VARFÖR ger man smakportioner och gröt från 2,5-3,5 månaders ålder??!
Vi började strax innan 4 månader på inrådan av BVC.
Sonen satt alltid med när vi åt och var intresserad av maten och vad vi gjorde. Tillslut började han bli ledsen och gnällig när vi åt och vi testade då att låta honom smaka typ en droppe sås på lillfingret osv vilket gjorde honom kanonnöjd men sen ville han ju såklart ha mer.
BVC rådde oss då att underhålla hans matintresse i den takt han klarade av och det resulterade i att han åt lunch och ibland middag i form av puréer när han var 5 månader.
Däremot tror jag att jag kommer resonera annorlunda med nästa barn om amningen fungerar den gången. Det var min högsta önskan med sonen men det gick inte vilket gjorde att det inte kändes som nån "förlust" för honom näringsmässigt att byta ut ersättningsmål mot mat. Han åt ju ändå ersättning flera gånger per dygn, hade inte ont i magen eller andra magproblem och är fortfarande en riktig storätare.
Däremot följer vi rekommendationerna om salt, nötter, honung, bladgrönsaker osv. Stoppar inte i honom nåt farligt och knappt nånting som är sötat.
Personligen har jag svårare för de som ger sina barn saft/juice osv VARENDA gång ungen är törstig. Vad är det för fel på vatten? Eller mjölk till maten? Förstår inte.