• Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))
  • Ilsa
    Fanny b skrev 2011-10-31 13:57:33 följande:
    Jag tycker det är viktigt att känna till att ord, som tex neger, har tolkats på olika sätt under olika tidsperioder. Så de som tex läser om att Pippis pappa var negerkung, så innebär inte det automatiskt att Astrid Lindgren var rasist.

Så av den anledningen tycker jag inte man ska ändra ord i historiska dokument.
    Fast om det används i en barnbok som ibland läses utan okritiska (barnens ögon) - varför är det då bra? Det finns ju otaliga forum där barn och vuxna kan lära sig om ords historiska betydelse.
    Jag är tacksam över att homosexuella sällan figurerar i historiska barnböcker annars hade man ju fram till 70talet fått lära sig att den personen var sjuk.
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 14:03:17 följande:
    Fast om det används i en barnbok som ibland läses utan okritiska (barnens ögon) - varför är det då bra? Det finns ju otaliga forum där barn och vuxna kan lära sig om ords historiska betydelse.
    Jag är tacksam över att homosexuella sällan figurerar i historiska barnböcker annars hade man ju fram till 70talet fått lära sig att den personen var sjuk.
    Jag tror inte barn i den åldersgrupp som läser Pippi bryr sig så mycket om enstaka ord. Så för dem spelar det nog ingen roll om Pippis pappa är kung över söderhavet eller en negerkung. Som vuxen är det lätt att själv överanalysera innehållet i barnböcker. Lite OT men disneyfilmen "Skönheten och odjuret", handlar om en kvinna, som mot sin vilja/blir tvungen, kommer inte ihåg vilket, är fången hos ett elakt odjur, varpå hon till sist blir kär i honom. Om man ska analysera detta som vuxen är en tolkning att denna film handlar om en kvinna som blir kär i sin kidnappare. När jag själv såg denna film som barn tänkte jag inte på detta utan mitt fokus låg på att odjuret inte var så snyggare när han väl blev en människa igen.
  • Ilsa
    Fanny b skrev 2011-10-31 14:36:12 följande:
    Jag tror inte barn i den åldersgrupp som läser Pippi bryr sig så mycket om enstaka ord. Så för dem spelar det nog ingen roll om Pippis pappa är kung över söderhavet eller en negerkung. Som vuxen är det lätt att själv överanalysera innehållet i barnböcker. Lite OT men disneyfilmen "Skönheten och odjuret", handlar om en kvinna, som mot sin vilja/blir tvungen, kommer inte ihåg vilket, är fången hos ett elakt odjur, varpå hon till sist blir kär i honom. Om man ska analysera detta som vuxen är en tolkning att denna film handlar om en kvinna som blir kär i sin kidnappare. När jag själv såg denna film som barn tänkte jag inte på detta utan mitt fokus låg på att odjuret inte var så snyggare när han väl blev en människa igen.
    ok, där skiljer vi oss nog då. För mig är det viktigt vad min dotter läser, jag tror att det påverkar mycket. Därmed är det också viktigt att hon inte plockar upp ett språkbruk som många uppfattar som rasistiskt. Mycket viktigare än att hålla sig från att ändra i ett "historiskt dokument".
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 14:45:46 följande:
    ok, där skiljer vi oss nog då. För mig är det viktigt vad min dotter läser, jag tror att det påverkar mycket. Därmed är det också viktigt att hon inte plockar upp ett språkbruk som många uppfattar som rasistiskt. Mycket viktigare än att hålla sig från att ändra i ett "historiskt dokument".
    Om ens barn påverkas av en text i en bok, bör man diskutera det med barnet, och förklara varför det står si och så. Om ens barn börjar säga neger efter ha läst om Pippis pappa som är negerkung, så kan man förklara att sådant säger man inte längre. Generellt är också sällan som svenskar tilltalar invandrare som negrer, utan i sådana här diskussioner handlar det mest om negerbollens vara eller icke vara.

Så jag tycker debatten kring detta ord blivit onödigt stor, och många gånger tror jag det är svenskar som överdrivit den. Jag har tex kompisar med invandrarbakgrund, som kan kalla en turk de känner, för just turken.
  • Ilsa
    Fanny b skrev 2011-10-31 15:16:24 följande:
    Om ens barn påverkas av en text i en bok, bör man diskutera det med barnet, och förklara varför det står si och så. Om ens barn börjar säga neger efter ha läst om Pippis pappa som är negerkung, så kan man förklara att sådant säger man inte längre. Generellt är också sällan som svenskar tilltalar invandrare som negrer, utan i sådana här diskussioner handlar det mest om negerbollens vara eller icke vara.

Så jag tycker debatten kring detta ord blivit onödigt stor, och många gånger tror jag det är svenskar som överdrivit den. Jag har tex kompisar med invandrarbakgrund, som kan kalla en turk de känner, för just turken.
    Helt annan sak, som redan nämnts tidigare i tråden. När jag växte upp hade vi en Neger-Matthias, en Neger-Daniel etc i umgängeskretsen. De kallade sig själva det och deras bästa vänner (de flesta med inv. bakgrund gjorde det samma). Inte alls samma som som att en vit förortsmorsa med de flesta dito vänner gör det. Så klart.

