Inlägg från: Fiyali |Visa alla inlägg
  • Fiyali

Får ditt barn slå tillbaka?

Nej mitt barn får inte slå tillbaka.
    Föräldrar med argument som - Hur ska man annars försvara sig? anser jag ha glömt den viktiga aspekten "överlevnadsinstinkt", ingen människa, barn, eller ens djur, låter någon krossa en fullständigt utan att göra motstånd.
    Men grundprincipen i vårt hem är att man inte får slåss. Tycker det blir fel att lära ut dubbla budskap. I den ålderna hon är(4), så händer det ofta att man slår tillbaka fast man inte får, då får båda parter be om ursäkt.

• Fiyali

Skulle vara intressant att se statistik på vilka barn som oftast startar bråk på skolgården(med våld), de som lär sig att det inte är okej att slåss, eller de som lär sig att det är okej - för det är väl vad man lär ut om man tycker barnen ska "slå tillbaka"?

• Fiyali
    Kimona skrev 2011-10-21 20:40:46 följande:
    Det beror på hur många som ger sig på mitt barn. Jag var själv mobbad och slagen i skolan och om det enda sättet att komma undan var att slå någon så jag kunde springa därifrån så gjorde jag det.

I självförsvar - ja, men i första hand ska man lösa det genom att gå därifrån eller ropa på någon.
    Men självförsvar är ju en självbevarelsedrift, den har man medfödd och behöver inte lära sig hemifrån :)
  • Fiyali
    konkelbär skrev 2011-10-21 20:46:03 följande:

Ibland.

Om mitt barn blir knuffat och går till fröken/mig/annan vuxen, som i sin tur säger åt barnet utan att det hjälper - ja då har hon mitt fulla stöd att besvara fysiskt.

Varför? Jag menar, på vilket sätt blir situationen bättre av att hon slår tillbaka?
    Om någon slår en eller dummar sig på annat sätt är det väl bättre att strunta i barnet och gå där ifrån, vem vill leka med någon som slår en?
    Inget påhopp, vill bara veta hur du tänker eftersom vi tänker olika.
Svar på tråden Får ditt barn slå tillbaka?