Anonym (Bajs) skrev 2011-11-11 10:44:47 följande:
Jag började ge sonen pure samt mild havrevälling när han va 3månader.
Han hade problem med kaskadkräkningar... Så vi trodde och hoppades att fastare mat skulle få slut på de.
Och de va på läkares rekommendation.. Innan folk börjar kasta bajs på en..
och som jag skrivit i TS och i andra inlägg, så gäller detta inte om läkare rekomenderat.
mia83 skrev 2011-11-11 11:39:00 följande:
Den hårda magen kan också bero på mjölkproteinallergi, Vår dotter hon hade inte bara problem med maten, utan även med ersättning (delammade för jag hade så lite mjölk) och problemen satt i från att hon var ca fyra veckor ändå upp till 1,5 års ålder. Som spädis bajsade hon ca 1 gng var tredje vecka. Vi var tvugna att köra med laktulos, hon blev tokförstoppad på en gång annars.
Bara en tanke..
jo ja vet, men om bebis blir hård i magen av att äta 1 sked optatis och morot per dag. då tycker jag de är uppenbart att den inte är redo, och i dessa produkter är det INTE mjölk.
SandraWilson skrev 2011-11-11 21:07:38 följande:
På vårt BVC rekommenderar de att man provar med smakportioner när de är 4 månader. Studier visar nämligen att det finns ett "fönster" öppet i barnets utveckling där de ofta intresserar sig för mat. Dock är det ingen panik med att vänta till 6 månader.
Vår dotter var extremt intresserad av mat redan när hon var 3 månader och följde med stort intresse vad vi åt och satt sedan och smaskade och "tuggade" och försökte visa att hon var intresserad.
Vi väntade dock till 4 månader EFTERSOM magen och tarmarna är så outvecklade. Vi började då med potatis, morot, palsternacka. Snälla smakportioner mot magen.
Hon älskade maten, var alldeles utmärkt i mage och resten av kroppen, och åt ganska snart en hel burk med glädje.
När hon var 5 månader började vi tillsätta lite mer såsom kokt köttfärs och kokt kyckling. Hon har alltid älskat mat och äter med god aptit.
DÄREMOT hade hon en vecka då allt var fel med magen, vår bvcsköterska sa dock att det INTE hade med maten att göra eftersom hon under en längre tid ätit mat utan att reagera. Vi gav henne dock bara ersättning (jag ammade inte) under den här veckan, eftersom det är snällt mot magen.
Så, INTE innan 4 månader, och var uppmärksam på barnet och hur det mår.
Lycka till!
du vet att den "studien" är gjord av semper och att de inte går att få fram fakta från den?