund,föreningar, högskolor, intresseorganisationer, firmor, företag, tidningar och dylikt;använd den stavning de själva använder. Ett tips är att titta i Sveriges statskalender som ges ut årligen på Allmänna förlaget. Stor bokstav 1. När benämningarna har karaktären av egennamn eller har en mer bestämd syftningskrivs stor begynnelsebokstav. Skolverket, Posten, Vattenfall, Polisen"
    Jag har lärt mig att när man refererar till polisväsendet så använder man "Polisen", vilket var hur jag tolkade polisfrågan i detta quiz. Om man däremot refererar till en specifik polisman, så använder man "polisen".

Hade jag fel eller rätt? 
    Du har rätt, så därför är det konstigt att du svarade fel, eftersom det framgår tydligt att det är en polis som kommer, inte hela Polisväsendet.
  • Pallas
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-21 17:15:48 följande:
    Du har rätt, så därför är det konstigt att du svarade fel, eftersom det framgår tydligt att det är en polis som kommer, inte hela Polisväsendet.
    Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
  • trettioplus

Vänsterpartiet verkar inte vara konsekventa när det kommer till detta.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rora87 skrev 2011-12-21 14:47:26 följande:
    Hittade detta:

Liten bokstav

beskrivande tillnamn: Olav den helige, Katarina den stora
    titlar: drottning Kristina, professor Eriksson
    jorden, solen, månen och universum
    beteckningar för art eller sort: sauvignon blanc, brie, manchestertyg, pyrrhusseger, medelhavsklimat
    beteckningar för djur och växter: hund, gran, hamiltonstövare, karljohanssvamp, linnea, yorkshireterrier MEN: Flitiga Lisa, Jack Russell-terrier

Det verkar alltså ganska svårt att veta när vilket gäller, stor eller liten? Men i labrador-fallet har du troligen rätt.
    Det är inte helt lätt nej. Men Svenska skrivregler förklarar det ganska bra på sidan 121.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Pallas

Tonårsmamman1: Usch, jag kan inte uttrycka mig riktigt. Jag menar att det är representanter från polisväsendet som kommer och utreder, och att dessa då skulle kunna benämnas som "Polisen".

Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?