• Luullis

Får ditt barn slå tillbaka?

Vad har du lärt ditt barn?

Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?
  • Apopan

Nja, det beror ju på. Om mitt barn blir påpucklad åt bara helvete, kanske av flera än en, så är det klart ungen har all rätt att värja sig. Att däremot t.ex besvara en smäll med en annan än ingenting jag kommer uppmuntra mitt barn till att göra. Tycker det rent ut sagt är sorgligt att det finns dem som anser att det är okey.

• Larsan

Mina barn får INTE slå tillbaka. De får konsekvenser om de slår någon med vilja. 
    Däremot har jag lärt dem att OM dom känner sig i fara så får dom göra ALLT för att ta sig lös.
    Dvs sparkas, slåss, bitas, skrika på hjälp..

Fara = Någon som med vilja ska skada mina barn på ett eller annat sätt. Kniv, misshandel, våldtäkt etc.

12-barnspappa
  • LivL

Thaleia:
    Funkar så hos killar ibland??? Vad är det för grottmänniska du skaffat barn med??

• konkelbär

Jag minns fortfarande min barndom, och att det var djungelns lag som gällde. Stöttande föräldrar och lärare, eller ej, de fanns inte hos oss jämt. Och när de inte gjorde det - då gällde det att vara respekterad och stark. Annars blev man slagen, spottad på, fick saker stulna, knuffad, mobbad, retad. Jag var den som inte vågade stå upp för mig själv.

Ni kan ju tro att barn är oskyldiga små varelser, men i deras värld gäller djungelns lag. Jag tänker inte låta min dotter vara ett vapen i någon moralkamp. Blir hon kränkt upprepade gånger utan att vanliga tillsägelser sätter stopp på det hela, då har hon min fulla rätt att bli fysisk.  Hon får givetvis inte slå någon hejdlöst och sparka, massihandla (som en del här inne verkar tro), men hon får så fan ge ett smäll tillbaka.

• lövet2
    LivL skrev 2011-10-22 15:50:07 följande:
    Boll:
    Nej, jag hade inte slagit tillbaka om någon slagit mig. Jag hade gått därifrån.
    Och du tar för givet att en människa som slår dig, sedan snällt ska se på medan du går därifrån? Obestämd
  • Litet My
    virre85 skrev 2011-10-22 15:39:57 följande:
    Nej sonen får inte slå tillbaka och det gör han inte heller, han är vädigt duktig men det (förutom med sin lillasyster).
    Ibland önskar jag dock att det var okey, han har en killa på fsk som slåss HELA tiden, tydligen alla men min son kommer hem var och varannan dag med rivsår, bitmärken, blåmärken. Fsk vet om probemet och pratar ständigt med hans föräldrar, men va hjälper det han slutar inte. Han är ju inte så gammal, 3 år tror jag.
    Förra veckan, ser jag hur han vrider om ett nyp på min sons arm, jag hojjtar till och säger att det där INTE är okey. Var nog ganska hård på rösten tyvärr för pojken blev lite rädd. Men jag känner bara att det får vara bra nu, pedagogerna var bredvid och de kollade bara lite ursäktande på mig. De vet ju att han är elak.
    Saken är den att sonen håller allt inom sig och säger väldigt sällan till fröknarna, han blir ju så klart ledsen men går istället iväg och leker själv. Blir så ledsen för han skull.
    Visst det är inte okey att slå tillbaka och det säger jag även till sonen, men ibland önskar man nästan att han kunde ge igen..
    Låter verkligen som förskolan brister i sitt ansvar där.
    Ett sådant barn skall punktmarkeras, både för sin skull och andras.
  • Thaleia
    LivL skrev 2011-10-22 17:03:03 följande:
    Thaleia:
    Funkar så hos killar ibland??? Vad är det för grottmänniska du skaffat barn med??
    Du kan ju tycka att han är en grottmänniska men jag förstår hans poäng. Det är naivt att tro att alla kommer att vara gulliga och rara mot varandra på en skolgård. Jag märker på min son hur hela han har förändrats sen han började skolan (ettan), inte så att dom är elaka mot varandra men dom pratar på ett "tuffare" sätt.
    Min man menar på att det tyvärr alltid kommer att finnas något barn som försöker "sätta sig" på dom som dom tycker är svagare och att en smocka är det enda språket dessa barn förstår. Och det är väl i just sådana här fall som han tycker att det är ok att slå tillbaka.
  • Mandel

Det ena barnet har vi sagt att han får slå tillbaka medans den andre har vi inte sagt så till.
    Det beror på att en av dem redan är vass medans den andre är alldeles för mesig. Dock har jag otroligt svårt att tro att den mesige skulle hamna i bråk eftersom han är känd på skolan som den snälle och det bland de äldre barnen.
    Så det är mest lillebror som vi sagt åt honom att slå tillbaka...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thaleia
    Thaleia skrev 2011-10-22 17:20:25 följande:
    Du kan ju tycka att han är en grottmänniska men jag förstår hans poäng. Det är naivt att tro att alla kommer att vara gulliga och rara mot varandra på en skolgård. Jag märker på min son hur hela han har förändrats sen han började skolan (ettan), inte så att dom är elaka mot varandra men dom pratar på ett "tuffare" sätt.
    Min man menar på att det tyvärr alltid kommer att finnas något barn som försöker "sätta sig" på dom som dom tycker är svagare och att en smocka är det enda språket dessa barn förstår. Och det är väl i just sådana här fall som han tycker att det är ok att slå tillbaka.
    Kan ju tillägga att vår grundregel fortfarande är att man ej slår tillbaka men att det nu kan finnas undantag som det jag nämner.
Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?