VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!
Jag pratade om detta med min man idag efter att jag läst denna tråd. Jag hade ingen aning om att det fanns de som gav smakportioner till barn under 4 månader. På BVC vill de ju börja prata smakportioner först när barnet faktiskt är 4 månader. Trodde det var vanligt.
Så jag började prata lätt om detta med min man, men han sade att det är fel att vänta till barnet är över 4 månader. Hans mamma har minsann gett smakportioner och ris och allt möjligt till sina barn när de varit 2 månader. Jag blev helt chockad. Men han sade att man ska göra så, men tack och lov gör han inget med vår son som jag inte godkänt. Nu är vår son lagom stor, men att ens komma på tanken att ge innan 4 månader förstår jag inte.
Jag blev rent utsagt förvånad över det han sade... Det komiska i situationen är att han säger att han och hans syskon minsann klarade av att äta ris och annat vid 2 månaders ålder och att det har varit så bra och nyttigt för dem och att de inte mått dåligt av det. Men han har problem med tarmarna idag, som TS sade att man kan få framtida tarmbesvär... Vågar jag nämna det för honom? ;)