Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Får ditt barn slå tillbaka?

Ibland.

Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.

• konkelbär
    Fiyali skrev 2011-10-21 20:47:51 följande:
    Varför? Jag menar, på vilket sätt blir situationen bättre av att hon slår tillbaka?
    Om någon slår en eller dummar sig på annat sätt är det väl bättre att strunta i barnet och gå där ifrån, vem vill leka med någon som slår en?
    Inget påhopp, vill bara veta hur du tänker eftersom vi tänker olika.

Jag lär henne helt enkelt att det inte är okej att sätta sig på henne. Det är inte okej att slå henne, och om någon tar sig den friheten om och om igen utan att tillsägelser från mig/fröken/etc hjälper, så anser jag att det är fullt befogat. Som det ser ut nu i dagsläget resonerar dagis som så att "vill dom inte säga förlåt så behöver dom inte". Konsekvenser uteblir med andra ord. Alltså måste jag lära min dotter att stå upp för sig själv, eftersom att ingen annan gör det.

• konkelbär

Jag minns fortfarande min barndom, och att det var djungelns lag som gällde. Stöttande föräldrar och lärare, eller ej, de fanns inte hos oss jämt. Och när de inte gjorde det - då gällde det att vara respekterad och stark. Annars blev man slagen, spottad på, fick saker stulna, knuffad, mobbad, retad. Jag var den som inte vågade stå upp för mig själv.

Ni kan ju tro att barn är oskyldiga små varelser, men i deras värld gäller djungelns lag. Jag tänker inte låta min dotter vara ett vapen i någon moralkamp. Blir hon kränkt upprepade gånger utan att vanliga tillsägelser sätter stopp på det hela, då har hon min fulla rätt att bli fysisk.  Hon får givetvis inte slå någon hejdlöst och sparka, massihandla (som en del här inne verkar tro), men hon får så fan ge ett smäll tillbaka.

Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?