• Anonym (fattar inte!)

VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!

sett det överallt nu, folk börjar ge mat från 2.5 månad, 3 månader, några håller ut ända till 3.5 månad. är STOLTA att deras bebis äter hela portioner vid 4 månaders ålder!

Vad håller ni på med??! JA, det är bara rekomendationer, men ffs, tarmarna är inte redo än! därför finns rekomendationerna! Ni riskerar framtida tarmproblem på era barn mm.

Och nu menar jag naturligtvis inte er som behövt göra detta på läkares inrådan, lika bra att skriva det för annars blir de väl ramaskri. Utan ni som gör det FÖR ATT NI VILL. 

• Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!
  • mia83

Bra fråga, fattar inte heller. Vi har börjat vid fyra månader med båda barnen (men med dottern fick vi skjuta upp det till 5, 6 månader för hon fick jätteproblem med magen). Likaså har vi låtit bli att ge sånt som kan vara farligt, som nötter, honung osv. Tycker det är sunt förnuft..

• mia83
    Anonym (fattar inte!) skrev 2011-11-10 08:36:23 följande:
    ja, å sen ser man över hela internet frågor hur dom ska lösa deras tröga mage!!

vet ni svaret?

OM UNGEN BLIR HÅRD I MAGEN AV NÅGRA SKEDAR MAT, SÅ ÄR DET VÄL UPPENBART ATT TARMARNA INTE ÄR REDO!!!!

nä, men då kan man ju köpa lactulos å stoppa i dom istället. 
    Den hårda magen kan också bero på mjölkproteinallergi, Vår dotter hon hade inte bara problem med maten, utan även med ersättning (delammade för jag hade så lite mjölk) och problemen satt i från att hon var ca fyra veckor ändå upp till 1,5 års ålder. Som spädis bajsade hon ca 1 gng var tredje vecka. Vi var tvugna att köra med laktulos, hon blev tokförstoppad på en gång annars.
    Bara en tanke..
  • Dohgon

fast tidigare gav man ju riktig mat redan vid typ 1,5-2 månader. jag åt riktig mat när jag var nästan 2. och ja jag lever ju.

och håra i magen så kan katrinplommon faktiskt hjälpa väldigt bra.

jag skulle nog inte vilja börja så tidigt själv, men tror inteheller det är någon fara att börja försiktigt då

• Anonym (???)
    Dohgon skrev 2011-11-11 13:50:35 följande:
    fast tidigare gav man ju riktig mat redan vid typ 1,5-2 månader. jag åt riktig mat när jag var nästan 2. och ja jag lever ju.

jag skulle nog inte vilja börja så tidigt själv, men tror inteheller det är någon fara att börja försiktigt då
    Klart katrinplommon hjälper men är det bra att ge det tillsammans med varje måltid? Dels är det ju mest socker och dels kan man ju ont i magen av det.
  • SandraWilson

På vårt BVC rekommenderar de att man provar med smakportioner när de är 4 månader. Studier visar nämligen att det finns ett "fönster" öppet i barnets utveckling där de ofta intresserar sig för mat. Dock är det ingen panik med att vänta till 6 månader.

Vår dotter var extremt intresserad av mat redan när hon var 3 månader och följde med stort intresse vad vi åt och satt sedan och smaskade och "tuggade" och försökte visa att hon var intresserad.

Vi väntade dock till 4 månader EFTERSOM magen och tarmarna är så outvecklade. Vi började då med potatis, morot, palsternacka. Snälla smakportioner mot magen.

Hon älskade maten, var alldeles utmärkt i mage och resten av kroppen, och åt ganska snart en hel burk med glädje.

När hon var 5 månader började vi tillsätta lite mer såsom kokt köttfärs och kokt kyckling. Hon har alltid älskat mat och äter med god aptit.

DÄREMOT hade hon en vecka då allt var fel med magen, vår bvcsköterska sa dock att det INTE hade med maten att göra eftersom hon under en längre tid ätit mat utan att reagera. Vi gav henne dock bara ersättning (jag ammade inte) under den här veckan, eftersom det är snällt mot magen.

Så, INTE innan 4 månader, och var uppmärksam på barnet och hur det mår.

