Får ditt barn slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Nja, det beror ju på. Om mitt barn blir påpucklad åt bara helvete, kanske av flera än en, så är det klart ungen har all rätt att värja sig. Att däremot t.ex besvara en smäll med en annan än ingenting jag kommer uppmuntra mitt barn till att göra. Tycker det rent ut sagt är sorgligt att det finns dem som anser att det är okey.
Mina barn får INTE slå tillbaka. De får konsekvenser om de slår någon med vilja.
Däremot har jag lärt dem att OM dom känner sig i fara så får dom göra ALLT för att ta sig lös.
Dvs sparkas, slåss, bitas, skrika på hjälp..
Fara = Någon som med vilja ska skada mina barn på ett eller annat sätt. Kniv, misshandel, våldtäkt etc.
Thaleia:
Funkar så hos killar ibland??? Vad är det för grottmänniska du skaffat barn med??
Jag minns fortfarande min barndom, och att det var djungelns lag som gällde. Stöttande föräldrar och lärare, eller ej, de fanns inte hos oss jämt. Och när de inte gjorde det - då gällde det att vara respekterad och stark. Annars blev man slagen, spottad på, fick saker stulna, knuffad, mobbad, retad. Jag var den som inte vågade stå upp för mig själv.
Ni kan ju tro att barn är oskyldiga små varelser, men i deras värld gäller djungelns lag. Jag tänker inte låta min dotter vara ett vapen i någon moralkamp. Blir hon kränkt upprepade gånger utan att vanliga tillsägelser sätter stopp på det hela, då har hon min fulla rätt att bli fysisk. Hon får givetvis inte slå någon hejdlöst och sparka, massihandla (som en del här inne verkar tro), men hon får så fan ge ett smäll tillbaka.
Det ena barnet har vi sagt att han får slå tillbaka medans den andre har vi inte sagt så till.
Det beror på att en av dem redan är vass medans den andre är alldeles för mesig. Dock har jag otroligt svårt att tro att den mesige skulle hamna i bråk eftersom han är känd på skolan som den snälle och det bland de äldre barnen.
Så det är mest lillebror som vi sagt åt honom att slå tillbaka...
Nej, mina barn får inte slå tillbaka.