• Anonym (hmmm)

jag återanvänder bajsblöjor

asså när jag säger till vänner oså att jag brukar återanvända blöjor som min son bajsat i så tittar de på mig som om jag är dum i huvet. Det är väl inget fel i de, är ju bara ekonomisk? har sonen bara lagt en korv brukar jag ta bort den och torka lite i blöjan så han kan använda den igen om han inte kissat massa.

någon mer som gör så eller? är ett bra sätt o spara blöjor på.

• Svar på tråden jag återanvänder bajsblöjor
  • viseversa
    Vissla skrev 2011-10-21 09:05:29 följande:
    Du kan få en tvättmaskin eller två av mig bara du lovar att sluta använda gamla blöjor
    Och hur kan du få det till att jag använder gamla blöjor när det hänt ca 3 gånger? Mitt barn bajsar ofta väldigt kletigt och massor och nej jag återanvänder inte den blöjan. Men är det en liten hård plutt och blöjan är torr i övrigt så JA det har hänt. Kan tillägga att mina barn är väldigt friska trots dessa bakteriehärdar som hänr 3!!!!!! gånger Förvånad. hur kommer det sig??? Ja det är ett MIRAKEL!!!
  • Vissla
    viseversa skrev 2011-10-21 09:06:28 följande:
    Vi har inte plats. Alla bor inte i ville heller vet du=) Men visst om den är smal och liten så kanske det går. men tills dess använder vi tvättstugan.
    Bor inte heller i villa så jag har inte plats med tre maskiner längre Flört
    Jag har en liten toppmatad som får plats inne på ett sånt där litet badrum med bara toalett dusch och handfat som jag inte vill ha kvar eftersom dom andra två är mycket större och får plats med mer...
    enda som behöva är en halv kvadrats golvyta så får man plats med den
  • viseversa
    Knasiga morsan skrev 2011-10-21 09:07:59 följande:
    Vi har tvättmaskin o torktumlare och vi bor i en 3-rums lägenhet med endast en toalett... Så man behöver inte bo i villa för det ska funka!!
    Okej du har varit hemma hos oss eller? hur vet du hur våran lägenhet ser ut och hur stort badrum vi har? Kan du få in en tvättmaskin och en torktumlare på 4kvm och samtidigt få plats med handfat toa och badkar jag DÅ är jag impad. hur många kvm bor ni på?
  • viseversa
    mylife skrev 2011-10-21 09:08:21 följande:
    Bygg in den i köket. Fler och fler gör det.
    Ja visst vi kan ju skippa spisen så får vi in den. leva på pulversoppor kan väl alla?
  • Anonym (puckat)
    viseversa skrev 2011-10-21 08:57:58 följande:
    Men man har ju alltid bakterier i rumpan. En våtservett tar inte bort allt ändå=) Jag har gjort som ts va 2-3 gr. Aldrig om det är löst. Min tanke är mest naturen. Blöjor är extremt naturfarligt och jag vill att mina barn ska ha någon jord kvar när dom växer upp. Men som vi människor förstör förgiftar hugger ner skogar utrotar djur så ser det inte såå ljust ut. Men jag kan iallafall dra mitt strå till stacken och göra mitt bästa.
    Om du nu vill spara på naturen så finns det miljövänliga blöjor märkta med svanen och miljövänliga blöjor går att beställa på nätet som är oblekta t.ex. från ekodirekt.jetshop.se/hygien/baby-och-blojor-c-315-1.aspx . Visst de är dubbelt så dyra som vanliga men det kanske är värt det om du känner så.

Sen kan du börja tänka på vad du gör i din vardag för att spara på miljön. T.ex. kan du sluta använda produkter med ftalater och parabener i som är hormonförändrande. Återvinna allt du använder, allt från konservburkar till glasflaskor. Sedan kan du sluta köpa konservburkar överhuvudtaget eftersom det är BPA i plasten i innanhöljet vilket är giftigt. Sluta köpa varor som inte är närproducerade. Sluta använda plastprodukter överhuvudtaget. Jag garanterar att det gör större inverkan på miljön.
  • Anonym
    viseversa skrev 2011-10-21 09:04:54 följande:
    Oj har du alltid tvål och vatten med dig ut också då? det har inte jag ialalfall. imponerande isåfall om du alltid har med dig det ut=). Hur göör du då?
    Inte så imponerade, jag har inget val, mina barn har varit överkänsliga mot våtservetter. Man gör i ordning tvättlappar hemma; en påse med tvättlappar doppade i tvålvatten, en påse med tvättlappar doppade i bara vatten.
  • Vissla
    viseversa skrev 2011-10-21 09:09:07 följande:
    Och hur kan du få det till att jag använder gamla blöjor när det hänt ca 3 gånger? Mitt barn bajsar ofta väldigt kletigt och massor och nej jag återanvänder inte den blöjan. Men är det en liten hård plutt och blöjan är torr i övrigt så JA det har hänt. Kan tillägga att mina barn är väldigt friska trots dessa bakteriehärdar som hänr 3!!!!!! gånger Förvånad. hur kommer det sig??? Ja det är ett MIRAKEL!!!
    Nä, du har rätt.. kanske bättre om TS får en maskin eller två av mig så hon kan använda tygblöjor
  • viseversa
    Vissla skrev 2011-10-21 09:09:51 följande:
    Bor inte heller i villa så jag har inte plats med tre maskiner längre Flört
    Jag har en liten toppmatad som får plats inne på ett sånt där litet badrum med bara toalett dusch och handfat som jag inte vill ha kvar eftersom dom andra två är mycket större och får plats med mer...
    enda som behöva är en halv kvadrats golvyta så får man plats med den
    Vi har inte ens den lilla ytan i vårt badrum. Det är väldigt dåligt planerat och avlångt. Skulle vi ställa en tvättmaskin där så hade vi fått klättra ÖVER den för att komma till badkaret.
  • Anonym

Ts, jag förstår precis hur du menar.. och jag ser inge fel med det du gör :) 

• viseversa
    Anonym (puckat) skrev 2011-10-21 09:12:21 följande:
    Om du nu vill spara på naturen så finns det miljövänliga blöjor märkta med svanen och miljövänliga blöjor går att beställa på nätet som är oblekta t.ex. från ekodirekt.jetshop.se/hygien/baby-och-blojor-c... . Visst de är dubbelt så dyra som vanliga men det kanske är värt det om du känner så.

Sen kan du börja tänka på vad du gör i din vardag för att spara på miljön. T.ex. kan du sluta använda produkter med ftalater och parabener i som är hormonförändrande. Återvinna allt du använder, allt från konservburkar till glasflaskor. Sedan kan du sluta köpa konservburkar överhuvudtaget eftersom det är BPA i plasten i innanhöljet vilket är giftigt. Sluta köpa varor som inte är närproducerade. Sluta använda plastprodukter överhuvudtaget. Jag garanterar att det gör större inverkan på miljön.
    Inget är helt miljövänligt. Man bygger på sopbergen ändå. Och ja jag är allvarligt oroad för vår planets framtid. 
Svar på tråden jag återanvänder bajsblöjor