LivL skrev 2011-10-22 22:50:04 följande:
Thaleia skrev 2011-10-22 17:20:25 följande:
Du kan ju tycka att han är en grottmänniska men jag förstår hans poäng. Det är naivt att tro att alla kommer att vara gulliga och rara mot varandra på en skolgård. Jag märker på min son hur hela han har förändrats sen han började skolan (ettan), inte så att dom är elaka mot varandra men dom pratar på ett "tuffare" sätt.
Min man menar på att det tyvärr alltid kommer att finnas något barn som försöker "sätta sig" på dom som dom tycker är svagare och att en smocka är det enda språket dessa barn förstår. Och det är väl i just sådana här fall som han tycker att det är ok att slå tillbaka.
Det jag syftade på var att din man tycker att just pojkar är så. Inte flickor?
Jag tror inte de andra barnen lär sig att er son är "stark". Hon får bråkstake-stämpel som alla andra som slåss.
Om/när detta händer, varför tar inte ni föräldrar tag i det?? Jag förstår att ni inte är där när det händer, men kontakt med lärare??
Ja, det är mycket möjligt att det finns även flickor som håller på så. Dock får man tycka vad man vill men min egen upplevelse från när jag var yngre och min erfarenhet från att jobba med barn på förskolan är att det faktiskt är skillnad på hur pojkar och flickor "bråkar" med varandra och är taskiga mot varandra. Flickor kan vara mer psykologiska (eller vad man ska kalla det) när dom är taskiga mot andra. Det är inte alltid lika uppenbart att upptäcka sådant och man får verkligen observera noggrant för att upptäcka spelet som pågår.
Det är faktiskt bara att se här på FL hur det kan bli ibland bland alla oss kvinnor när diskussionerna hettar till och vilka "knappar" man isåfall försöker trycka på : "Varför skaffa barn om du inte vill vara med dom?" "Hur ser ert förhållande ut när din man inte vill vara pappaledig? " osv osv.
Sen som svar på det sista stycket du skrev: Vi har inte tagit tag i det för det jag har beskrivit är inget som HAR hänt. Sonen har inte varit i slagsmål eller haft ngn som hackat på honom. Det var exempel på en situation där mannen tycker att det är ok att slå tillbaka i försvar.