Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Stora och små bokstäver, vilket är rätt?

Ja, den här bör väl inte vara alltför svår att klura ut. Anledningen till quizet är att jag då och då ser att många skriver stor bokstav där det ska vara en liten bokstav och vice versa.

Dessutom så behöver quiz-delen fler quiz som faktiskt är quiz och inte felaktiga omröstningar. Drömmer

Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MizzTez skrev 2011-12-12 19:24:00 följande:
    Hoff, tordes nästan inte ge mig in på det här! I mig bor det en liten "språk och stavnings polis" som irriterar sig så fruktansvärt på vissa som verkligen inte kan svenska grammatiken. Men då menar jag inte små stavfel utan såna som inte har en susning om vart man sätter punkt, stor bokstav eller använder förkortningar på allt möjligt.

Men det gick bra!!

Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 43 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

Ska det inte vara "språk- och stavningspolis"? Drömmer
    Other things being equal, it is better to be smart than to be stupid. - Carl Sagan 1934-1996
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Åsa skrev 2011-12-12 20:23:09 följande:
    Jag tyckte ju det. "Polisen" som i "några icke preciserade individer från Polismyndigheten, samlade under myndighetens namn" liksom, inte "polisen" som i "polisman Pelle Persson". Men rättningsmallen höll ju inte med mig och inte du heller

Men jämför: "Jag pratade med Försäkringskassan i förrgår". Ser det också fel ut?
    Det behöver inte vara en polisman för att det ska vara liten bokstav det "räcker" att man inte specifikt menar organisationen utan mer allmänt en samhällsfunktion (eller motsvarande), som Svenska skrivregler uttrycker det:

"Ett pressmeddelande skickades i dag ut av Polisen" (= den centrala organisationen)"
    "Det tog inte lång stund förrän polisen kom till platsen. (= den allmänna samhällsfunktionen)"
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    flingansnö skrev 2011-12-12 20:33:01 följande:
    men hur kan pH vara med litet p när det står först i en mening?
    För att förkortningar som den behåller sin form oavsett om det står i början av en mening eller ej.

Påståendet "meningar börjar alltid med stor bokstav" är inte helt sant, bland annat finns det här undantaget. Andra undantag är von, af och liknande.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    von Brev skrev 2011-12-12 21:48:08 följande:
    5 rätt av 5 möjliga.

Däremot undrar jag om ordet Storstockholm... stavas det så eller StorStockholm?
    Det är Storstockholm där.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rora87 skrev 2011-12-21 00:01:12 följande:
    Jag undrar över labradoren. Det är ju ett namn på en hundras, varför liten bokstav? Det står ju inte Kalle och hans hund.
    Djurnamn (alltså raser, arter och så vidare) skrivs med liten bokstav, inte som namn. Det är samma sak med växter och mineraler.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rora87 skrev 2011-12-21 14:47:26 följande:
    Hittade detta:

Liten bokstav

beskrivande tillnamn: Olav den helige, Katarina den stora
    titlar: drottning Kristina, professor Eriksson
    jorden, solen, månen och universum
    beteckningar för art eller sort: sauvignon blanc, brie, manchestertyg, pyrrhusseger, medelhavsklimat
    beteckningar för djur och växter: hund, gran, hamiltonstövare, karljohanssvamp, linnea, yorkshireterrier MEN: Flitiga Lisa, Jack Russell-terrier

Det verkar alltså ganska svårt att veta när vilket gäller, stor eller liten? Men i labrador-fallet har du troligen rätt.
    Det är inte helt lätt nej. Men Svenska skrivregler förklarar det ganska bra på sidan 121.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pallas skrev 2011-12-21 17:19:02 följande:
    Nja, jag uppfattar det inte som så enkelt. Jag har helt enkelt lärt mig, möjligen felaktigt, att även en enskild individ från sagda väsen kan benämnas "Polis". Exempel: Någon bryter sig in hos mig och jag ringer Polisen. Naturligtvis inkluderar det även att jag ringer "polisen", eftersom det är vederbörande som svarar. Förstår du mitt dilemma?
    Det är "polis" eftersom det är den allmänna funktionen som avses. Precis som du skulle skriva "när jag var i Spanien blev mitt pass stulet och jag kontaktade polisen i Barcelona" så gäller samma sak i Sverige. "Jag fastnade i tullen men jag upplevde att det var orättvist och kontaktade därför Tullverket".

