Inlägg från: Jäjd |Visa alla inlägg
  • Jäjd

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

MizzTez skrev 2011-12-12 19:24:00 följande:
    Hoff, tordes nästan inte ge mig in på det här! I mig bor det en liten "språk och stavnings polis" som irriterar sig så fruktansvärt på vissa som verkligen inte kan svenska grammatiken. Men då menar jag inte små stavfel utan såna som inte har en susning om vart man sätter punkt, stor bokstav eller använder förkortningar på allt möjligt.

Men det gick bra!!

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 43 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

Vad anser du om särskrivningar och övriga blunders? Drömmer
    Hide your face so the world will never find you
  • Jäjd
    MizzTez skrev 2011-12-12 19:38:58 följande:
    Alltså, jag har ingenting emot stavfel och sånt som kommer ibland, men när man märker att personen som skriver verkar ha missat alla svenska lektioner på gymnasiet och gör sina egna förkortningar då vet jag inte om jag ska tycka synd om personen eller bara bli irriterad.

(Lllså. ja ha inge ämot stv.fel å så kmmr. ibl. Män nä man mrker att pers. som skriver missat alla sv.lekt. på gymn. å gör egn. frkrtn. Då vt ja inteom ja ska tycka synd om pers. Eller bara bli Irriterad.)
    Jag känner ungefär likadant för särskrivningar- modern tids absolut största hot mot det svenska språket.
    Små stavfel eller andra slarvfel här och där händer alla någon gång, till och med TS... Men konsekvent särskrivning ger mig äckelkänslor.  

Bara säger.  
  • Jäjd
    Åsa skrev 2011-12-12 20:08:40 följande:
    Jag tolkade det som ett namn på myndigheten, därav min tydligen felaktiga stora bokstav.
    Fast det skulle ju inte direkt passa in i meningen där.
  • Jäjd
    Åsa skrev 2011-12-12 20:23:09 följande:
    Jag tyckte ju det. "Polisen" som i "några icke preciserade individer från Polismyndigheten, samlade under myndighetens namn" liksom, inte "polisen" som i "polisman Pelle Persson". Men rättningsmallen höll ju inte med mig och inte du heller

Men jämför: "Jag pratade med Försäkringskassan i förrgår". Ser det också fel ut?
    Alltså njä, jag tänkte mest på att det ju är ett kommatecken där, vilket i så fall skulle behöva innebära att hela Polismyndigheten kom på besök under lunchen.

Men det är kul med såna här trådar, när man tvingas tänka till.   
  • Jäjd
    von Brev skrev 2011-12-12 21:48:08 följande:
    5 rätt av 5 möjliga.

Däremot undrar jag om ordet Storstockholm... stavas det så eller StorStockholm?
    Storstockholm....
  • Jäjd
    Mara skrev 2011-12-13 19:27:46 följande:
    Ja, det skriver väl man var och varannan dag. Kanske lite olika beroende vad man jobbar med eller studerar för något.
    Hahaha...
  • Jäjd
    SötFlöt skrev 2011-12-21 19:20:34 följande:

Jag skriver aldrig pH-värde med liten bokstav i början av en mening. Det känns fel i mitt yrke som läkarsekreterare att börja med liten bokstav!

Vad har det att göra med ditt yrke?
    Journalskrivningen lyder väl också under samma språkregler som allt annat? 
Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?