• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2011-10-10 15:51:18 följande:
    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.

    Jag vänder mig inte mot det du skriver alls. Jag säger också att det finns många saker som behöver ändras och förbättras i den svenska skolan. Jag tror på fullaste allvar att du nog skulle uppfatta mig som rätt "konservativ" i min lärarroll om du med det menar att man tror på lärarstyrning och bildning. Det står inte det minsta i motsättning till att ha barnets behov i centrum. Sedan är det självklart så att vissa lärare är bättre på att undervisa än andra. Så är det i alla yrken. Vissa läkare är bättre läkare än andra hur skickliga de än är i medicin. Sedan är det ju ofrånkomligen så att vi har barn och ungdomar med olika behov i skolan och alla föräldrar är mycket måna om att just deras barns behov tillfredsställs - inklusive dig själv eftersom du inte anser att din tonårings skola tillgodoser ditt barns undervisningsbehov, eller hur ?

    Ja, flickor har gynnats betygsmässigt. Håller med dig. Jag ville ta upp ditt exempel bara för att det tidigare pratades om genusperspektivet som trams.
  • mamma till 2 frön
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 15:37:23 följande:

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.


  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 15:51:18 följande:
    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.
    Jag har exakt samma synpunkter. Det pratas for mycket om barnens behov och rattigheter. Manga har glomt att skolan ska vara en undervisningsplats som ja, kan vara trakigt, eftersom den ska stalla krav pa att barnen ska faktiskt arbeta.

    Froso blandar ihop FN konventionen i det hela. Denna konvention har totalt feltolkats av Sverige. Den sager bland annat att alla barn har ratt till undervisning och utbildning.
    Tyvarr sa ar det inte fallet i Sverige. Manga barn har ratt att skolka sin flumskola istallet, ratt att ta med sin mobil och titta pa Facebook under lektionstid, ratt att inte sitta still under lektionstid, inte ratt att lara sig lasa och skriva innan  de har blivit 7... Listan ar lang. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-11 04:19:50 följande:
    Jag har exakt samma synpunkter. Det pratas for mycket om barnens behov och rattigheter. Manga har glomt att skolan ska vara en undervisningsplats som ja, kan vara trakigt, eftersom den ska stalla krav pa att barnen ska faktiskt arbeta.

    Froso blandar ihop FN konventionen i det hela. Denna konvention har totalt feltolkats av Sverige. Den sager bland annat att alla barn har ratt till undervisning och utbildning.
    Tyvarr sa ar det inte fallet i Sverige. Manga barn har ratt att skolka sin flumskola istallet, ratt att ta med sin mobil och titta pa Facebook under lektionstid, ratt att inte sitta still under lektionstid, inte ratt att lara sig lasa och skriva innan  de har blivit 7... Listan ar lang. 
    Vad spännande! Intressant att du tycker att Sverige totalt feltolkat FN:s barnkonvention. Generellt så anser människor som arbetar med just frågor som rör barns rättigheter (runt om i hela världen) att Sverige faktiskt tillhör de länder som kommit långt. Och så var det det här med att läsa styrdokument innan man kommer med en massa påståenden som är direkt felaktiga.   
  • Tom Araya

    @caliningrad

    Till viss del håller jag med dig.
    Dock har skolan i Sverige liksom i andra länder med liknande modell och försämrade resultat gjort fler ändringar än enbart (till stor del) gått ifrån undervisning enligt katedermodellen. Alltså går inte resultaten härledas till just katedermodellens vara eller inte vara.

    Jag arbetar själv med utbildning och det är väldigt tydligt i mitt arbete hur olika inlärningsmodeller fungerar för olika personer. För att få med alla måste jag inkludera alla sätt jag känner till att tillgodogöra sig kunskaper i den undervisning jag håller, annars tappar jag elever på vägen och jag vore en dålig pedagog om jag lät det ske utan att göra allt i min makt för att förhindra det.

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-11 05:53:34 följande:
    Vad spännande! Intressant att du tycker att Sverige totalt feltolkat FN:s barnkonvention. Generellt så anser människor som arbetar med just frågor som rör barns rättigheter (runt om i hela världen) att Sverige faktiskt tillhör de länder som kommit långt. Och så var det det här med att läsa styrdokument innan man kommer med en massa påståenden som är direkt felaktiga.   
    Jag har last FN Barnkonventionen. Jag vill inte prata for mycket om mig sjalv pa detta forum men faktumet ar att mitt jobb ar just relaterat till FN sa jag ar faktiskt insatt i fragan i hogsta grad. Och nej, folk generellt inser inte att Sverige tillhor de lander som har kommit langt. Du har en valdigt trangsynt bild, men det beror pa att du bor standigt i Sverige och har blivit paverkad av propaganda.