Jag citerar mig själv:
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-12 20:38:35 följande:
    Det behöver inte vara en polisman för att det ska vara liten bokstav det "räcker" att man inte specifikt menar organisationen utan mer allmänt en samhällsfunktion (eller motsvarande), som Svenska skrivregler uttrycker det:

"Ett pressmeddelande skickades i dag ut av Polisen" (= den centrala organisationen)"
    "Det tog inte lång stund förrän polisen kom till platsen. (= den allmänna samhällsfunktionen)"
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    trettioplus skrev 2011-12-21 17:22:09 följande:
    Vänsterpartiet verkar inte vara konsekventa när det kommer till detta.
    Hur menar du då?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Telly skrev 2011-12-21 18:47:49 följande:
    Hade fel på pH-värdet. Men det var för att jag utgick ifrån de svenska skrivreglerna att ny mening alltid börjar med stor bokstav. Tycker att den skrivregeln borde stå högre än att skriva pH. Men självklart skrivs pH så mitt i en mening.
    Det gör den inte, samma sak kan ses med von, af, van och så vidare som inleds med liten bokstav även i början av en mening.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    trettioplus skrev 2011-12-21 18:54:55 följande:
    Huruvida de stavar med gemen eller versal i sitt partinamn.
    Ah, ok.

I det här fallet ska det vara med liten bokstav oavsett hur partiet stavar sitt namn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SötFlöt skrev 2011-12-21 19:20:34 följande:

Jag skriver aldrig pH-värde med liten bokstav i början av en mening. Det känns fel i mitt yrke som läkarsekreterare att börja med liten bokstav!

Att det känns fel betyder inte att det är fel.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Telly skrev 2011-12-22 00:10:04 följande:
    Hittade också det när jag googlade, dock inte på någon seriös sida tyvärr.
    Svenska skrivregler, sidan 124.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Krudd skrev 2012-02-05 00:05:58 följande:
    Men måste det inte vara stort P i pHvärdet när det är det första ordet i meningen? 4 av 5 fick jag iaf på grund av ph..
    Nej, det ska vara ett litet p där.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Krudd skrev 2012-02-05 12:51:02 följande:
    Okej, men trodde att det alltid skulle vara stor bokstav i början, oavsett vad det är för ord :( 
    Det stämmer i de flesta fall men inte alla. Vid exempelvis pH stämmer det inte, samma sak med exempelvis von och van i namn.

I idealfallet bör man "bygga bort" problemet genom att se till att skriva meningen så att dessa ord inte hamnar först i en mening men det går inte alltid och då ska de skrivas med liten bokstav.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bolaget skrev 2012-02-08 13:37:13 följande:
    Men hur kan det vara rätt att socialdemokraterna ska ha stor bokstav. Om man skriver komunister eller moderater så har de liten bokstav men socialdemoktarerna ska ha stor. Stor bokstav för Socialdemokratiska arbetarparitet naturlgtvis men knappast för socialdemokraterna.
    Socialdemokraterna ska skrivas med liten bokstav om det skrivs som i fråga 4, alltså att man avser socialdemokrater antingen i allmänhet eller i en grupp. Nu handlade det om Socialdemokraterna (partiet) och det skrivs med stor begynnelsebokstav.

Samma sak med Moderaterna, Sverigedemokraterna, Miljöpartiet och så vidare.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bolaget skrev 2012-02-08 23:49:34 följande:
    Men skillnaden är att Sverigedemokraterna och Miljöpartiet är egennamn alltså namn på partiet och naturligtvis då ska ha stor bokstav, Det finns däremot inget parti som heter socialdemokraterna så socialdemokraterna kan aldrig bli något annat en än grupp människor med likartad politisk åskådning. 
    Samma sak med moderaterna, finns heller inget parti med det namnet utan enbart en grupp människor.
    Socialdemokraterna och omvärlden har mer och mer frångått SAP, tittar man exempelvis på deras hemsida står det Socialdemokraterna och inte Sveriges socialdemokratiska arbetareparti och det gäller nästan uteslutande över sajten:
    http://www.socialdemokraterna.se/

Detsamma gäller tidningsartiklar och liknande. Socialdemokraterna anges som en "alternativform" i NE. Även Svenska skrivregler anger just Socialdemokraterna som exempel just för det här.

Menar du att de talar om "en grupp människor" och inte partiet?

Du tog upp det här tidigare:
    Bolaget skrev 2012-02-08 13:37:13 följande:
    Stor bokstav för Socialdemokratiska arbetarparitet naturlgtvis men knappast för socialdemokraterna.
    Det finns mig veterligen inget parti som heter det Socialdemokratiska arbetarepartiet, däremot finns det ett som heter Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Det är samma sak där, eftersom du inte skriver exakt "som det heter" så är det alltså fel att skriva så, eller hur?
Svar på tråden Stora och små bokstäver, vilket är rätt?