• Anonym (hmm)

Vill göra abort om det är en pojke

Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?

• Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke
  • Anonym (Allvarligt)

Om du har dessa känslor för en pojke/bebis så är du inte redo att bli mamma. Man kan absolut fantisera om en liten tjej eller kille när man föreställer sig kommande barn och kanske vilja ha det ena än det andra lite mer. Men du vill ta bort ett barn för könet. Vill du ha en docka? Det är en människa du pratar om.

• Lillagris
    bästamamman skrev 2011-10-21 10:09:53 följande:
    Lillagris:

Kritiken?

Varför ska hon ha kritik?
    Hon berättar något hon mår dåligt över och vill antagligen ha stöd, råd och pepp!

Och vi som fått bebisar kan ju hjälpa till där!

Jag förstår inte vad hon ska ha kritik för ens.
    Nä det kanske är fel att kritisera men vad hade Ts förväntat sig?? Självklart blir folk upprörda.
  • Anonym (inte ensam)

orkar inte läsa tråden och alla påhopp fr moraltanterna

varför skulle det va fel o önska sig ett visst kön på barnet?
    finns ju massor som önskar sig en av varje, är inte det lika illa
    önskandet i sig är väl isf det som är illa??
    sen spelar det väl eg inte ngn roll vad man önskar??????

jag förstår addicted precis, jag är oxå en flickmamma och vill ha mer barn, döttrar!
    men det säger inte att om jag skulle få en son skulle älska den mindre lr inte alls
    och jag skulle inte göra abort if jag skulle få veta att jag väntar en son
    MEN tanken på att få en son gör mig LIVRÄDD
    varför? vet eg inte alls men så är det, så är känslan o den kan jag inte råda över

en flickmamma för mig är en mamma som är väldigt flickig, rosa o ryshrysh osv

• Lillagris

Jag tror att överskriften till detta inlägget gör folk upprörda

" vill göra abort om det är en pojke "
    Visst kan man önska sig ett visst kön men att göra abort för att det inte blev som man ville tycker jag personligen är fel.
    Dessutom görs väl ultraljuden tidigast i v 16, iallfall i mitt landsting just därför att man inte ska kunna göra abort pga könet på barnet

• Anonym

Vill man ha en allmän diskussion om man tycker det är rätt att skaffa barn när man misstänker att man kommer att få aknytningsproblematik går det bra att starta en sådan tråd. Där kan ni spy hur mycket galla ni vill, och berätta precis hur ni tycker att människor med traumatiska upplevelser i bagaget eller de som föredrar ett visst kön på sitt barn borde straffas. Att kapa en tråd i känsliga rummet däremot är inte ok.

Att folk kan bli så fruktansvärt provocerade över en annan människas tankar. Som personen vet är ologiska och som personen söker hjälp att bearbeta. Jag förstår inte. Ni hatar en människa som blivit oplanerat gravid i samband med sin skilsmässa, reagerat på ett sätt hon inte trodde att hon skulle och söker stöd i det. Många skriver att hon borde söka hjälp (borde vara tvångsintagen på psyk och jag vet inte vad). Sökt hjälp har hon ju gjort, hon har jobbat med sin bild av män i flera år pga sådant som hände när hon var barn. Det är inget som går över av sig själv, alla vuxna är märkta av sin barndom, den har gjort en till den man är. Att allt förstärks och blir "värre" i samband med att hennes äktenskap kollapsar och hon blir oplanerat gravid är väl inte så konstigt? Varför ska hon straffas dubbelt? Hon har hemska upplevelser med sig och hennes reaktion på det gör att ni dömer henne som en fruktansvärd människa, hon borde aldrig få skaffa barn, hon måste adoptera bort sitt barn för hon kommer att bli en värdelös mamma mm. Varför inte tipsa henne om hur hon kan söka hjälp och stöd för att ge sitt barn en så bra uppväxt som möjligt istället för att utmåla henne som satan? Ge henne stöd i att hon visst kommer att kunna älska barnet oavsett vilket, det är ju redan ett faktum och förtjänar en mamma. Jag tror knappast det barnet kommer att tacka er för att ni sitter här och och försöker få hans/hennes mamma att hata sig själv. Och även om ni tycker att det är fruktansvärt att föredra ett visst kön finns det många som gör det. Och i ts fall är det faktiskt inte speciellt konstigt. Ja, hon uttryckte sig provocerande i sin trådstart, men så kan man känna när man mår dåligt. Det finns inget som säger att den vuxna person som inte mår bra och är samlad förtjänar att bli kollektivt mobbad för sina känslor på detta forum. Men den som går in och svarar på inlägg i känsliga rummet bör i alla fall vara så samlad att den försöker hjälpa snarare än stjälpa ts.

