Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))

lavos skrev 2011-10-29 22:59:42 följande:
    Jag tycker att alla sådana saker är historiska dokument som inte bör ändras. Exempelvis kan man läsa i Nordisk Familjebok under "neger":

"Kraniets starka prognatism med en breddindex af 70-74 (enl. Broca)  och abnorma tjocklek, som låter negern uthärda slag , hvilka ovillkorligt skulle krossa en normal europeisk hufvudskål".

En intressant inblick i samtiden.

runeberg.org/nfak/0483.html
    Även om man själv inte är så intresserad av historia så tycker jag det är viktigt att förstå begrepp, som tex neger. har värderats olika under tidens gång. Själv har jag en geografibok från tidigt 1900-tal. och där negrer och andra folkslag inte direkt beskrivs på ett positivt sätt. Detta innebär att författaren till denna bok var rasist, utan bara okunnig. Man såg också världen på ettt annat sätt som man gör idag.
  • Fanny b
    Dida skrev 2011-10-31 13:45:55 följande:
    Personligen så har jag väldigt svårt att förstå varför vissa envist kämpar för att fortsätta använda ordet Neger i olika samangang? Borde det inte räcka med att många mörkhyade människor inte tycker att det känns ok? Eller vad är det för något som är så fantastiskt viktigt med ord som t.ex negerboll när det uppenbarligen är stötande för en hel del människor här i Sverige? 

"Ja, men det har ju alltid hetat negerboll. Och man säger ju faktiskt VITlök! Och FINSKApinnar! Då borde ju det vara diskriminerande också?!" Jaa...på riktigt så har jag hört det här FLERA gånger!! Hur man kan jämföra dessa med varandra.... ja... suck! Neger är och var, ju som alla vet, ett skällsord för en grupp människor som ansågs mindre värda. Att man förr i tiden döpte ett brunt bakverk till något så diskriminerande som negerboll, (ja, som att någon bakat en blattetårta idag) säger ju en hel del om hur vi var här i Sverige vid den tiden.  

Förr, ja på Astrid Lindgrens aktiva skrivartid, då var ju en neger något främmande, en slags mindre vetande människa som blev överlycklig över att en vit man kom till deras ö och blev kung... Det skulle ju aldrig skrivas en bok på det sättet idag, för världen har krympt. Då visste man inte bättre, men idag gör vi väl det?

Sedan säger endel att "ja men det finns ju negrer som säger neger om sig själva och sina kompisar." Men det är ändå inte samma sak! Om en tjock tjej säger "tjockis" till sin tjocka kompis, då kanske hon skrattar, men om en smal säger "tjockis" till henne tas det förmodligen på ett helt annat sätt...

Ja, sorry att det blev ett långt och lite OT inlägg, men jag blir så jäkla frustrerad............!     
    Jag tycker det är viktigt att känna till att ord, som tex neger, har tolkats på olika sätt under olika tidsperioder. Så de som tex läser om att Pippis pappa var negerkung, så innebär inte det automatiskt att Astrid Lindgren var rasist.

Så av den anledningen tycker jag inte man ska ändra ord i historiska dokument.
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 14:03:17 följande:
    Fast om det används i en barnbok som ibland läses utan okritiska (barnens ögon) - varför är det då bra? Det finns ju otaliga forum där barn och vuxna kan lära sig om ords historiska betydelse.
    Jag är tacksam över att homosexuella sällan figurerar i historiska barnböcker annars hade man ju fram till 70talet fått lära sig att den personen var sjuk.
    Jag tror inte barn i den åldersgrupp som läser Pippi bryr sig så mycket om enstaka ord. Så för dem spelar det nog ingen roll om Pippis pappa är kung över söderhavet eller en negerkung. Som vuxen är det lätt att själv överanalysera innehållet i barnböcker. Lite OT men disneyfilmen "Skönheten och odjuret", handlar om en kvinna, som mot sin vilja/blir tvungen, kommer inte ihåg vilket, är fången hos ett elakt odjur, varpå hon till sist blir kär i honom. Om man ska analysera detta som vuxen är en tolkning att denna film handlar om en kvinna som blir kär i sin kidnappare. När jag själv såg denna film som barn tänkte jag inte på detta utan mitt fokus låg på att odjuret inte var så snyggare när han väl blev en människa igen.
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 14:45:46 följande:
    ok, där skiljer vi oss nog då. För mig är det viktigt vad min dotter läser, jag tror att det påverkar mycket. Därmed är det också viktigt att hon inte plockar upp ett språkbruk som många uppfattar som rasistiskt. Mycket viktigare än att hålla sig från att ändra i ett "historiskt dokument".
    Om ens barn påverkas av en text i en bok, bör man diskutera det med barnet, och förklara varför det står si och så. Om ens barn börjar säga neger efter ha läst om Pippis pappa som är negerkung, så kan man förklara att sådant säger man inte längre. Generellt är också sällan som svenskar tilltalar invandrare som negrer, utan i sådana här diskussioner handlar det mest om negerbollens vara eller icke vara.

Så jag tycker debatten kring detta ord blivit onödigt stor, och många gånger tror jag det är svenskar som överdrivit den. Jag har tex kompisar med invandrarbakgrund, som kan kalla en turk de känner, för just turken.
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 15:22:35 följande:
    Helt annan sak, som redan nämnts tidigare i tråden. När jag växte upp hade vi en Neger-Matthias, en Neger-Daniel etc i umgängeskretsen. De kallade sig själva det och deras bästa vänner (de flesta med inv. bakgrund gjorde det samma). Inte alls samma som som att en vit förortsmorsa med de flesta dito vänner gör det. Så klart.

