• Anonym (fattar inte!)

VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!

sett det överallt nu, folk börjar ge mat från 2.5 månad, 3 månader, några håller ut ända till 3.5 månad. är STOLTA att deras bebis äter hela portioner vid 4 månaders ålder!

Vad håller ni på med??! JA, det är bara rekomendationer, men ffs, tarmarna är inte redo än! därför finns rekomendationerna! Ni riskerar framtida tarmproblem på era barn mm.

Och nu menar jag naturligtvis inte er som behövt göra detta på läkares inrådan, lika bra att skriva det för annars blir de väl ramaskri. Utan ni som gör det FÖR ATT NI VILL. 

• Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!
  • La Lola
    VardagsKvitter skrev 2011-11-10 09:59:56 följande:
    Inget tillsatt socker men "naturligt" sådant och det är minst lika sött. Det blir ju samma sak i magen. 
    Ja fruktsocker är ju verkligen ett problem....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (???)
    Klöset skrev 2011-11-10 10:02:53 följande:
    När är tarmarna redo då?
    Aldrig..haha. Endel har ju alltid problem, nä jag vet inte men vissa saker kanske inte bebisar tål då de blir så hårda i magen?
  • La Lola
    Anonym (???) skrev 2011-11-10 10:02:40 följande:
    Ser du katrinplommon och russin som frukt???? Jag ger inte mina barn det som ersättning för frukt i alla fall. 
    Nä, det var inte så jag menade.
    Det gällde väl fruktsocker som du gav mig uppfattningen om var något dåligt. O då antog jag att du tillhör de som inte gillar frukt.
  • La Lola
    Anonym skrev 2011-11-10 10:02:02 följande:
    fy fan, sluta säg smakis och smakisar. låter förjäkligt!
    smakportion, smaaaaaaaakportioner!!!!!! 
    Smakis, smakis, smakis, smakis, smakis.
  • VardagsKvitter
    La Lola skrev 2011-11-10 10:04:30 följande:
    Om man ger mycket kan det absolut vara det. Både för mage och tänder. Inte för att de små kanske har några tänder men ändå
    //Lina på blejbo.blogg.se
  • elmi
    Anonym (fattar inte!) skrev 2011-11-10 08:22:57 följande:
    sett det överallt nu, folk börjar ge mat från 2.5 månad, 3 månader, några håller ut ända till 3.5 månad. är STOLTA att deras bebis äter hela portioner vid 4 månaders ålder!

Vad håller ni på med??! JA, det är bara rekomendationer, men ffs, tarmarna är inte redo än! därför finns rekomendationerna! Ni riskerar framtida tarmproblem på era barn mm.

Och nu menar jag naturligtvis inte er som behövt göra detta på läkares inrådan, lika bra att skriva det för annars blir de väl ramaskri. Utan ni som gör det FÖR ATT NI VILL. 
    Brukar inte orka kommentera knäppa trådstartar men kan inte låta bli. För det första, är det sådana som du TS som gör att många känner sig osäkra som föräldrar. Du kanske också tycker att ersättning är ett mycket sämre alternativ mot amning, låt andra sköta sina barn själva, de allra allra flesta vill sina barn väl. 

Men nu till din fråga, OM barnet får ont i magen så fortsätter man nog inte ge mat utan fortsätter med amning/ersättning lite till.

MEN om man som i mitt fall, har börjat ge lite gröt på kvällen och någon lite portion på dagen beror på att han annars kunde äta 240 ml ersättning (just det ammade bara i fem veckor..) och var iaf inte mätt men med lite annan mat så fungerar det utmärkt. han är nöjd och glad, sover super och alla mår bra, vad är då problemet menar du?  

Sedan är ju rekommendationer just rekommendationer pga olika anledningar, tex koka allt vatten, ja egentligen kunde man skriva att det gäller bara de som inte har tillgång till kommunalt vatten, eller helamning till 6 mån, ja om du inte har tillgång till rent vatten är det bäst (tex afrika), sätt inte ditt barn framåt kolla hur det ser ut i andra länder så har du andra rekommendationer om just det osv, jag tror att du kanske förstår poängen. 
  • Anonym (???)
    La Lola skrev 2011-11-10 10:04:30 följande:
    Jag har läst att det är mindre nyttigt än vanligt socker. Det är ju minst lika sött och skapar ett sockerberoende. (det är vad jag tror i alla fall). Socker är ju mycket farligare än vad fett är. Så ja, jag tycker att fruktsocker kan vara ett problem. Inte minst för tänderna.
  • La Lola
    Issa79 skrev 2011-11-10 10:33:22 följande:
    Ja jisses... familjeliv i all sin glans....
    Visst är det underbart....
Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!