Lycka till! 

• Anonym (fattar inte!)
    Anonym (Bajs) skrev 2011-11-11 10:44:47 följande:
    Jag började ge sonen pure samt mild havrevälling när han va 3månader. 
    Han hade problem med kaskadkräkningar... Så vi trodde och hoppades att fastare mat skulle få slut på de.

Och de va på läkares rekommendation.. Innan folk börjar kasta bajs på en..    
    och som jag skrivit i TS och i andra inlägg, så gäller detta inte om läkare rekomenderat.
    mia83 skrev 2011-11-11 11:39:00 följande:
    Den hårda magen kan också bero på mjölkproteinallergi, Vår dotter hon hade inte bara problem med maten, utan även med ersättning (delammade för jag hade så lite mjölk) och problemen satt i från att hon var ca fyra veckor ändå upp till 1,5 års ålder. Som spädis bajsade hon ca 1 gng var tredje vecka. Vi var tvugna att köra med laktulos, hon blev tokförstoppad på en gång annars.
    Bara en tanke..
    jo ja vet, men om bebis blir hård i magen av att äta 1 sked optatis och morot per dag. då tycker jag de är uppenbart att den inte är redo, och i dessa produkter är det INTE mjölk. 
    SandraWilson skrev 2011-11-11 21:07:38 följande:
    På vårt BVC rekommenderar de att man provar med smakportioner när de är 4 månader. Studier visar nämligen att det finns ett "fönster" öppet i barnets utveckling där de ofta intresserar sig för mat. Dock är det ingen panik med att vänta till 6 månader.

Vår dotter var extremt intresserad av mat redan när hon var 3 månader och följde med stort intresse vad vi åt och satt sedan och smaskade och "tuggade" och försökte visa att hon var intresserad.

Vi väntade dock till 4 månader EFTERSOM magen och tarmarna är så outvecklade. Vi började då med potatis, morot, palsternacka. Snälla smakportioner mot magen.

Hon älskade maten, var alldeles utmärkt i mage och resten av kroppen, och åt ganska snart en hel burk med glädje.

När hon var 5 månader började vi tillsätta lite mer såsom kokt köttfärs och kokt kyckling. Hon har alltid älskat mat och äter med god aptit.

DÄREMOT hade hon en vecka då allt var fel med magen, vår bvcsköterska sa dock att det INTE hade med maten att göra eftersom hon under en längre tid ätit mat utan att reagera. Vi gav henne dock bara ersättning (jag ammade inte) under den här veckan, eftersom det är snällt mot magen.

Så, INTE innan 4 månader, och var uppmärksam på barnet och hur det mår.

Lycka till! 
    du vet att den "studien" är gjord av semper och att de inte går att få fram fakta från den? 
  • mia83
    Dohgon skrev 2011-11-11 13:50:35 följande:

Jovisst, men bara för att man själv har överlevt så kan man inte utgå ifrån att någon annan inte ska fara illa av det. Barnet kan vara allergisk eller överkänslig mot vissa livsmedel som inte du är ex. gluten, mjölkprotein eller nötter. Och det kan bli väldigt allvarliga följder för ett så pass litet barn. Barnets mage kanske har svårare att ta emot maten än vad du hade (jag har tex haft väldigt problem med min mage hela livet och är den enda av 6 syskon som haft dessa besvär). Rekommendationerna finns av en anledning. Tarmarna är inte färdigutvecklade och risken att få allergier och liknande ökar om man ger mat innan fyra månader (har jag fått lära mig iallafall) Dessutom så hjälper inte katrinplommon alltid. Vi provade allt; olika sorters ersättning, miniform, semperdroppar, katrinplommon, kiwi, päron, messmör..det ENDA som hjälpte var laktulos. Men vi provade allt annat MÅNGA gånger innan vi till slut provade det. Till slut hittade vi en ersättning som inte innehöll mjölkprotein och flickans mage blev bra igen. Och efter att ha fått utesluta all laktulos i maten under lång tid så kan hon nu äta vanlig mat igen utan problem och magen funkar igen. Har själv fått MYCKET kritik från min mor som började ge alla oss 6 barn smakisar på mat redan efter någon månad, och sket fullkomligt i att vissa saker inte rekommenderades innan ett år för att vi följer reglerna. Men personligen litar jag på rekommendationerna, inbillar mig att dom som satt dom kan mer än jag, och tänker inte sitta och gambla med våra barns liv. Sen får alla göra som dom vill, men jag kan inte låta bli att höja på ögonbrynen när någon ger sin två månaders smakisar på ris och jordnötssås tex..
  • Kattdamen

Tja, brukar folk verkligen göra det?

