• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • ssk
    Gurkan skrev 2011-12-18 17:57:54 följande:
    sov du dig igenom skolan?
    Eller bodde du under en sten i någon skog?
    växte upp i en sekt utan kontakt med omvärlden?
    Ledsen att behöva upplysa dig om att neger har varit en negativ benämning sen tiden då västvärlden ansåg sig ha rätt att ta över länder från urbefolkningen och förslava urbefolkningen och göra dem till egendom utan rättigheter. En sisådär 3-400 år alltså. 

Nej, det har inte det.
  • puss
    moleztah skrev 2011-12-18 17:57:12 följande:
    Tror ni på fullaste alvar att personer som säger neger menar isjälva verket: Nigger, blatte eller anant nedlåtande

Jag tror att dom som säger neger menar mörkhyade människor från södra afrika tex.

spelar det nån roll?
    Ät min sidfot
  • ssk
    Gurkan skrev 2011-12-18 17:57:54 följande:
    sov du dig igenom skolan?
    Eller bodde du under en sten i någon skog?
    växte upp i en sekt utan kontakt med omvärlden?
    Ledsen att behöva upplysa dig om att neger har varit en negativ benämning sen tiden då västvärlden ansåg sig ha rätt att ta över länder från urbefolkningen och förslava urbefolkningen och göra dem till egendom utan rättigheter. En sisådär 3-400 år alltså. 

I västvärlden möjligen
  • puss
    ssk skrev 2011-12-18 17:59:11 följande:
    Nej, det har inte det.
    nej, det har det inte

jag dööör  okej, säger du det så.
    Ät min sidfot
  • logg81

På den tiden då AS skrev dessa böcker var det helt okey att använda sig av ordet "neger" i olika sammanhang. Negerboll, negerkung, negerland... Det finns säkert en hel drös fler sammansatta ord där "neger" förekommer.

Språk utvecklas, moderniseras och förändras genom åren. Numera är det inte politiskt korrekt att använda sig av ordet neger. Det har blivit ett mycket laddat ord att använda.

Jag, av gammal vana, säger negerboll. Men jag antar att jag tillhör den sista generationen som säger så. Min dotter säger chokladboll... Pippis pappa VAR negerkung. Om han nu blir degraderad till enbart Kung, spelar det någon roll för barnen? Är det något barn som kommer få allvarliga men för att mamma minsann läste om Negerkungen och barnet bara får läsa om en kung? Sagan är väl densamma? Eller är det viktigt att han är just kung över negrerna?

Lägg tid och energi på vettiga saker istället för ord som är negativt laddade. Neger är och förblir ett negativt laddat ord. Att det sedan tar tid för en gammal hund att sitta... Ja jag lägger mitt hopp hos nästa generation. Att de kan utveckla, moderniser och förändra det svenska språkt till ett mer positivt sådant.

Det är bara en saga... Och jag tror inte AS hade varit så förstoppad att hon hade stämt McDonalds för att de tagit bort "neger" i Negerkung.
    Frågan är hur censurerad Pippi är i USA...?

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • 20120419

Har ni missat löpsedeln i Aftonbladet från 70-talet där en greve skjutit en neger med jaktgevär?

• puss
    ssk skrev 2011-12-18 17:59:29 följande:
    I västvärlden möjligen
    jaha, men då så. då är det alltså ett begränsat fenomen?
    Ät min sidfot
  • puss
    moleztah skrev 2011-12-18 18:00:29 följande:
    Har ni missat löpsedeln i Aftonbladet från 70-talet där en greve skjutit en neger med jaktgevär?
    jag har nog missat den ja. läste du den nyligen eller?
    Ät min sidfot
  • Gurkan
    moleztah skrev 2011-12-18 17:57:12 följande:
    Tror ni på fullaste alvar att personer som säger neger menar isjälva verket: Nigger, blatte eller anant nedlåtande

Jag tror att dom som säger neger menar mörkhyade människor från södra afrika tex.

Jag tror snarare att de som använder ordet neger bor på landet, kör hottad volvo, har keps och lavinfarehäng på prillan under läppen. Dricker smuggelöl och skriker "visa pattarna så får du popcorn" efter 13 åringar och som bär t-shirt med en bild av nidbilden av fem mörkhyade människor och en människa i kkk-utstyrsel samt texte "fin
    fem fel".

Det finns ingen som benämner mörkhyade från afrika som neger om de har någon som helst koll på historien 
  • Gurkan
    puss skrev 2011-12-18 18:00:38 följande:
    jaha, men då så. då är det alltså ett begränsat fenomen?
    vet du vad jag kom på... Tidelag är inte förbjudet det är därför de finns och kan föröka sig! Herregud vilket misstag!
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))