• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym

Jag blir så ledsen när jag läser de här trådarna om alla oönskade pojkarGråter Stackars små liv som kommer till världen till mammor som vill göra abort för att de har fel kön, mammor som gråter när de får reda på att de väntar en pojke, mammor som inte vill ha dem för att de är pojkar. 

• The past is now
    Anonym skrev 2011-10-21 11:21:14 följande:
    Vill man ha en allmän diskussion om man tycker det är rätt att skaffa barn när man misstänker att man kommer att få aknytningsproblematik går det bra att starta en sådan tråd. Där kan ni spy hur mycket galla ni vill, och berätta precis hur ni tycker att människor med traumatiska upplevelser i bagaget eller de som föredrar ett visst kön på sitt barn borde straffas. Att kapa en tråd i känsliga rummet däremot är inte ok.

Att folk kan bli så fruktansvärt provocerade över en annan människas tankar. Som personen vet är ologiska och som personen söker hjälp att bearbeta. Jag förstår inte. Ni hatar en människa som blivit oplanerat gravid i samband med sin skilsmässa, reagerat på ett sätt hon inte trodde att hon skulle och söker stöd i det. Många skriver att hon borde söka hjälp (borde vara tvångsintagen på psyk och jag vet inte vad). Sökt hjälp har hon ju gjort, hon har jobbat med sin bild av män i flera år pga sådant som hände när hon var barn. Det är inget som går över av sig själv, alla vuxna är märkta av sin barndom, den har gjort en till den man är. Att allt förstärks och blir "värre" i samband med att hennes äktenskap kollapsar och hon blir oplanerat gravid är väl inte så konstigt? Varför ska hon straffas dubbelt? Hon har hemska upplevelser med sig och hennes reaktion på det gör att ni dömer henne som en fruktansvärd människa, hon borde aldrig få skaffa barn, hon måste adoptera bort sitt barn för hon kommer att bli en värdelös mamma mm. Varför inte tipsa henne om hur hon kan söka hjälp och stöd för att ge sitt barn en så bra uppväxt som möjligt istället för att utmåla henne som satan? Ge henne stöd i att hon visst kommer att kunna älska barnet oavsett vilket, det är ju redan ett faktum och förtjänar en mamma. Jag tror knappast det barnet kommer att tacka er för att ni sitter här och och försöker få hans/hennes mamma att hata sig själv. Och även om ni tycker att det är fruktansvärt att föredra ett visst kön finns det många som gör det. Och i ts fall är det faktiskt inte speciellt konstigt. Ja, hon uttryckte sig provocerande i sin trådstart, men så kan man känna när man mår dåligt. Det finns inget som säger att den vuxna person som inte mår bra och är samlad förtjänar att bli kollektivt mobbad för sina känslor på detta forum. Men den som går in och svarar på inlägg i känsliga rummet bör i alla fall vara så samlad att den försöker hjälpa snarare än stjälpa ts.

Många uttrycker också att om man skriver provocerande saker så får man räkna med att bli påhoppad och mosad. Vad är det i så fall vi har känsliga rummet till? Jag vill själv inte starta trådar längre för jag vet att jag kommer att få hundra kategoriska, hatande, ogenomtänkta svar från folk som inte försöker sätta sig in i min situation även om det handlar om något relativt oladdat ämne och det fåtal som är intresserade av en konstruktiv diskussion dränks i flödet av folk som inte ens orkar läsa trådstartarens egna inlägg innan de svarar. Det är kämpigt att få sådan respons när man öppnar sig och vill prata om problem man har.
    Väl skrivet. Dock lika mycket som folk ska stryka medhårs så finns det andra som uttrycker sina åsikter. Sen håller jag med dig i att hatet  och läggas in på psyk känns väl magstarkt. Dessa inlägg kan man bara hoppas på blir borttagna.
    Oavsett om TS ligger här eller i något annat rum så har vi åsiktsfrihet. Det gäller bara att hålla sig till reglerna som finns.

