• Luullis

Får ditt barn slå tillbaka?

Vad har du lärt ditt barn?

Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?
  • Helene OSV
    FrökenUmami skrev 2011-10-22 10:35:35 följande:
    Jag har lärt mina barn att i möjligaste mån undvika bråk och slagsmål.
    Gå därifrån istället men hoppar någon på dig oprovocerat och det inte finns någon utväg- slå.
    Håller med.

Min äldsta dotter har blivit misshandlad på skolan och jag har sagt att skulle det hända igen (FAN ta personalen om det gör det!) så har hon mitt fulla stöd och tillåtelse att slå tillbaka utav bara fan! Sparka, bita, göra vad som helst för att försvara sig!
  • LivL

NEJ, man får aldrig slå! Jag hade blivit vansinnig om mitt barn slagit tillbaka. Man går därifrån.

• LivL

Står man upp för sig själv genom våld??? De är barn, det är föräldrarna som ska stå upp för dem!!

• bastardized

Jadå visst får han det.En regel jag håller stenhårt på samt lär min son är att man aldrig skall tolerera att bli trampad på,om det gäller att ge en verbal avhyvling eller en fet smäll på käften spelar ingen roll alls.

• LivL

En fet smäll på käften är olagligt, men det spelar alltså ingen roll?

• Helene OSV
    LivL skrev 2011-10-22 11:14:05 följande:
    Står man upp för sig själv genom våld??? De är barn, det är föräldrarna som ska stå upp för dem!!
    Fast det är ju lite svårt att vara på skolan med dem varje dag!
    Ska hon bara stå och finna sig i att bli misshandlad och tänka "mamma räddar mig... sen!?"

Självklart ska man försvara sig!
  • bastardized
    LivL skrev 2011-10-22 11:17:07 följande:
    En fet smäll på käften är olagligt, men det spelar alltså ingen roll?

Nej inte alls,moral står över lagar.
  • why the face

Nej han får absolut inte slå tillbaks. Det ska finnas vuxna att vända sig till om det inträffar något.  Det har  hänt att han blivit arg och slagit tillbaka. Och då är det han som fått skulden sen, inte barnet som började. 
    Jag ser ingenting positivt alls med att slå tillbaks. Varför ska man lära ungarna att det är ok att använda våld?  

• why the face
    bastardized skrev 2011-10-22 11:23:42 följande:
    Nej inte alls,moral står över lagar.
    Moral och fet smäll på käften hör inte riktigt ihop. Lär barnet att stå upp för sig själv utan att slåss istället. 
  • Jandy

Nej, mina barn får inte slå tillbaka.

Om de kan ska de gå därifrån och säga att det är inte ok att någon slår/knuffar dem.

Fortsätter det ska de säga till en fröken/vuxen.

Kan de inte ta sig därifrån ska de skrika på hjälp och blir det allvarligare än så så kickar nog självförsvaret in och då får man prata om det sedan (att det inte var fel, att har man inget val måste man skydda sig o.s.v.)

Jag tror att ju fler barn som kan gå ifrån en hotfull, aggressiv situation desto mindre incidenter blir det.

Barn kan i värsta fall döda och om barnen vet om att de är ok att slå tillbaka och hämnas desto fler mindre bråk kommer bli stora konflikter som tyvärr kan sluta med att ett av barnen går för långt.....

Jenny              

Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?