Får ditt barn slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Nej mitt barn får inte slå tillbaka.
Föräldrar med argument som - Hur ska man annars försvara sig? anser jag ha glömt den viktiga aspekten "överlevnadsinstinkt", ingen människa, barn, eller ens djur, låter någon krossa en fullständigt utan att göra motstånd.
Men grundprincipen i vårt hem är att man inte får slåss. Tycker det blir fel att lära ut dubbla budskap. I den ålderna hon är(4), så händer det ofta att man slår tillbaka fast man inte får, då får båda parter be om ursäkt.
man får försvara sig men inte bara slå tillbaka.
Man får aldrig slå tillbaka, men man får försvara sig genom att avleda den andres kraft och avvärja.
Han fick precis grönt bälte.
Nej inte slå tillbaka på någon som redan slutat slå men däremot värja sig med det våld nöden kräver.
Nej mina får inte slå tillbaka!Fattar inte föräldrar som tycker det är ok..
Nej, absolut inte. Däremot får han "hålla emot" och använda händerna som skydd, om någon skulle slå honom upprepade gånger.
Men slåss, det gör man inte. Det spelar ingen roll om någon annan "gjort det först"
Det beror på hur många som ger sig på mitt barn. Jag var själv mobbad och slagen i skolan och om det enda sättet att komma undan var att slå någon så jag kunde springa därifrån så gjorde jag det.
I självförsvar - ja, men i första hand ska man lösa det genom att gå därifrån eller ropa på någon.
Skulle vara intressant att se statistik på vilka barn som oftast startar bråk på skolgården(med våld), de som lär sig att det inte är okej att slåss, eller de som lär sig att det är okej - för det är väl vad man lär ut om man tycker barnen ska "slå tillbaka"?
Ibland.
Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.