Får ditt barn slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Vad har du lärt ditt barn?
Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka?
Nej! Inte OK att slåss.
De får självklart parera slag - minsta möjliga våld som krävs för att skydda sig själv (vilket iofs har eltt till att de ibland slagit tillbaka och sedan ursäktat sig med "men jag parerade ju bara!")
Men annars kör vi med samma grej som på jobbet (förskola). man sätter upp handen och säger (skriker) ett bestämt "STOPP!".
Mina barn hade fått slå tillbaka om dom hade gjort det. Tyvärr så slåss dom bara hemma, och då ganska hårt, då får dom inte slå tillbaka eftersom det urartar till slagsmål. Med andra barn har dom oftast inte slagit tillbaka. Det älsta barnet slog aldrig tillbaka, så till slut fick jag tränar henne till det. Då var hon i skolåldern och de vuxna på skolan la skulden på henne när hon blev kränkt eller slagen, eller så kom dom med undanflykter. Sen hon slog tillbaka mår hon bättre, och även de tuffa pojkarna har lärt sig att hålla sig borta. Sen tycker jag att det är skäl klart att man lär ett litet barn att inte slåss, och säger till även om han onte var först. Men man ska nog inte lägga för mycket krut på tillsägelserna om man har ett barn som bara slåss i självförsvar. Man kommer inte att kunna skydda barnet hela tiden, så det är bra att dom kan försvara sig. Däremot har jag sett föräldrar som blir stötta om man säger till deras lilla barn när det slår oprovocerat, och som inte själva säger till.
Nja... Man får ju inte slåss för nöjes skull. Däremot ser jag inget problem med att man slåss i självförsvar. Och ja... om min tös åker på sig en käftsmäll ser jag inget fel med att hon ger en tebax om det är så hon reagerar... Är hon som mej så lär det säkert bli en från både höger och vänster som delas ut i retur
Har inga barn min brorson och sånt ja de MÅSTE slå tillbaka flera gånger.
Det går inte att svara på en så generellt ställd fråga, tycker jag. Allt handlar ju om omständigheterna. Var slaget/knuffen avsiktlig eller inte? Var den lekfull eller elak? Är det inte i vissa situationer bättre att fly än illa fäkta, även om man i princip skulle ha rätt till nödvärn?
Det här är en väldigt aktuell fråga för oss du min lilla flicka på knappt 3 år har en vän i samma ålder som ofta tar till hårda tag "på skoj". Föräldrarna säger ifrån så klart då de ser det men det är jobbigt för oss alla.
Min dotter blir arg och knuffar tillbaka vilket bara leder till en mer våldsam "lek" från pojken. Det är bättre för oss att säga nej och säga till vår dotter att säga "nej, sluta" eller "nej, det gör ont", vilket fungerar...ibland. Jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera det på ett bra sätt.
Med äldre barn önskar jag att vuxennärvaron var mer påtaglig. Jag har flera vänner som klarade sig ur hemska mobbingsituationer genom att ta till våld och slå tillbaka, ibland ganska så extremt våld. Man tycker väl bara att skolpersonalen borde ha reagerat innan barnet själv måste ta till sådana extrema lösningar.
Väldigt många år sen tråden var aktiv om denna typ av fråga
ja ditt barn får försvara sig mot slag spark knuff helt lagligt.