• JaMA08

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej tjejer & killar!

Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • FruLindell
    lilllove skrev 2012-01-06 15:51:45 följande:

Vårt medgivande har inte tagit så lång tid (visserligen inte färdigt än ) vi har träffat socialsekreterarna 3 gånger nu skall träffa dem nästa vecka för att läsa våra papper.. efter det skall det upp i nämden ca 2 veckor om det inte hade varit sjukdom inblandat så hade allt varit färdigt på 2 månader från första kontakt..

MEN jag vet att det ser olika ut beroende på vart man bor vi har nog haft tur verkar som om det tar längre tid för det flesta..

En liten fråga Hur kommer ni att finansiera adoptionen..?

Vad bra att det verkar ta såpass kort tid för medgivande ändå, det känns lugnande =)

Vi kommer att spara som galningar nu fram tills vi kan skicka iväg vår ansökan i juli 2013 (då vi varit gifta i tre år). Vi har sparat till (kontantinsats till ett) hus nu ett tag, men efter att vi bestämt oss för adoption har vi lagt det helt på hyllan för ett tag och väljer istället att bo i en billig hyresrätt, successivt göra oss av med alla andra onödiga löpande kostnader (som t.ex. postkodlotteriet, extra tv-kanaler, prenumerationer) efter hand som bindningstid och uppsägningstider löper ut och försöker leva så snålt som bara möjligt. Enligt våra beräkningar kommer vi kunna spara ihop runt 150 000 kr tills juli 2013. 

Det som fattas efter det hoppas vi få hjälp med från familj och släktingar, antingen genom gåvor eller lån. Räcker det ändå inte så kommer vi låna det sista från banken.  
  • lilllove

Tack frulindell för svar vi har inte sparat något hitills och bor i hus så vi kommer att spara som galningar vi oxå..Vi är vana att leva snålt har hittils lagt var enda krona på vårt hus renovering och alla våra försök att bli gravida via ivf o.s.v.Hoppas bara att man skall kunna spara så mycket så man slipper betala av efteråt..då vill man ju kunna leva lite med sin nya familj Skrattande.

• Hjärtat längtar
    Fialotta82 skrev 2012-01-06 14:16:26 följande:
    Ja men det lät ju lovande...men hur länge tar det innan man har hela medgivandet färdigt för att få adoptera? Vet du eller nån annan här inne det? För enligt BFA så måste vi vara gifta innan vi är godkända...å hade varit bra å få ett tidsperspektiv.

Alltså det är inte så många länder som tar hänsyn till att man har varit sambo under flera år...hellre tittar dem på  att man är gift å varit det i 3år för att adoptera.. som ett krav.. hmmm ja fattar men ändå inte.. vi är inte gifta än men varit sambo 7-8år.
    Ja, ni måste ju vara gifta innan hemutredningen går upp i nämnden. När ska ni gifta er?
    Vårt tidsperspektiv såg ut så här:
    1 mars 2010 - Infosamtal hos familjerätten
    14 sept 2010 - Vår föräldrautbildning startar
    23 nov 2010 - Vår föräldrautbildning avslutas
    9 mån väntan på hemutredning
    23 Aug 2011 - Hemutredning startar
    5 Dec 2011 - Medgivande!
  • ekke

Förväntansfull, det är olika från kommun till
    Kommun. För oss blir det så här:

Anmälan till kö föräldrautbildning: oktober 2011
    Samtal med familjerätten: november 2011
    Föräldrautbildning: januari-februari 2012 (börjar nästa vecka)
    Begäran hemutredning: mars 2012
    Ingen kö, kommunen har som mål att hemutredningarna ska ta max 4 månader.
    Med tanke på semestrar och dyl. Räknar vi med att ha medgivande i sep 2012.

• ekke

Lägger till: om jag vore er hade jag gift mig så fort som möjligt. Jag tror att många länder ser positivt på att man varit gift längre än deras krav.

(vissa länder tillgodoräknar samboår, men ni måste ändå vara gifta)

• Chimamanda

Apropå hur lång tid det tar att genomföra medgivandeutredning - på vår föräldrautbildning fick vi veta att genomsnittstiden i Stockholms kommun är 7 månader. För oss tog det 6 mån.

Om man gärna vill adoptera från Afrika, men tycker att vistelsetiden i Kenya är för lång, eller har kort äktenskapstid, så finns det flera andra "nya" länder att titta på. Titta på AC:s hemsida.

Nigeria har i snitt 7 veckors vistelsetid och accepterar dessutom sambotid, vi hade inte ens varit gifta i ett år när vi skickade ner våra papper till Nigeria, men hade ett antal samboår istället. Nigeria har också i dagsläget en relativt kort väntan på BB. Från ett par månader upp till ett år.

Lycka till ni alla som startar upp nu! :)

• Aimie

Tack tjejer för att ni delade med er...får nog ta å ringa till vår kommun å se om de har nån koll på hur lång tid allt kan ta  hos oss.

Grace O; Jag har varit inne på ACs hemsida men jag hittar knappt något land som de har som godtar kort giftemål  på mindre än 2år och accepterar sambotid..därför vi börjar vända oss mer till BFA som har detta på fler av deras länder. Men Nigeria har ju väntetid på 3år totalt vad jag kan se...men hade gärna satt upp oss där om de hade varit kortare väntan.

• Chimamanda
    Fialotta82 skrev 2012-01-08 21:25:35 följande:
    Tack tjejer för att ni delade med er...får nog ta å ringa till vår kommun å se om de har nån koll på hur lång tid allt kan ta  hos oss.

Grace O; Jag har varit inne på ACs hemsida men jag hittar knappt något land som de har som godtar kort giftemål  på mindre än 2år och accepterar sambotid..därför vi börjar vända oss mer till BFA som har detta på fler av deras länder. Men Nigeria har ju väntetid på 3år totalt vad jag kan se...men hade gärna satt upp oss där om de hade varit kortare väntan.
    Apropå väntetid, så är det oerhört svårt att säga på förhand hur den blir, oavsett vilket land man väljer. Under förra året hade BFA många länder dit man fick skicka direkt, men det är ju inte säkert att det kommer att fortsätta vara så framöver.

Totalt 3 år i adoptionssammanhang är nog något man får räkna med. När jag själv gick in i adoptionsprocessen fick jag veta att det är vanligt att det tar 3-5 år. Jag känner par som har väntat längre än så, men även de som har lyckats på något kortare tid.
  • Aimie
    Chimamanda skrev 2012-01-08 21:53:49 följande:
    Apropå väntetid, så är det oerhört svårt att säga på förhand hur den blir, oavsett vilket land man väljer. Under förra året hade BFA många länder dit man fick skicka direkt, men det är ju inte säkert att det kommer att fortsätta vara så framöver.

Totalt 3 år i adoptionssammanhang är nog något man får räkna med. När jag själv gick in i adoptionsprocessen fick jag veta att det är vanligt att det tar 3-5 år. Jag känner par som har väntat längre än så, men även de som har lyckats på något kortare tid.
    Ja det är väldigt ovisst vad jag har förstått... det e ju det som är så oerhört jobbigt.. alla vill ju ha sina barn helst imorgon om de hade kunnat.
  • FruLindell

Nu har vi fått besked om när föräldrautbildningen börjar! Den startar redan den 23/1 och därefter ett antal måndagar framöver. Nu är jag jättenervös, vad brukar de gå igenom på utbildningen? Handlar det om föräldraskap och barnpsykologi eller är det mer praktiskt innehåll kring adoptionsprocessen? 

Hur går det för er andra? 

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?