    Jag har ocksa last svenska laroplaner. Det har andrats at ratt hal, det stammer, men laroplanerna bygger fortfarande pa att barnen ska bygga sina kunskaper utifran sina intressen osv istf att ga tillbaka till lararstyrd undervisning. Dessutom star det ingenting om disciplin i skolan.
  • caliningrad
    Tom Araya skrev 2011-10-11 05:58:46 följande:
    @caliningrad

    Till viss del håller jag med dig.
    Dock har skolan i Sverige liksom i andra länder med liknande modell och försämrade resultat gjort fler ändringar än enbart (till stor del) gått ifrån undervisning enligt katedermodellen. Alltså går inte resultaten härledas till just katedermodellens vara eller inte vara.

    Jag arbetar själv med utbildning och det är väldigt tydligt i mitt arbete hur olika inlärningsmodeller fungerar för olika personer. För att få med alla måste jag inkludera alla sätt jag känner till att tillgodogöra sig kunskaper i den undervisning jag håller, annars tappar jag elever på vägen och jag vore en dålig pedagog om jag lät det ske utan att göra allt i min makt för att förhindra det.
    Jag ar medveten om att hela samhallet har rasat ihop pga manga olika faktorer som hanger ihop.
    Valdigt manga barn uppfostras helt utan granser. Foraldrarna tror psykologer som har berattat for dom att trotsperioden ar en fas i utvecklingsfas som kan paga i flera ar osv.  

    Alltsa det goda gamla som jag foresprakar galler naturligtvis inte skolan utan hela samhallet.
    Som det ar nu med trotsiga barn som inte lyckas sitta still och inte respekterar vuxna / lararna skulle naturligtvis katerundervisning inte fungera.

    Det kravs att barnen ska forst ha hunnit bli elever, vilket borde vara forskolans roll. 
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-11 06:25:30 följande:
    Jag ar medveten om att hela samhallet har rasat ihop pga manga olika faktorer som hanger ihop.
    Valdigt manga barn uppfostras helt utan granser. Foraldrarna tror psykologer som har berattat for dom att trotsperioden ar en fas i utvecklingsfas som kan paga i flera ar osv.  

    Alltsa det goda gamla som jag foresprakar galler naturligtvis inte skolan utan hela samhallet.
    Som det ar nu med trotsiga barn som inte lyckas sitta still och inte respekterar vuxna / lararna skulle naturligtvis katerundervisning inte fungera.

    Det kravs att barnen ska forst ha hunnit bli elever, vilket borde vara forskolans roll. 
    Jag undervisar ungdomar från 15 år samt vuxna.

    Vissa födda och fostrade i den gamla skolan.

    Katedermodellen är alltså ingen mognadsfråga.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-11 06:21:19 följande:
    Jag har last FN Barnkonventionen. Jag vill inte prata for mycket om mig sjalv pa detta forum men faktumet ar att mitt jobb ar just relaterat till FN sa jag ar faktiskt insatt i fragan i hogsta grad. Och nej, folk generellt inser inte att Sverige tillhor de lander som har kommit langt. Du har en valdigt trangsynt bild, men det beror pa att du bor standigt i Sverige och har blivit paverkad av propaganda.

    Jag har ocksa last svenska laroplaner. Det har andrats at ratt hal, det stammer, men laroplanerna bygger fortfarande pa att barnen ska bygga sina kunskaper utifran sina intressen osv istf att ga tillbaka till lararstyrd undervisning. Dessutom star det ingenting om disciplin i skolan.

    Och du fortsätter att tillskriva mig diverse egenskaper och antar dig veta en mängd saker om mig som person som du inte har den blekaste aning om .

    Om ditt arbete på något sätt vore relaterat till FN eller någon annan verksamhet med diplomatiska kopplingar så skulle du föra samtalet på en helt annan nivå och veta hur man argumenterar sakligt och framför allt ha grund för det du påstår. Av det du skriver verkar du inte ha någon aning om vad de svenska läro- och kursplanerna faktiskt säger - varken den nuvarande eller den tidigare. Att du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning tyder på att du inte heller är särskilt insatt i pedagogiska frågor. Ditt resonemang kring barnkonventionen tänker jag inte ens kommentera.  
  • Argo
     
      
    Återigen: det är disciplin, studiero, ordning och reda som föräldrar och barn primärt efterfrågar. Föräldrarna (och barnen - får man väl anta) vill till och med ha skoluniformer.
      
    Skolan har kö till klasserna och det är inte engelskan som är huvudorsaken till att söka dit.
    – Tyvärr inte. Det är ordning och reda. Det är det vi hör från föräldrarna, säger Anneli Engvall.
    För några år sedan drev föräldrarådet frågan om skoluniformer, men så blir det inte. Det fungerar inte i Sverige helt enkelt.
     
     
    Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
Svar på tråden Teknikrädda lärare