• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • Punkster

    Till viss del är det så fortfarande. Lite här och där råder "så här har vi alltid gjort"- mentaliteten. 

    För ett par år sedan undervisade jag i engelska i en trea. Jag använde mig av ett filmmaterial som heter Go, Jojo, Go och som bygger på att man första veckan ser ett avsnitt på ca 15 minuter och veckan efter diskuterar innehållet och arbetar med det. Det blev alltså en del filmtittande för den här klassen. Efter ett tag fick jag ett samtal från klassläraren som tyckte att jag "skämde bort" barnen med all film. Film skulle vara något speciellt som man kunde göra för att belöna klassen, inte något att bygga sin undervisning på tyckte hon.

    Jag tycker det är lite synd. Teknik innebär massor av nya sätt att förändra och förbättra sin undervisning på, att göra den mer mångsidig. Fördomar och okunskap härskar dock på vissa ställen, och hindrar utvecklingen. 

  • caliningrad

    Pa min dotters forskola ar det tvartom, de anvander teknik "for mycket" tycker jag.

    Alla barn sen 3 ars alder har en computer lektion i veckan med en specialllarare.
    De anvander sig av DORA och ALEX programmen for att lara sig lasa / matematik.

    De passar pa att testa barnens IQ potential ocksa och uppmanar barnen som visar storst potential tidigt.

    Forutom detta anvands tekniken valdigt mycket under lektionstiderna och alla gymnasieelever far en iPad av skolan.
    Manga elever i senare arskurser  har klagat pa att tekniken overanvands och jag haller med.

    Jag onskar att alla skolor gick tillbaka till katederundervisningsform, dar lararna beharskar sina amnen, dar eleverna antecknar tysta och reflekterar over detta hemma med hjalp av manga laxor.

    Jag tror inte pa att tekniken har lett till battre skolresulttat nanstans, har nyss last en artikel om en pilotstad i USA dar de investerade miljoner for att utrusta skolorna med den senaste tekniken, men elevernas niva forsatte sjunka.

    Sa lange man inte insett att det finns ett samband mellan skoldisciplin (som galler bade eleverna och lararna) och skolresultat kommer man ingenstans oavsett hur manga Ipad skolan koper at lararna och eleverna. 

  • Tuffen

    På min skola har alla lärare fått en egen mac. Vi har fått undervisning i olika program, t ex iMovie, och vi försöker lära oss hur vi ska jobba med olika program. Vi kopplar upp datorn mot Smartboarden och jobbar verkligen intensivt med datorerna. Bara att kunna visa kartor på tavlan via datorn är ju toppen. Vi låter eleverna göra mobilfilmer och sedan redigerar vi dem tillsammans. Jag tycker inte att vi är teknikrädda på vår skola i alla fall! 

  • Punkster
    caliningrad skrev 2011-10-04 09:05:43 följande:
    Pa min dotters forskola ar det tvartom, de anvander teknik "for mycket" tycker jag.

    Alla barn sen 3 ars alder har en computer lektion i veckan med en specialllarare.
    De anvander sig av DORA och ALEX programmen for att lara sig lasa / matematik.

    De passar pa att testa barnens IQ potential ocksa och uppmanar barnen som visar storst potential tidigt.

    Forutom detta anvands tekniken valdigt mycket under lektionstiderna och alla gymnasieelever far en iPad av skolan.
    Manga elever i senare arskurser  har klagat pa att tekniken overanvands och jag haller med.

    Jag onskar att alla skolor gick tillbaka till katederundervisningsform, dar lararna beharskar sina amnen, dar eleverna antecknar tysta och reflekterar over detta hemma med hjalp av manga laxor.

    Jag tror inte pa att tekniken har lett till battre skolresulttat nanstans, har nyss last en artikel om en pilotstad i USA dar de investerade miljoner for att utrusta skolorna med den senaste tekniken, men elevernas niva forsatte sjunka.

    Sa lange man inte insett att det finns ett samband mellan skoldisciplin (som galler bade eleverna och lararna) och skolresultat kommer man ingenstans oavsett hur manga Ipad skolan koper at lararna och eleverna. 
    Fast det finns inget generellt samband mellan skoldisciplin och kunskapsresultat. För vissa elever kanske, men knappast för alla. Vissa lär sig säkert bra genom katederundervisning och vill ha knäpptyst i klassrummet. Medans andra behöver diskutera kring det de lär sig och ta till sig kunskap på andra sätt, t.ex. genom laborationer eller praktiska moment. Alla lär sig på olika sätt. Om vi återinförde katederundervisning som den rådande normen i våra skolor, komplett med många läxor så skulle vi effektivt sålla ut många elever som har svårt att ta till sig kunskap på det sättet. Precis som många elever nu kämpar med att lära sig något eftersom det inte är knäpptyst i klassrummen. Den gyllene medelvägen är den rätta vägen. 

