Punkster skrev 2011-10-05 19:59:35 följande:
Jag tror man med fördel kan blanda in mer element i undervisningen än bara katederundervisning och powerpoint-presentationer (som jag ser som ett komplement till katederundervisning). Varför inte låta eleverna arbeta med praktiska moment? Använda en dator för att söka efter mer information än den som står i läroböckerna? Kanske göra studiebesök? Bjuda in någon intressant person som kan berätta mer om det man läser om? Möjligheterna är oändliga, och jag tycker det är tråkigt att begränsa sig till enbart 1 eller 2 sätt att undervisa på.
Katederundervisningen har varit den mest effektiva undervisningsformen sa lange lararna var riktiga larare och beharskade sina amnen. Sa ar det fortfarande i de skolor/lander som presterar hogst.
Nu nar manga larare beter sig, och vill bli betraktade som social arbetare istallet, har de ofta sjalva inte en tillracklig kunskap for att formedla sin undervisning i katederform.
Darfor maste de gora det roligt istallet, uppmana eleverna att googla informationen, ga pa utflykt osv. pa det sattet blir alla nojda: lararna darfor att de har mindre att kunna och att forberedda, eleverna darfor att det ar lika roligt att ga till skolan som att leka Playstation.
Alla ar nojda, men nivan bara sjunker.
Noje borde vara enbart det slutliga resultatet av fardigheter som sjalva kommer fran ovning/arbete/anstrangning.
Men nu for tiden kraver alla barn att allting ska vara roligt omedelbart och hela tiden och foraldrarna/lararna tycker att det ar alldeles underbart att lata sina barn vaxa upp i en gummivarld dar allting ar roligt omedelbart och hela tiden.