Många uttrycker också att om man skriver provocerande saker så får man räkna med att bli påhoppad och mosad. Vad är det i så fall vi har känsliga rummet till? Jag vill själv inte starta trådar längre för jag vet att jag kommer att få hundra kategoriska, hatande, ogenomtänkta svar från folk som inte försöker sätta sig in i min situation även om det handlar om något relativt oladdat ämne och det fåtal som är intresserade av en konstruktiv diskussion dränks i flödet av folk som inte ens orkar läsa trådstartarens egna inlägg innan de svarar. Det är kämpigt att få sådan respons när man öppnar sig och vill prata om problem man har.

• Border
    Anonym (inte ensam) skrev 2011-10-21 11:12:32 följande:
    orkar inte läsa tråden och alla påhopp fr moraltanterna

varför skulle det va fel o önska sig ett visst kön på barnet?
    finns ju massor som önskar sig en av varje, är inte det lika illa
    önskandet i sig är väl isf det som är illa??
    sen spelar det väl eg inte ngn roll vad man önskar??????

jag förstår addicted precis, jag är oxå en flickmamma och vill ha mer barn, döttrar!
    men det säger inte att om jag skulle få en son skulle älska den mindre lr inte alls
    och jag skulle inte göra abort if jag skulle få veta att jag väntar en son
    MEN tanken på att få en son gör mig LIVRÄDD
    varför? vet eg inte alls men så är det, så är känslan o den kan jag inte råda över

en flickmamma för mig är en mamma som är väldigt flickig, rosa o ryshrysh osv
    Önska är aldrig fel. Att önska är en känsla som man inte rår över. Men att göra abort för att man anser att barnet har fel kön är fel!
  • Mrs Lady
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-20 10:37:39 följande:
    Jag är oplanerat gravid i 16:e veckan. Min man och jag har försökt att skaffa barn ett tag, men jag fick veta att jag var gravid när skilsmässopapprena var inskickade. Det har varit oerhört dåligt mellan oss i snart ett år, men vi bestämde oss ändå för att göra ett sista försök.

Till saken...jag känner att jag absolut inte vill ha en pojke. Jag har alltid velat ha en eller flera flickor, men jag vill inte ha en pojke. Det har att göra med min egen uppväxt, något som jag pratat om i åratal med min psykoterapeut. Jag "vet" att när barnet väl föds kommer jag vara glad bara det är friskt osv, det är den normala reaktionen...men tänk om jag skulle känna att jag inte vill ha barnet om jag föder en pojke? Stackars barn.

Är det någon mer som tänker så här kring barnets kön?
    Beklagar men mycket Sorglig inställning du har! Vissa borde inte ha gåvan att ens få bli gravida.
  • Anonym (4 grabbar)

Så kände jag med.
    Men jag har 3 pojkar. Och den som ligger i magen är ytterliggare en liten kille, som jag ändå längtar massa efter.

Gå och prata med någon. Det är bra om ni tar reda på det på ultraljudet så kan du förbereda dig bättre innan bebisen kommer till dig. 

• Grazzy

Jag säger bara, gå till en psykolog eller nån som kan hjälpa dig INNAN du skaffar barn ens. Fattar inte hur du kan använda abort som en metod om det är "fel" kön på ditt eget barn. Tycker inte psyket eller hur du för övrigt mår, är en ursäkt för hur du känner för ditt eget barn. Förlåt, men jag kan helt enkelt inte acceptera ditt tänkande. För mig är det helt sjukt!

• Anonym

Tycker du TS kan fan adoptera ett barn istället. För då kan du ju välja kön.
    Hur fan kan man bara komma på tanken att skriva en sån här tråd. När det är jättemånga här på FL som inte kan få barn på normal väg. Utan verkligen får kämpa med hormonbehandlingar o flera IVF o du kan göra en abort om det är en pojke. Fruktansvärt sorgligt.
    Såna som du bör fan inte få barn!!!!!!!

Svar på tråden Vill göra abort om det är en pojke