• Luullis

Får ditt barn slå tillbaka?

Vad har du lärt ditt barn?

Om ditt barn får en smäll/spark/knuff/osv på gården, på förskolan, i skolan eller något liknande av ett annat barn - får det då slå tillbaka? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?
  • Krake
    CeeJay skrev 2011-10-22 12:01:10 följande:
    Nej, mina barn "får inte" slå tillbaka, det är vår grundregel. Bara för att någon annan är dum behöver man inte vara det tillbaka.

Däremot har vi börjat prata om våld från andra barn och vuxna som är på den nivån där man måste försvara sig och liksom skydda livhanken - DÅ får man slåss, bitas, skrika, sparkas och göra allt man kan för att komma loss.
    Bra tänkt! Det ska jag komma ihåg.
    Moster, inte monster.
  • väntar nr tre

Jag kan inte svara ja eller nej.

Jag säger att man får försvara sig. Det måste man få göra. Sedan, om det handlar om att slå tilbaka för att avbryta någon (nödvärn) eller att argumentera bort ett ev slagsmål är ju från situation till situation.

• vampyria2

Nej aldrig, våld föder våld så jag kommer aldrig acceptera att mina barn slåss....även om det har hänt ibland men då förklarar jag att man inte får göra illa någon annan och att det inte är okej.

• lövet2
    As mamma skrev 2011-10-22 11:57:28 följande:
    Ganska läskigt hur många som lärt sina barn att det är ok att slå tillbaka!
    Varför då? Bra kvinna reder sig själv och låter sig inte trampas på ...
  • Esmiso

det beror på...jag säger till mina barn att man får försvara sig, t ex knuffa undan nån som slåss eller liknande. Men man får inte ge igen.

• why the face
    Boll skrev 2011-10-22 13:03:50 följande:
    Hade jag blivit slagen hade jag ta mig sjutton slagit tillbaka. Skulle alla ni som säger att era barn inte får slå tillbaka bara stå och ta stryk om någon slog er?
    Det är fortfarande barn vi pratar om. Barn ska inte göra som vuxna gör. De ska inte röka, supa, knulla eller SLÅSS. Skit samma om jag skulle göra det, i skolan ska det finnas vuxna i närheten som kan hjälpa dem att reda ut situationen.
  • Regnig måndag

Ja självklart.

Man får aldrig börja slåss men man ska försvara sig även om det innebär att slåss men först när andra alternativ är uttömda som tex att det inte finns vuxna tillgängliga.

FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • virre85

Nej sonen får inte slå tillbaka och det gör han inte heller, han är vädigt duktig men det (förutom med sin lillasyster).
    Ibland önskar jag dock att det var okey, han har en killa på fsk som slåss HELA tiden, tydligen alla men min son kommer hem var och varannan dag med rivsår, bitmärken, blåmärken. Fsk vet om probemet och pratar ständigt med hans föräldrar, men va hjälper det han slutar inte. Han är ju inte så gammal, 3 år tror jag.
    Förra veckan, ser jag hur han vrider om ett nyp på min sons arm, jag hojjtar till och säger att det där INTE är okey. Var nog ganska hård på rösten tyvärr för pojken blev lite rädd. Men jag känner bara att det får vara bra nu, pedagogerna var bredvid och de kollade bara lite ursäktande på mig. De vet ju att han är elak.
    Saken är den att sonen håller allt inom sig och säger väldigt sällan till fröknarna, han blir ju så klart ledsen men går istället iväg och leker själv. Blir så ledsen för han skull.
    Visst det är inte okey att slå tillbaka och det säger jag även till sonen, men ibland önskar man nästan att han kunde ge igen..

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Regnig måndag
    Thaleia skrev 2011-10-22 13:09:58 följande:
    Vi har alltid sagt till barnen att inte slå tillbaka, att det är bättre att gå därifrån.

Men nu har dom två äldsta börjat skolan och då har jag och mannen haft en diskussion om det här. Han menar på att ibland måste han kanske slå tillbaka mot ngn som hela tiden är på en. För att visa sig "stark".
    Jag är inte van vid det här tänket men han menar att såhär funkar det hos killar ibland...

Skitsvårt, tycker jag men jag tror att mannen tänker lite som FrökenUmami.
    Du har en viktig poäng varför det är så fel att göra detta till en svart-vit fråga.
    Det finns en hel ocean av grånyanser mellan att slåss ochatt inte göra det.
    FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • LivL

Boll:
    Nej, jag hade inte slagit tillbaka om någon slagit mig. Jag hade gått därifrån.

Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?