• bellzan
    Anonym (77) skrev 2011-11-11 11:02:35 följande:
    OJ! Min son är drygt 3 månader och det finns inte på världskartan att han skulle få smaka "riktig mat". shit. finns det verkligen folk som ger mat så tidigt??? 

Dottern helammades till hon var 5,5 månader, men hon ammades till största delen betydligt längre än så. Tycker det är ofattbart att man vill trycka i sina små mat så pass tidigt =/
    Det låter jätte bra:)
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-11-11 10:39:28 följande:
    Sen välling o sen mat?
    bellzan, du får jättegärna svara på vad du menar med detta jag citerat?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Muslimska mamman

Jag pratade om detta med min man idag efter att jag läst denna tråd. Jag hade ingen aning om att det fanns de som gav smakportioner till barn under 4 månader. På BVC vill de ju börja prata smakportioner först när barnet faktiskt är 4 månader. Trodde det var vanligt.

Så jag började prata lätt om detta med min man, men han sade att det är fel att vänta till barnet är över 4 månader. Hans mamma har minsann gett smakportioner och ris och allt möjligt till sina barn när de varit 2 månader. Jag blev helt chockad. Men han sade att man ska göra så, men tack och lov gör han inget med vår son som jag inte godkänt. Nu är vår son lagom stor, men att ens komma på tanken att ge innan 4 månader förstår jag inte.

Jag blev rent utsagt förvånad över det han sade... Det komiska i situationen är att han säger att han och hans syskon minsann klarade av att äta ris och annat vid 2 månaders ålder och att det har varit så bra och nyttigt för dem och att de inte mått dåligt av det. Men han har problem med tarmarna idag, som TS sade att man kan få framtida tarmbesvär... Vågar jag nämna det för honom? ;)

• Anonym (Stopp och belägg)

Fyra månader är för tidigt också, tycker jag.  Många föräldrar har bråttom men om man betänker att bebisen som ofödd fick näring genom navelsträng så tycker jag att man kan låta den mogna lite och få vänta på riktig mat betydligt längre än fyra månader. Låt tarmarna vänja sig vid mjölk/ersättning först!

Socker ska man nog vara väldigt försiktig med, särskilt i ljuset av senaste rönen om hjärt- och kärlssjukdom  som ju är så vanligt i Sverige. Livsstil är allt. Freda barnen från sliskiga katrinplommonpuréer och juicer! 

• mia83
    Umm T skrev 2011-11-12 23:46:29 följande:
    Jag pratade om detta med min man idag efter att jag läst denna tråd. Jag hade ingen aning om att det fanns de som gav smakportioner till barn under 4 månader. På BVC vill de ju börja prata smakportioner först när barnet faktiskt är 4 månader. Trodde det var vanligt.

Så jag började prata lätt om detta med min man, men han sade att det är fel att vänta till barnet är över 4 månader. Hans mamma har minsann gett smakportioner och ris och allt möjligt till sina barn när de varit 2 månader. Jag blev helt chockad. Men han sade att man ska göra så, men tack och lov gör han inget med vår son som jag inte godkänt. Nu är vår son lagom stor, men att ens komma på tanken att ge innan 4 månader förstår jag inte.

Jag blev rent utsagt förvånad över det han sade... Det komiska i situationen är att han säger att han och hans syskon minsann klarade av att äta ris och annat vid 2 månaders ålder och att det har varit så bra och nyttigt för dem och att de inte mått dåligt av det. Men han har problem med tarmarna idag, som TS sade att man kan få framtida tarmbesvär... Vågar jag nämna det för honom? ;)
    Det tycker jag nog att man kan nämna, men du får nog räkna med att han blir sur =)
    Tror faktiskt det är vanligast att vänta, men att det förekommer människor som gett tidigare. Tror det är vanligare att farmor eller mormor vill trycka i sina barnbarn smakisar på kakor och glass när dom är för små ärligt talat..
  • Waldo

Min dotter började äta purè vid 2 månader.
    Hon fick bara ersättning på morgonen och kvällen

Har du problem med det?

