• Anonym (fattar inte!)

VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!

sett det överallt nu, folk börjar ge mat från 2.5 månad, 3 månader, några håller ut ända till 3.5 månad. är STOLTA att deras bebis äter hela portioner vid 4 månaders ålder!

Vad håller ni på med??! JA, det är bara rekomendationer, men ffs, tarmarna är inte redo än! därför finns rekomendationerna! Ni riskerar framtida tarmproblem på era barn mm.

Och nu menar jag naturligtvis inte er som behövt göra detta på läkares inrådan, lika bra att skriva det för annars blir de väl ramaskri. Utan ni som gör det FÖR ATT NI VILL. 

• Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!
  • Queenie70

Antagligen för att man tycker det är kul, och inte har tålamod att vänta in nästa naturliga steg skulle jag tro. Och då är väl det viktigare än att vänta in att barnets matsmältningssystem ska mogna.

• Anonym (fattar inte!)

ja, å sen ser man över hela internet frågor hur dom ska lösa deras tröga mage!!

vet ni svaret?

OM UNGEN BLIR HÅRD I MAGEN AV NÅGRA SKEDAR MAT, SÅ ÄR DET VÄL UPPENBART ATT TARMARNA INTE ÄR REDO!!!!

nä, men då kan man ju köpa lactulos å stoppa i dom istället. 

• Dimitra

Tror också att det handlar om att föräldrarna lever ut sin nyfikenhet på matandet istället för att vänta in barnets mognad.

The Dimitra universe.
  • Anonym (fattar inte!)

blir så arg över detta! folk säger att man inte ska bry sej, men att medvetet ge barnen tarmproblem är fan näst intill barnmisshandel anser jag!

• Anonym

Min son är 8månader och har precis börjat ta till sig fruktpureer, jag förstår inte heller denna hets med matning av vanlig mat, okej om dom är intresserade men det är dom knappast vid 2-3månaders ålder...

• Anonym (fattar inte!)
    Anonym skrev 2011-11-10 09:01:19 följande:
    Min son är 8månader och har precis börjat ta till sig fruktpureer, jag förstår inte heller denna hets med matning av vanlig mat, okej om dom är intresserade men det är dom knappast vid 2-3månaders ålder...
    precis! 
  • Anonym
    Anonym (fattar inte!) skrev 2011-11-10 09:02:18 följande:
    precis! 
    Folk tycker det är så jävla häftigt att deras barn är så "Tidiga" tex min vän påstod att hennes unge satte sig upp själv i soffan vid åldern av 1,5-2månader ser inte riktigt nöjet där hur nyttigt är det för ryggen sen tror jag knappast en sån liten kan sätta sig upp själv ryggen är inte utvecklad än, eller ohh min dotter gick i trappan helt själv när hon var 7månader helt utan hjälp vilket jävla skitsnack....

Låt barnen utvecklas själva utan att tvångsbehandla dom.... 
  • Anonym (Mamma M)

Fast nog måste det vara så att barns tarmar tål mer än vi tror. Inte avled alla barn som inte kunne ammas förr i tiden.

Däremot så måste man ju ge "rimlig" mat. Sushi eller knaperstekt kyckling kanske inte är det bästa, medan mosad potatis eller äppelmos kanske är ok? Jag känner till två barn där en fick risgrynsgröt i mängder och en fick ordentliga smakportioner av katrinplommonpuré redan som 2 1/2 månaders. Det blev inga hemska biverkningar hos dem.  (Gröten pga att mamman åt penicillin och då smakade bröstmjölken pyton och ungen totalvägrade flaskan samt katrinplommonpurén pga förstoppning - orsak oklar). Båda barnens föräldrar hade fått klartecken från BVC.

• Anonym

men det är ju så väldigt olika oxå. jag var tvungen att börja vid fyra 4 månader. Han var ju typ aldrig mätt. började med smakis o i början påfem hade han ökat till riktiga portioner.. nu är han åtta o äter mig ur huset.. ALDRIG mätt

• La Lola

Jag började med smakisar till Hedda när hon var 3½ mån.

Varför? Ja, egentligen angår det ingen annan men det berodde på att jag avskydde att amma och hon ville till en början inte ta ersättningen.
    Då fick det bli lite grötsmakisar (som snabbt blev en portion för att jag skulle kunna fungera som förälder.

Alma började få smakisar vid 4½ mån av samma anledning.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!