Dida skrev 2011-10-31 13:45:55 följande:
Personligen så har jag väldigt svårt att förstå varför vissa envist kämpar för att fortsätta använda ordet Neger i olika samangang? Borde det inte räcka med att många mörkhyade människor inte tycker att det känns ok? Eller vad är det för något som är så fantastiskt viktigt med ord som t.ex negerboll när det uppenbarligen är stötande för en hel del människor här i Sverige?
"Ja, men det har ju alltid hetat negerboll. Och man säger ju faktiskt VITlök! Och FINSKApinnar! Då borde ju det vara diskriminerande också?!" Jaa...på riktigt så har jag hört det här FLERA gånger!! Hur man kan jämföra dessa med varandra.... ja... suck! Neger är och var, ju som alla vet, ett skällsord för en grupp människor som ansågs mindre värda. Att man förr i tiden döpte ett brunt bakverk till något så diskriminerande som negerboll, (ja, som att någon bakat en blattetårta idag) säger ju en hel del om hur vi var här i Sverige vid den tiden.
Förr, ja på Astrid Lindgrens aktiva skrivartid, då var ju en neger något främmande, en slags mindre vetande människa som blev överlycklig över att en vit man kom till deras ö och blev kung... Det skulle ju aldrig skrivas en bok på det sättet idag, för världen har krympt. Då visste man inte bättre, men idag gör vi väl det?
Sedan säger endel att "ja men det finns ju negrer som säger neger om sig själva och sina kompisar." Men det är ändå inte samma sak! Om en tjock tjej säger "tjockis" till sin tjocka kompis, då kanske hon skrattar, men om en smal säger "tjockis" till henne tas det förmodligen på ett helt annat sätt...
Ja, sorry att det blev ett långt och lite OT inlägg, men jag blir så jäkla frustrerad............!
Jag tycker det är viktigt att känna till att ord, som tex neger, har tolkats på olika sätt under olika tidsperioder. Så de som tex läser om att Pippis pappa var negerkung, så innebär inte det automatiskt att Astrid Lindgren var rasist.
Så av den anledningen tycker jag inte man ska ändra ord i historiska dokument.