Får ditt barn slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Ibland.
Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.
Japp, men nu har det inte varit aktuellt förrän i skolåldern riktigt, eftersom de inte gått på dagis.
Nej, mina barn får inte slå tillbaka.
Det är min grundinställning i frågan. Men givetvis får de värja sig om ett annat barn skulle fortsätta slå och inte sluta, trots att mina barn säger "stopp" och går undan.
Jag har uppfostrat mina döttrar till att vara snälla med andra men det finns en gräns, behandlar någon dem illa så vill jag att de ska säga ifrån och om det innefattar att ge igen med samma medel så får det bli så.
Ibland.
Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.
I självförsvar, klart...
Nej vi har lärt barnen att de ska hämta en vuxen om det blir bråk på skola/dagis, och så berättar de ju om någon varit dum mot dem för mig så att jag isåfall kan ta det med barnets föräldrar eller dylikt.
Jag har lärt mina barn att i möjligaste mån undvika bråk och slagsmål.
Gå därifrån istället men hoppar någon på dig oprovocerat och det inte finns någon utväg- slå.
Jag lär henne helt enkelt att det inte är okej att sätta sig på henne. Det är inte okej att slå henne, och om någon tar sig den friheten om och om igen utan att tillsägelser från mig/fröken/etc hjälper, så anser jag att det är fullt befogat. Som det ser ut nu i dagsläget resonerar dagis som så att "vill dom inte säga förlåt så behöver dom inte". Konsekvenser uteblir med andra ord. Alltså måste jag lära min dotter att stå upp för sig själv, eftersom att ingen annan gör det.