• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 06:22:13 följande:
    Ingen ideologi ?
    Jag blir helt forskrackt nar jag gar in pa forskolornas hemsida dar det star overallt att "barnet star i centrum", "lararen ar en medarbetare" osv. Det har kallas for "pedagogisk rorelse" i Frankrike t ex och ar grunden till skolans konkurs. Och Sverige lider dessutom av andra fjantiga ideer sa som "genus" osv.

    Back to basics" YES! Definitivt! Forskrackligt att se hur manga 7 aringar i Sverige knappt kan lasa och skriva!

    I Norge har de andrat skolstarten fran 7 ar tillbaka till 6.
    Varfor kan inte Sverige ta kloka beslut ibland utan ligger alltid efter ? 

    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 07:28:48 följande:
    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
    Ja du ser, det finns en valdigt stark ideologi som har forstort systemet.

    Nej, barnet ska inte sta i centrum. Det finns bara egotripadde och trotsiga barn nufortiden just pga denna felatktiga ide.

    Barnet ar naturligtvis det dyrbaraste som finns for sina foraldrar, men detta innebar inte att skolan ska ga pa barnens villkor.

    I skolan blir bara barnet en av de manga elever som finns, och som bor lyssna pa lararna vars roll ar att overfora sina kunskaper, istf att vara nan slags social arbetare som det har blivit.

    Jag blir totalt forskrackt nar jag laser inlagg dar det star att barnen stor, avbryter, inte sitter stilla, har en massa diagnoser........

    Bara for att de har hort fran oansvariga vuxna ar de ska vara i centrum och har all ratt att stora.

     
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 07:28:48 följande:
    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
    Det är väl det som är problemet idag, att många barn står i centrum, på det sättet att de tror att världen kretsar kring dom. Många barn tror och är uppfostrade med att allt skall vara kul och att de skall stå i centrum och sedan när de kommer ut i den bistra verkligheten så faller de platt ner.

    I skolan anser jag att lärandet skall stå i centrum och att man skall få de kunskaper som behövs för att kunna försörja sig och grundkunskaper så att man kan studera vidare.

    Det behöver inte vara motsatsen till att man ser eleverna som objekt, men nej, barnen skall inte stå i centrum, de skall lära sig ett integrera med andra, vuxna och andra barn.

    Att gå i skolan behöver inte vara en lek varje dag.
  • caliningrad

    Till Frosoblomster:
    du maste ocksa vara forskrackt nar du ser att manga vill infora skoluniform i Sverige.

    Du som ar larare, forstar du inte att foraldrarna vill faktiskt att det ska rada ordning och reda i skolan?

    Skolan i Sverige har bara blivit nan slags gigantisk kollo pga folk som dig som har misuppfattat sitt yrke totalt och som vill att barnen ska styra hela verksamheten.

    Du vet vad jag tror ? Att du, som manga svenskar, har tittat pa Pippi Langstrump for mycket och inte lyckats skilja mellan den nodvandiga fantasivarlden och verklighet. 

  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:38:59 följande:
    Det är väl det som är problemet idag, att många barn står i centrum, på det sättet att de tror att världen kretsar kring dom. Många barn tror och är uppfostrade med att allt skall vara kul och att de skall stå i centrum och sedan när de kommer ut i den bistra verkligheten så faller de platt ner.

    I skolan anser jag att lärandet skall stå i centrum och att man skall få de kunskaper som behövs för att kunna försörja sig och grundkunskaper så att man kan studera vidare.

    Det behöver inte vara motsatsen till att man ser eleverna som objekt, men nej, barnen skall inte stå i centrum, de skall lära sig ett integrera med andra, vuxna och andra barn.

    Att gå i skolan behöver inte vara en lek varje dag.
    Absolut!
    Ett barn ar ett barn, kan inte sa mycket, har allting att lara sig fran ansvariga vuxna. Nej, livet ska inte vara "kul" hela tiden. Man ska kunna sta ut med att ha trakigt. Gladjen kommer ofta fran anstrangningen istallet, men det vet bara de som har arbetat och astadkommit nagot tack vare arbetet.

    Det ar valdigt orovackande att nagon som pastar sig vara "larare" forsvarar denna ideologi!
     
  • Argo
    Punkster skrev 2011-10-06 16:31:27 följande:
    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen.
    Jag är lite nyfiken på hur den här kateterundervisningen går till. Man kanske rent bokstavlig för in kunskapen i ungarna? Flört

    On topic: I Gävle är det disciplinen som gör Engelska Skolan till den mest eftertraktade bland elever och föräldrar. Något att fundera över. Det kanske är där man ska börja om man vill ta tag i problemen?

    http://gd.se/nyheter/gavle/1.3984739-disciplin-lockar-elever-till-gavles-storsta-grundskola
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 07:52:28 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur den här kateterundervisningen går till. Man kanske rent bokstavlig för in kunskapen i ungarna? Flört

    On topic: I Gävle är det disciplinen som gör Engelska Skolan till den mest eftertraktade bland elever och föräldrar. Något att fundera över. Det kanske är där man ska börja om man vill ta tag i problemen?

    gd.se/nyheter/gavle/1.3984739-disciplin-locka...
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

    Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
  • Argo
    sextiotalist skrev 2011-10-07 11:44:53 följande:
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
    Bortsett från stöket i skolan så är garanterat lärarfria lektioner och "eget arbete" två stora orsaker till att ungarna får sämre skolresultat.
     
    Visa mig den 8:e-klassare som har disciplinen nog att hantera allt de förväntas ta ansvar själva för idag. Fan, det är ju ibland svårt nog som vuxen och med lön för att göra sakerna i tid.
  • Argo
    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:58:10 följande:
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

    Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
    Det var en ordlek med felskrivningen kateTerundevisning.
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 08:11:17 följande:
    Bortsett från stöket i skolan så är garanterat lärarfria lektioner och "eget arbete" två stora orsaker till att ungarna får sämre skolresultat.
     
    Visa mig den 8:e-klassare som har disciplinen nog att hantera allt de förväntas ta ansvar själva för idag. Fan, det är ju ibland svårt nog som vuxen och med lön för att göra sakerna i tid.
    Exakt, dessutom så har flickorna är klart försprång.

    Visst, grupparbeten och sådant är jättebra, men det är ju inte det undervisningen skall kretsa kring. Själv är jag numera jäkligt trött på att sitta timme efter timme och undervisa min 14-åring på det som skolan har missat.
Svar på tråden Teknikrädda lärare