• JaMA08

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej tjejer & killar!

Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • Vadholmen

Gott nytt år!
    Vi gjorde vår föräldrautbildning i september och i maj gick vi med i FFIA, så vi har inte stått i kö så jättelänge. Det finns fler föreningar som vi skulle kunna gå med i för vi kan tänka oss många olika länder, men just nu går tankarna mot Indien. 

• SysterMåne

Hej Vadholmen

Vi valde också Ffia... ska börja på medgivandeprocesen nu. Så vi är precis i startgroparna med alling. Får jag fråga vart i landet ni bor? åg att vi är nästa lika gamla och har gjort ivf båda också

• Hjärtat längtar
    SysterMåne skrev 2012-01-03 11:39:10 följande:
    Hej, nu har vi anmält off på Ffia... funderar på Sri Lanka. Verkar som det passar bäst in på oss. Har skrivit ut alla papper och ska kontakta socialstyrelsen nästa vecka... vet ingenting just nu... hur man gör alltså. Men jag försöker att orka sätta mig in i allt----

Har ni andra fler barn sen tidigare?
    Är det ingen kö för att få skicka till Sri Lanka? Det verkade inte så på hemsidan. Det verkar ju bra isf! =)
  • FruLindell

Hej! Får jag hoppa in i denna tråd?

Vi har blivit sökandemedlemmar hos BV och anmält oss till föräldrautbildning som förhoppningsvis ska starta nu så fort som möjligt (när vi anmälde oss sa hon att vi nu blev "tillräckligt många" och att hon skulle höra av sig igen efter nyår om datum).

Vi har gjort två IVF, varav det första inte gick alls och det andra slutade i missfall. Vi ska påbörja vårt tredje och sista nu om två-tre veckor nu, men mentalt är både jag och min man långt gångna i adoptionstankarna.

Vi kommer att vänta med att ställa oss i kö för utredning tills hösten, dels för att vi vill vara helt klara med IVF och dels för att vi kommer att flytta någon gång under våren/försommaren och då byta kommun. 

Jag ska ägna kvällen åt att läsa igenom tråden nu så att jag får koll på var ni andra befinner er i processen =) 

• SysterMåne

GreenGal: Ja det står juh så  iaf...

Är det så att ifall man gör utredningen i en kommun så gäller den inte om man skulle flytta under adoptionsprocessen?

• lilllove

Blåval..Vad jag har hört så måste man börja om och göra en ny utredning om du byter kommun..
    Har hört att det finns folk som inte blir godkända byter kommun och får ett positivt beslut..
    Det verkar vara mycket som skiljer sig mellan  utredningar och kommuner..

• FruLindell

Jag har kollat upp det där med kommunbyte  med tanke på att vi kommer att flytta nu om ett par månader. Vad jag har fått höra är att ni måste bo i den kommun som gett er ert medgivande när ni får barnbeskedet eftersom att medgivandet bland annat innefattar den boendesituation som barnet förväntas komma hem till. 

Det innebär att om man redan har ett medgivande klart från en kommun och flyttar så räcker det oftast att kontakta den nya kommunen för att få en enkel komplettering och ett nytt medgivande, men det är den nya kommunen som avgör hur noga de vill gå igenom och komplettera den ursprungliga  utredningen. Är de petiga eller om processerna skiljer sig mycket isär kan de välja att genomföra en i princip helt ny utredning, men det är ovanligt. Oftast gör de kanske ett hembesök för att se hur man bor och sen skriver de bara till de nya uppgifterna i medgivandet och så är det klart. 

Som jag förstod det ska man kontakta kommunen igen för komplettering även för flytt inom samma kommun, för att de ska ändra på uppgifterna i medgivandet. 

Eftersom att jag vet att vi ska flytta rekommenderade min nuvarande kommun mig att vänta med utredningen tills vi kommit till den nya kommunen när jag ringde dem. 

• Vadholmen
    SysterMåne skrev 2012-01-04 16:54:31 följande:
    Hej Vadholmen

Vi valde också Ffia... ska börja på medgivandeprocesen nu. Så vi är precis i startgroparna med alling. Får jag fråga vart i landet ni bor? åg att vi är nästa lika gamla och har gjort ivf båda också
    Hej!
    Vi bor utanför Uddevalla. Vart bor ni? Glad
  • Aimie

Tror jag tar steget å går med i denna trevliga tråd...

Vi har gjort färdigt våra tre IVF, gör ev. ett/två FET men försöker hålla fokusen på operation å adoption. Ska sätta upp oss i kö hos BFA å ev. AC. Då vi ännu inte är gifta så får vi se hur långt vi får gå i föräldrautb. innan vi har gift oss men kö ställer vi oss i alla fall. Har kikat på en del länder å "väntetiden"tiden varierar ganska så rejält men inom Europa så e tiden kortare... frågan när ja läser på många andra forum som ja ställer mig e varför är det inte så många som e intresserade av te.x Litauen, Tjeckien och Slovakien osv.? Vet att många av länderna i östeuropa adopterar bort barn med funktionshinder eller sjukdom..kan detta va en av anledningarna till varför många inte söker sig hit? Jag vet inte utan bara slänger ut mig tankar å frågor..så inget påhopp tack.

• SysterMåne

Ok. För vi bor nu i Värmland. Men planerar att flytta om ca 2 år till Skåne... hmm........ å en adoption lär väl inte li klar på 2 år?

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?