• Grazzy
    Anonym skrev 2011-10-21 11:39:08 följande:
    Jag blir så ledsen när jag läser de här trådarna om alla oönskade pojkarGråter Stackars små liv som kommer till världen till mammor som vill göra abort för att de har fel kön, mammor som gråter när de får reda på att de väntar en pojke, mammor som inte vill ha dem för att de är pojkar. 
    Ja det gör mig ledsen som mamma att få höra sånna här saker jag som har en liten underbar kille och kanske väntar ännu en kille nu med min 2a graviditet. Känns hemskt att folk kan tänka såhär ens, vad tänker dom då om min pojke som är det finaste och bästa som hänt mig som mamma?! Jag kan helt enkelt inte förstå detta, det är för hemskt!
  • Jojile
    Grazzy skrev 2011-10-21 11:41:55 följande:
    Ja det gör mig ledsen som mamma att få höra sånna här saker jag som har en liten underbar kille och kanske väntar ännu en kille nu med min 2a graviditet. Känns hemskt att folk kan tänka såhär ens, vad tänker dom då om min pojke som är det finaste och bästa som hänt mig som mamma?! Jag kan helt enkelt inte förstå detta, det är för hemskt!
    Jag vill inte ha en dotter, men jag tycker inte illa om alla flickor i världen. 
    Jag håller med dig. Därför tycker jag att det är bra att man har rätt att göra abort så att dessa barn slipper födas och vara onöskade.

• Grazzy
    Jojile skrev 2011-10-21 11:45:38 följande:
    Jag vill inte ha en dotter, men jag tycker inte illa om alla flickor i världen. 
    Jag håller med dig. Därför tycker jag att det är bra att man har rätt att göra abort så att dessa barn slipper födas och vara onöskade.

Men varför vill man inte ha ett visst kön undrar jag? Vad är det för fel på flickor/pojkar egentligen? låter helt löjligt i mina öron. Hur funkar en sådan människa som ens vågar tänka tanken att; Åh nej en kille/en tjej" och blir så deprimerad av det hela att vilja gå till en abort klinik?? Tror inte dessa tankar fanns för 20-30 år sedan, inte ens i närheten.. hur skulle ni känna om era föräldrar hade tänkt såhär om er tex. inte så bra skulle jag gissat.
  • Natasha76

Det är jättevanligt att man är litet smådeppig och orolig i början av graviditeten. Jag tror många aborter beror just på det. Sen brukar det gå om. Så jag kan nog förstå att du har alla möjliga konstiga tankar nu i början av din graviditet. Men gör inget förhastat nu. Det är hormonerna.

• Loreena

Min lilla pojke är helt fantastisk! Jag är så lycklig att vi fick just honom! Jag tror att när du väl får barnet så kommer du att i första hand se barnet som en liten människa, och älska barnet för den unika lilla person som barnet är. Du kanske behöver fundera över vad du har för föreställningar på hur pojkar resp. flickor är. Barnet kommer kanske att överraska dig och inte alls visa sig passa in på de förväntningar som du har på en pojke resp, en flicka. En sen abort är nog inte att rekommendera... gör du den i v 20 eller vad det är så får du vad jag vet föda ut barnet. Och tänk.. ett barn i v. 20+ skulle kunna räddas... så  mina ögon är det mord att göra en så sen abort om man inte har mycket starka skäl.

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 12:19:09 följande:
    Ingen annan som fått graviditetsdepression och tänkt en massa knäppa saker?
    Oh att du orkar med alla dina troll trådar du har ute här på forumet!
    Fattar inte att du orkar......
    Allvarligt talat så tycker jag att någon form av terapi borde du uppsöka om du finner dina troll trådar trovärdiga o inressant!
    Så patetiskt! 
  • Jojile
    Grazzy skrev 2011-10-21 11:50:25 följande:
    Men varför vill man inte ha ett visst kön undrar jag? Vad är det för fel på flickor/pojkar egentligen? låter helt löjligt i mina öron. Hur funkar en sådan människa som ens vågar tänka tanken att; Åh nej en kille/en tjej" och blir så deprimerad av det hela att vilja gå till en abort klinik?? Tror inte dessa tankar fanns för 20-30 år sedan, inte ens i närheten.. hur skulle ni känna om era föräldrar hade tänkt såhär om er tex. inte så bra skulle jag gissat.
    Vill och vill ... Jag vill ha grabbar eftersom jag tycker att dom oftast är roligare, och allt runtomkring dom är lättare. Drama och intriger ligger inte riktigt för killar, inte som hos tjejer och deras kompisar. Jag skulle inte göra abort, jag skulle bli överlycklig över en dotter också, så jag vet inte hur dessa människor "funkar": Jag svarade bara på ditt inlägg där du oroar dig för att folk tänker elaka saker om just din pojke, eftersom någon kanske önskat sig en dotter. Oddsen att människor bryr sig och reflekterar över du har en grabb är ganska låg, om det inte är så att det är folk som känner dig och ditt barn. 

Men, även om jag inte skulle göra det och även om jag skulle bli lycklig över en dotter  så betyder det absolut INTE att jag tycker att det är en anledning god nog att börja rucka på rätten till fri abort.
Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke