sextiotalist skrev 2011-10-10 15:51:18 följande:
Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.
Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt nyttigt för en själv :) )
Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.
Jag har exakt samma synpunkter. Det pratas for mycket om barnens behov och rattigheter. Manga har glomt att skolan ska vara en undervisningsplats som ja, kan vara trakigt, eftersom den ska stalla krav pa att barnen ska faktiskt arbeta.
Froso blandar ihop FN konventionen i det hela. Denna konvention har totalt feltolkats av Sverige. Den sager bland annat att alla barn har ratt till undervisning och utbildning.
Tyvarr sa ar det inte fallet i Sverige. Manga barn har ratt att skolka sin flumskola istallet, ratt att ta med sin mobil och titta pa Facebook under lektionstid, ratt att inte sitta still under lektionstid, inte ratt att lara sig lasa och skriva innan de har blivit 7... Listan ar lang.