• SandraWilson

Jag visste inte att den undersökningen var gjord av Semper. Det är vår bvcsköterska som meddelat oss att det är det som rekommenderas. Samt att man ska ta tillvara på barnets naturliga nyfikenhet för ex mat.

• Mad as snow
    SandraWilson skrev 2011-11-14 11:16:22 följande:
    Jag visste inte att den undersökningen var gjord av Semper. Det är vår bvcsköterska som meddelat oss att det är det som rekommenderas. Samt att man ska ta tillvara på barnets naturliga nyfikenhet för ex mat.
    Vad märkligt att sköterskan inte går efter Livsmedelsverkets rekommendationer, utan Sempers. 4-månaders ska inte ha smakportioner, utan smaksensationer. Enligt rekommendationerna. Men efter en undersökning visade det sig att både föräldrar och BVC-personal verkar ha fått detta om bakfoten. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Frida 055

Vi har börjat ge våran dotter gröt, hon är 3,5 månad och blev inte helt nöjd med ersättningen.
    Alla barn utvecklas olika.. dom som ger mat vid 2 månaders ålder har ju troligtvis ett barn som klarar det eftersom att dom fortsätter med det. Varför lägga sig i andras beslut om deras barn ?
    Förhoppningsvis så skulle ju ingen göra något som skadar barnet.
    Att du har problem med det här får många att få problem med dig istället.
    Sköt dina egna barn och låt oss andra välja besluten till våra !    

• Tovenaeve

Hejsan. 
    Min bebbe är 3 månader o jag tänkte börja med smakportioner snart.
    O sen skiter jag fullständigt i vad andra tycker ! :)  

• Anonym (Socker värre!)

Vi började strax innan 4 månader på inrådan av BVC.

Sonen satt alltid med när vi åt och var intresserad av maten och vad vi gjorde. Tillslut började han bli ledsen och gnällig när vi åt och vi testade då att låta honom smaka typ en droppe sås på lillfingret osv vilket gjorde honom kanonnöjd men sen ville han ju såklart ha mer.

BVC rådde oss då att underhålla hans matintresse i den takt han klarade av och det resulterade i att han åt lunch och ibland middag i form av puréer när han var 5 månader.

Däremot tror jag att jag kommer resonera annorlunda med nästa barn om amningen fungerar den gången. Det var min högsta önskan med sonen men det gick inte vilket gjorde att det inte kändes som nån "förlust" för honom näringsmässigt att byta ut ersättningsmål mot mat. Han åt ju ändå ersättning flera gånger per dygn, hade inte ont i magen eller andra magproblem och är fortfarande en riktig storätare.

Däremot följer vi rekommendationerna om salt, nötter, honung, bladgrönsaker osv. Stoppar inte i honom nåt farligt och knappt nånting som är sötat.

Personligen har jag svårare för de som ger sina barn saft/juice osv VARENDA gång ungen är törstig. Vad är det för fel på vatten? Eller mjölk till maten? Förstår inte.

• zippisolros

Intressant att folk kan jämföra saker och ting med barnmisshandel... Min son är 4 månader, och har enbart kunnat äta ersättning i och med att amningen inte fungerade alls... Däremot så va han hungrig oftare än vad han borde vart, fick upp maten ofta, även efter tre timmar efter att han fått ersättningen... provat alla sorters ersättningar, även de komjölkproteinfria, ingenting hjälpte... Ju äldre han blev, desto svårare var det att få honom tillfredsställd och mätt. Vi tre månaders ålder så kände jag mig tvungen att börja ge honom burkmat från fyra månader. Och han älskade det från första skeden! Magen okej, bajsar till och från, som innan under enbart ersättning... Som förälder tycker jag man ska kunna ge sitt barn det han/hon behöver och blir nöjd med...

Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!