Dohgon skrev 2011-11-11 13:50:35 följande:
fast tidigare gav man ju riktig mat redan vid typ 1,5-2 månader. jag åt riktig mat när jag var nästan 2. och ja jag lever ju.
och håra i magen så kan katrinplommon faktiskt hjälpa väldigt bra.
jag skulle nog inte vilja börja så tidigt själv, men tror inteheller det är någon fara att börja försiktigt då
Jovisst, men bara för att man själv har överlevt så kan man inte utgå ifrån att någon annan inte ska fara illa av det. Barnet kan vara allergisk eller överkänslig mot vissa livsmedel som inte du är ex. gluten, mjölkprotein eller nötter. Och det kan bli väldigt allvarliga följder för ett så pass litet barn. Barnets mage kanske har svårare att ta emot maten än vad du hade (jag har tex haft väldigt problem med min mage hela livet och är den enda av 6 syskon som haft dessa besvär). Rekommendationerna finns av en anledning. Tarmarna är inte färdigutvecklade och risken att få allergier och liknande ökar om man ger mat innan fyra månader (har jag fått lära mig iallafall) Dessutom så hjälper inte katrinplommon alltid. Vi provade allt; olika sorters ersättning, miniform, semperdroppar, katrinplommon, kiwi, päron, messmör..det ENDA som hjälpte var laktulos. Men vi provade allt annat MÅNGA gånger innan vi till slut provade det. Till slut hittade vi en ersättning som inte innehöll mjölkprotein och flickans mage blev bra igen. Och efter att ha fått utesluta all laktulos i maten under lång tid så kan hon nu äta vanlig mat igen utan problem och magen funkar igen. Har själv fått MYCKET kritik från min mor som började ge alla oss 6 barn smakisar på mat redan efter någon månad, och sket fullkomligt i att vissa saker inte rekommenderades innan ett år för att vi följer reglerna. Men personligen litar jag på rekommendationerna, inbillar mig att dom som satt dom kan mer än jag, och tänker inte sitta och gambla med våra barns liv. Sen får alla göra som dom vill, men jag kan inte låta bli att höja på ögonbrynen när någon ger sin två månaders smakisar på ris och jordnötssås tex..