Och jag håller med om att det är ok så länge man kan diskutera det. Jag läser mkt Astrid Lindgren med mitt barn, vi pratar om aga, skämspall, att kalla nån snorunge etc, etc. Men min fundering gällde vad som hände när barnet läser boken utan vuxen. Plus att jag aldrig kan fatta varför det skulle vara bra, dubbelsmiley, att barn lär sig ordet neger. Speciellt så små barn. Varför? 
    Som jag ser det står det mycket i bra barnböcker, som saknar en pedagodiskt koppling. Jag tror det bidrar till bidrar till att just sådana barnböcker anses vara bra. Astrid Lindgren är ett skolexempel på det: hon beskriver hur verkligheten, under olika tidsperioder ser ut, och på ett  opedagodiskt sätt.
  • Fanny b
    Beccan85 skrev 2011-12-18 19:56:24 följande:
    Du förstår inte? Men du säger ju att ordet inte är ok att använda idag, varför ska du då ändå använda det?

Jag skulle gärna läsa Pippiböcker för min son, men hur ska jag kunna förklara för honom att det är ok att ordet neger används i detta sammanhang, men inte i andra? Gud förbjude den dag (som jag vet kommer komma förr eller senare) när han kommer hem från dagis eller skola eller div fritidsaktivitet när han blir äldre  och berättar för mig och sin pappa att han blivit kallad för jävla neger! Hur ska jag som mamma då förklara att det är fel på alla jävla sätt, när han själv läst om pippis pappa som är negerkung och i det sammanhanget är det helt ok att använda ordet??
    Jag tror generellt att barn inte bryr sig så mycket om enstaka uttryck, som t ex negerkung, i böcker, så länge detta uttryck inte används frekvent i texten. Och när det gäller denna bok, så går ju inte den ut på att Pippis pappa behandlade sina undersåtar hårt, så jag tror inte barn, generellt, fokuserar så mycket på detta utryck.

Jag tror att det är vi vuxna som läser in för mycket i sådana här fall, och ser saker som barnen inte ser. Ett exempel på detta är en scen ur en Emil-film, där Alfred får blodförgiftning. Krösa-Maja ser till Alfred och är pessimistisk till om han kommer klara sig. Emil reagerar med att säga något i stil med att Alfred kommer klara sig, och Krösa-Maja säger något i stil med "visst" men säger sedan "Tror inte likistan kommer få plats här i drängstugan", där Alfred alltså var.  Jag tror att de är få barn som ens märker denna ironi och kommentar.
  • Fanny b
    Anders3000 skrev 2011-12-19 22:13:44 följande:
    Jag fattar skillnaden ja, men eftersom Astrid Lindgrens böcker fortfarande ligger högt på utlån och försäljningslistor, plus att Lindgren är en högt ansedd författare så kan man tänka att bokens innehåll blir än viktigare att granskas, då boken har stor spridning.

Det snackas här om att man inte ska ändra historien.... Det jan man ju tycka, men om rasbiologiska läroböcker fortfarande skulle delas ut till barnen i förskolan,skulle vi nog vilja BRYTA reproduktionen av historien.

Det fyller ingen funktion att ha kvar ordet neger i boken.
    Det som det bl. a ställer till, är att föräldrar som vill lära sina barn att skilja på människor och negrer, får eldunderstöd i en pippi långstrumpbok. Astrid skrev detta i en tid då man använde ordet neger och hade förmodligen inte använt ordet om hon skrivit boken idag.

En mörkhyad människa är inte gjord av choklad.

Fridens!
    Det är många gamla böcker, vars innehåll inte är aktuellt idag. Som tex geografiska beskrivningar av Afrika, där det står något i stil med att "negrer är glada som barn och dyrkar rötter på marken". Eller den läsebok, som mina föräldrars generation fick läsa i skolan, där följande text finns. "Negern blir så ren och fin, titta på hans glada min". Eller Vilhems Mobergs beskrivning av befolkningen i den by i Småland, där utvandrarna bodde, där beskrivningen idiot och halvidiot finns med. Trots dessa beskrivningar av mörkhyade personer i Afrika, och en läsebok som beskriver hur ett neger blir glad över att bli ren, så har jag inte märkt att varken mina föräldrar eller någon av deras bekanta ständigt går och kallar mörkhyade personer "neger" eller kallar personer som är förståndhandikappde eller psyskisk sjuka för idioter. För sådana här begrepp tenderar att försvinna med tiden, särskilt när det verkar som i alla fall den svenska befolkningen blir allt känsligare för sådana här begrepp, och kopplar ihop det med rasism.

Jag tycker inte lösningen är att censurera sådan här texter, utan om barn börjar säga neger för att det står i en bok om pippi, så får man förklara för barnet att numera säger man inte neger.

Lite ot, men just det där med att inte ändra i historiska dokument tycker jag är viktigt med tanke på att lära de nya generationerna att förstå att historien har ändrats med tiden, för utan denna förståelse finns risken att många barn kommer växa upp med tanken att människorna som enligt våra nutida ideal agerade på ett felaktigt sätt var elaka. Ett exempel på detta är reaktionen när tidningarna skriver om svenskar, som på något sätt stod på Nazitysklands sida undar 2 vk, eller att fångvaktarna i de tyska lägren var elaka, för att de inte kämpade emot. För personer som är födda långt efter denna episod kan det verka naturligt att inga snälla personer var nazister, men verkligheten är mera komplicerad än så.
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))