    Jag tror att teknik är bra, men i lagom dos. Precis som med allt annat här i livet. Katerderundervisning är också bra, om man varvar det med annat.  
  • Aprikos

    Tja, det handlar väl om utbildning. I skolan finns ju pim-utbildningar där lärare får lära sig använda datorer. På lärarutbildningen måste mna i vissa kurser redovisa med hjälp av digitala verktyg. Så det är ju inte som att det står still, utvecklingen går framåt!

  • nine05

    Det är intressant hur man ska använda den nya tekniken i skolan, men som det är ju väldigt viktigt att den inte tar över, utan blir ett utmärkt komplement. Känner spontant att det bästa vore en mix av traditionell katederundervisning och ex. power point presentationer. 

     

  • Punkster
    nine05 skrev 2011-10-05 19:29:25 följande:
    Det är intressant hur man ska använda den nya tekniken i skolan, men som det är ju väldigt viktigt att den inte tar över, utan blir ett utmärkt komplement. Känner spontant att det bästa vore en mix av traditionell katederundervisning och ex. power point presentationer. 

     
    Jag tror man med fördel kan blanda in mer element i undervisningen än bara katederundervisning och powerpoint-presentationer (som jag ser som ett komplement till katederundervisning). Varför inte låta eleverna arbeta med praktiska moment? Använda en dator för att söka efter mer information än den som står i läroböckerna? Kanske göra studiebesök? Bjuda in någon intressant person som kan berätta mer om det man läser om? Möjligheterna är oändliga, och jag tycker det är tråkigt att begränsa sig till enbart 1 eller 2 sätt att undervisa på.
  • caliningrad
    Punkster skrev 2011-10-05 19:59:35 följande:
    Jag tror man med fördel kan blanda in mer element i undervisningen än bara katederundervisning och powerpoint-presentationer (som jag ser som ett komplement till katederundervisning). Varför inte låta eleverna arbeta med praktiska moment? Använda en dator för att söka efter mer information än den som står i läroböckerna? Kanske göra studiebesök? Bjuda in någon intressant person som kan berätta mer om det man läser om? Möjligheterna är oändliga, och jag tycker det är tråkigt att begränsa sig till enbart 1 eller 2 sätt att undervisa på.
    Katederundervisningen har varit den mest effektiva undervisningsformen sa lange lararna var riktiga larare och beharskade sina amnen. Sa ar det fortfarande i de skolor/lander som presterar hogst. 

    Nu nar manga larare beter sig, och vill bli betraktade som social arbetare istallet, har de ofta sjalva inte en tillracklig kunskap for att formedla sin undervisning i katederform.

    Darfor maste de gora det roligt istallet, uppmana eleverna att googla informationen, ga pa utflykt osv. pa det sattet blir alla nojda: lararna darfor att de har mindre att kunna och att forberedda, eleverna darfor att det ar lika roligt att ga till skolan som att leka Playstation. 

    Alla ar nojda, men nivan bara sjunker. 

    Noje borde vara enbart det slutliga resultatet av fardigheter som sjalva kommer fran ovning/arbete/anstrangning. 

    Men nu for tiden kraver alla barn att allting ska vara roligt omedelbart och hela tiden och foraldrarna/lararna tycker att det ar alldeles underbart att lata sina barn vaxa upp i en gummivarld dar allting ar roligt omedelbart och hela tiden.

     
  • Punkster

    Då ska jag berätta att Örebro där jag bor varje år gör en skolundersökning kring elevernas kunskaper i årskurs 9. De skolor som varje år lyckas prestera högt är sådana som du beskriver som flummiga och ej kunskapsinriktade. Skolor med med traditionell syn på undervisning (törs jag generalisera och säga t.ex. Engelska skolan och kunskapsskolan?) klarar sig inte bättre om någon annan.

    Pedagogiskt arbetssätt har inget med lärarens ämneskunskaper att göra. Tvärt om, om eleverna lär sig att det enda sättet att ta till sig kunskap på är att någon står framme vid svarta tavlan och föreläser så tror jag att det kommer få det svårt i sitt framtida vuxenliv. Vårt samhälle idag är uppbyggt på att man själv söker efter information, sållar den och bedömer dess trovärdighet. Det behöver våra elever lära sig. 

Svar på tråden Teknikrädda lärare