Inlägg från: stresss |Visa alla inlägg
  • stresss

Får ditt barn slå tillbaka?

Mina barn hade fått slå tillbaka om dom hade gjort det. Tyvärr så slåss dom bara hemma, och då ganska hårt, då får dom inte slå tillbaka eftersom det urartar till slagsmål. Med andra barn har dom oftast inte slagit tillbaka. Det älsta barnet slog aldrig tillbaka, så till slut fick jag tränar henne till det. Då var hon i skolåldern och de vuxna på skolan la skulden på henne när hon blev kränkt eller slagen, eller så kom dom med undanflykter. Sen hon slog tillbaka mår hon bättre, och även de tuffa pojkarna har lärt sig att hålla sig borta. Sen tycker jag att det är skäl klart att man lär ett litet barn att inte slåss, och säger till även om han onte var först. Men man ska nog inte lägga för mycket krut på tillsägelserna om man har ett barn som bara slåss i självförsvar. Man kommer inte att kunna skydda barnet hela tiden, så det är bra att dom kan försvara sig. Däremot har jag sett föräldrar som blir stötta om man säger till deras lilla barn när det slår oprovocerat, och som inte själva säger till.

Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?