• JaMA08

Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?

Hej tjejer & killar!

Vi ska börja med Föräldrautbildning 28/1 i Göteborg och sen göra Hemutredning i Ale kommun, vill gärna ha fler människor att bolla detta med. Så är ni på samma nivå som oss så häng gärna på!
    Vi har gjort Ivf x 2 detta året, blivit gravid en gång men fick mf och sen bara minus så nu lägger vi Ivf på hyllan och koncentrerar oss på att bli föräldrar genom adoption istället. Häng gärna på{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?
  • JaMA08
    Nelle skrev 2011-11-17 21:42:14 följande:
    Hej, jag hänger på!

Vi har misslyckats kapitalt med tre IVF-försök, har gått föräldrautbildningen och står i kö hos AC och Ffia sedan i somras. Vår stadsdel kan inte svara på när vi får börja med utredningen, sekreteraren sa bara att "det är två par före oss, det är allt jag kan säga.." Trist att de inte kan ge besked, men vi är i alla fall igång.
    Välkommen{#emotions_dlg.flower}Så ni har kö innan utredning *hm* Har ni gått föräldrautbildningen ännu? I vilken del av Sverige bor ni? Blev ni gravida någon gång på IVF?

EKKE: Så vi ses här oxå *ler* Roligt att följas åt i olika trådar, i denna tråden är man ju nästan garanterad att bli mamma. Lite skillnad mot när man gör ivf. Har ni kö för utbildningen? Vart ska ni gå?

VickiLee: Hoppas eran adoptionstid blir kort, tar väl inte så lång tid för 72h listan? 
  • Nahoj23
    JaMA08 skrev 2011-11-17 21:12:17 följande:
    Znarkofag: Roligt att du är med här! Vart bor du? Vad är din historia bakom detta?
    Vi bor i Göteborg och jag kom i klimakteriet när jag var 23. Utreddes innan som ensamstående men har idag en äkta make, vi kan tillgodogöra oss tiden jag har hunnit stå i kö (sedan 2008) så vi har ett litet försprång där.
    Vi står i kö hos AC och BFA och är inne på Sri Lanka genom BFA, vi får se.
  • Sötisa

Vi påbörjar vår föräldrarutbildning imorgon:)
    Har ett biologiskt barn som kom till via ivf och har sedan gjort alldeles för många syskonförsök som enbart resulterat i några missfall och en massa lidande. Nu äntligen har min man lika starka känslor för adoption som jag och vi kan påbörja resan till syskon för vår flicka som fyller 5 i januari.
    Vi bor i Göteborg!

• VickiLee
    JaMA08 skrev 2011-11-18 17:33:11 följande:
    Välkommen{#emotions_dlg.flower}Så ni har kö innan utredning *hm* Har ni gått föräldrautbildningen ännu? I vilken del av Sverige bor ni? Blev ni gravida någon gång på IVF?

EKKE: Så vi ses här oxå *ler* Roligt att följas åt i olika trådar, i denna tråden är man ju nästan garanterad att bli mamma. Lite skillnad mot när man gör ivf. Har ni kö för utbildningen? Vart ska ni gå?

VickiLee: Hoppas eran adoptionstid blir kort, tar väl inte så lång tid för 72h listan? 
    Då vi är som utredaren sa "lite gamla" i adoptionsvärlden (40) så behöver det gå lite snabbare, men vi skulle nog valt ett barn med sn iallafall :) Eftersom jag om snart är färdig med min SSK-utbildning har vi sagt att jag ska arbeta i ca ett halvår innan vi skickar papper. Har hört att det kan gå så snabbt som 3-6 månader. Om vi går igenom utredningen vill säga, jobbigt att bli så granskade i sömmarna;-s
  • ekke

Jama08: ja, det kändes fantastiskt när man beslutat sig för att adoption är ett alternativ. Jag blev lycklig eftersom det innebar att vi skulle bli föräldrar (om nu inte socialen skulle finna oss olämpliga - vi har ett stabilt liv och stabila uppväxter bakom oss, så det borde ju inte vara något problem, men man blir ju ändå lite nervös av tanken att bli utredd)

• Nelle
    JaMA08 skrev 2011-11-18 17:33:11 följande:
    Jag säger som Abc123, ställ er i kö nu om ni inte redan gjort det! Det är kötiden som räknas. Jag önskar att läkaren som gjorde vår prickfria fertilitetsutredning för två år sedan hade sagt att inga synliga "fel" inte är en garanti för att lyckas med IVF, i så fall hade vi sparat in två års kötid. Vi bor i Stockholm och har gått föräldrautbildningen, men kommunen säger att de inte kan ge besked om när utredningen kan starta. 

Vi lyckades inte alls med IVF. Det visade sig sent omsider att jag har dålig äggreserv och inte kan få genetiska barn.  
  • Maria

Här är en till som ska börja med syskonadoption till våran son... Fick vänta till feb ungefär innan vi få börja med hemutredningen igen,,

Svar på tråden Adoptionsstart 2012-någon som vill hänga på?