Och jag håller med om att det är ok så länge man kan diskutera det. Jag läser mkt Astrid Lindgren med mitt barn, vi pratar om aga, skämspall, att kalla nån snorunge etc, etc. Men min fundering gällde vad som hände när barnet läser boken utan vuxen. Plus att jag aldrig kan fatta varför det skulle vara bra, dubbelsmiley, att barn lär sig ordet neger. Speciellt så små barn. Varför? 
  • Fanny b
    Ilsa skrev 2011-10-31 15:22:35 följande:
    Helt annan sak, som redan nämnts tidigare i tråden. När jag växte upp hade vi en Neger-Matthias, en Neger-Daniel etc i umgängeskretsen. De kallade sig själva det och deras bästa vänner (de flesta med inv. bakgrund gjorde det samma). Inte alls samma som som att en vit förortsmorsa med de flesta dito vänner gör det. Så klart.

Och jag håller med om att det är ok så länge man kan diskutera det. Jag läser mkt Astrid Lindgren med mitt barn, vi pratar om aga, skämspall, att kalla nån snorunge etc, etc. Men min fundering gällde vad som hände när barnet läser boken utan vuxen. Plus att jag aldrig kan fatta varför det skulle vara bra, dubbelsmiley, att barn lär sig ordet neger. Speciellt så små barn. Varför? 
    Som jag ser det står det mycket i bra barnböcker, som saknar en pedagodiskt koppling. Jag tror det bidrar till bidrar till att just sådana barnböcker anses vara bra. Astrid Lindgren är ett skolexempel på det: hon beskriver hur verkligheten, under olika tidsperioder ser ut, och på ett  opedagodiskt sätt.
  • Sassajajja

Jag tycker inte att man ska ändra i originaltexter! Jag tycker inte att det blir bättre av att skriva att han är kung i Söderhavet... Hela grejen att han kommer till en "outvecklad ö" och blir kung där är ganska kass ur dagens perspektiv så ordet i sig gör ingen skillnad för mig.

Texten är en del av sin tid! Om man läser hela Pippi så finns det en massa andra saker som inte heller passar särskilt bra i vår tid. T ex att barnen i skolan får svara på frågor av en gammal tant som har mycket pengar och bara de barn som svarar rätt får godis av henne. Det skulle vi inte tillåta i skolan idag. 

Pippi är en saga, helt enkelt! För sonen betyder det att allt som står är inte sant. Just nu är ordet negerkung varken positivt eller negativt laddat för honom. Det är bara ett ord!

När sonen blir tillräckligt gammal för att förstå, eller om han börjar använda ordet neger, kommer vi att prata om detta. Jag vill att han ska förstå att vissa saker ändrar sig med tiden! När vi lär oss mer och får större förståelse för varandra ändras våra attityder och det är bra. Jag tycker att det är viktigt att han förstår detta!

Och notera att jag inte säger negerboll längre, även om jag gjorde det som liten, eftersom jag vet att ordet kan uppfattas som negativt.  Jag tror inte att sonen heller kommer att använda ordet. oavsett om det står negerkung eller inte i Pippi.

• Hera78
    Nattmackan skrev 2011-10-11 20:44:51 följande:
    haha så roligt! Mc donalds ger ut en pippibok med happy meal.

Bild: imageshack.us/photo/my-images/818/29919510150.../

Detta är original, att Pippis pappa är negerkung, senare är den omskriven till BARA kung....

LOVAR att det inte dröjer länge innan nån stämmer Mc donals, så löjligt i så fall.

Jättekul... HAHAHAHAHA.... jag har aldrig sett något så roligt i hela i mitt liv!

Är du på riktigt? Bara att ni använder ordet negerboll hemma gör att du på 0,1 sekund är stämplad som WT i mina ögon. Som någon skrev tidigare, vi andra har kommit lite längre i utvecklingen...
  • Nattmackan
    Hera78 skrev 2011-11-15 09:28:14 följande:
    Jättekul... HAHAHAHAHA.... jag har aldrig sett något så roligt i hela i mitt liv!

Är du på riktigt? Bara att ni använder ordet negerboll hemma gör att du på 0,1 sekund är stämplad som WT i mina ögon. Som någon skrev tidigare, vi andra har kommit lite längre i utvecklingen...
    WT betyder nått heeeelt annat, läs på lite ;)  Inte om man säger ordet negerbill eller chokladboll
  • tessi3h
    Ilsa skrev 2011-10-31 13:27:13 följande:
    Lustigt är också att de enda människor  jag har träffat som försvarar bruket av ordet "neger" är vita, okunniga eller rent av rasistiska. Aldrig, aldrig har jag träffat en medveten, mörk person som framhärdat att det är viktigt eller viftat bort det som löjligt. Konstigt att det nästan alltid är sorgliga människor på landet. Samt min mamma då.
    Jag instämmer helt. Varför vilja hävda sin rätt att använda ett uttryck som sårar och kränker andra människor? Neger är för mig är ett nedvärderande ord och förknippat med slaveri samt fördommar.
Svar på tråden Pippis pappa ÄR negerkung tack Mc Donalds :))