• Luullis

Får ditt barn slå tillbaka?

Vad har du lärt ditt barn?

Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?
  • Fiyali
    konkelbär skrev 2011-10-21 20:46:03 följande:

Ibland.

Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.

Varför? Jag menar, på vilket sätt blir situationen bättre av att hon slår tillbaka?
    Om någon slår en eller dummar sig på annat sätt är det väl bättre att strunta i barnet och gå där ifrån, vem vill leka med någon som slår en?
    Inget påhopp, vill bara veta hur du tänker eftersom vi tänker olika.
  • lövet2

Japp, men nu har det inte varit aktuellt förrän i skolåldern riktigt, eftersom de inte gått på dagis.

• Kimona
    Fiyali skrev 2011-10-21 20:43:39 följande:
    Men självförsvar är ju en självbevarelsedrift, den har man medfödd och behöver inte lära sig hemifrån :)
    Nej självklart :) jag menade att om barnet behöver använda sig av självförsvar ska h*n inte känna att h*n gjort fel. Man kan få väldig ångest när man inser att man skadat någon efteråt, oavsett anledning.
  • Trident5678

Nej, mina barn får inte slå tillbaka.

Det är min grundinställning i frågan. Men givetvis får de värja sig om ett annat barn skulle fortsätta slå och inte sluta, trots att mina barn säger "stopp" och går undan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cloudberry

Jag har uppfostrat mina döttrar till att vara snälla med andra men det finns en gräns, behandlar någon dem illa så vill jag att de ska säga ifrån och om det innefattar att ge igen med samma medel så får det bli så.

• Themis
    konkelbär skrev 2011-10-21 20:46:03 följande:

Ibland.

Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.

Om mitt barn säger åt fröken och det inte hjälper, då ska han säga till mig, så skrämmer jag troligen livet ur både en fröken som inte hanterat situationen tillräckligt och barnen som är dumma... Drömmer
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • mi07va

I självförsvar, klart...

Freya 070402 Maddox 100216
  • Shirin85

Nej vi har lärt barnen att de ska hämta en vuxen om det blir bråk på skola/dagis, och så berättar de ju om någon varit dum mot dem för mig så att jag isåfall kan ta det med barnets föräldrar eller dylikt.

• Aoife

Jag har lärt mina barn att i möjligaste mån undvika bråk och slagsmål.
    Gå därifrån istället men hoppar någon på dig oprovocerat och det inte finns någon utväg- slå.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • konkelbär
    Fiyali skrev 2011-10-21 20:47:51 följande:
    Varför? Jag menar, på vilket sätt blir situationen bättre av att hon slår tillbaka?
    Om någon slår en eller dummar sig på annat sätt är det väl bättre att strunta i barnet och gå där ifrån, vem vill leka med någon som slår en?
    Inget påhopp, vill bara veta hur du tänker eftersom vi tänker olika.

Jag lär henne helt enkelt att det inte är okej att sätta sig på henne. Det är inte okej att slå henne, och om någon tar sig den friheten om och om igen utan att tillsägelser från mig/fröken/etc hjälper, så anser jag att det är fullt befogat. Som det ser ut nu i dagsläget resonerar dagis som så att "vill dom inte säga förlåt så behöver dom inte". Konsekvenser uteblir med andra ord. Alltså måste jag lära min dotter att stå upp för sig själv, eftersom att ingen annan gör det.

Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?