Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Teknikrädda lärare

    Blir lite full i skratt av diskussionen måste jag säga . Som så ofta när skolan diskuteras så är perspektivet/perspektiven aningens besynnerligt.

    För det första så undrar jag över TS. Jag har varit högstadieläraren relativt länge och erkänner villigt att jag inte är superkunnig vad gäller den nya tekniken, däremot kan jag liksom mina kollegor utan svårigheter använda skrivprogram etc, vilket däremot inte eleverna kan ska väl tilläggas. Trots min rätt begränsade kunskap så har jag inte haft en enda elev som jag inte behövt hjälpa med just word och andra liknande program. De är fantastiskt duktiga på att ladda ner filmer och har koll på diverse appar till sina mobiler, men mycket grundläggande kunskaper saknar de......inte minst hur man granskar och värderar och använder det enorma informationsflödet som väller över dem. Det kan jag däremot, och är inte det minsta teknikfientlig för att jag utan minsta betänklighet kan be en elev om hjälp när datorn tjorvar och jag inte lyckas visa en film via "kanonen" eller ljudet plötsligt är bortkopplat. Nej, jag är inte teknikexpert, so shoot me . jag är rätt övertygad om att mina barn ganska snart kommer att ha passerat mig med stormsteg vad gäller att just praktiskt hantera ny teknik, däremot finns det andra saker kring den nya tekniken som jag utan tvekan har erfarenheter och kunskaper om som vida överstiger deras. 

    Vad gäller diskussionen kring katederundervisning så finns det inga sbelägg överhuvudtaget för att katederundervisning skulle ge bättre resultat. Ja, Korea briljerar, liksom den dekadenta västvärlden i form av Finland, Nya Zealand och Canada.......och nej, dessa länder har inte samma inställning kring pedagogiska frågor. Finland uppvisar t.o.m. bättre resultat än Korea vad gäller naturvetenskap. Jag är glad att mina barn inte går i skolan i vare sig Japan eller Korea, däremot har den svenska skolan en hel del att lära från andra håll. Att katederundervisning skulle leda till bättre kunskap är ett påstående som är direkt okunnigt. Man har studerat framgångsfaktorer och katederundervisning tillhör inte dem.    

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 04:36:11 följande:
    Nar det galler Finland sa har de faktiskt en ganska strang skola. Jag har bade studerat och arbetat dar flera ar och man kan absolut inte jamfora systemet dar med det svenska systemet.
    Langtifran slappt. Dar maste faktiskt eleverna lyssna pa lararna. Tyvarr dar ocksa har de senaste undersokningarna visat att nivan sjunker darmed och att universitetsstudenter maste ta extra mattekurser for att hinna ikapp, vilket de inte behovde gora forr i tiden.

    Man kan jamfora hur det gick for Nokia vs Samsung i de senaste aren.

    Japan har borjat infora vasterlandska metoder och borjade sjunka, aven om de presterar fortfarande relativt bra.

    Canada och Nya Zeeland = ingen aning vad de har for skola dar, sa jag ska inte uttala mig. 

    Varfor  ar du glad att dina barn inte gar i skolan i Korea?

    Tror du att koreanska barn ar daligt uppfostrade, okunniga, elaka, olyckliga? Vilken trang bild du har isafall. Du kanske borde resa och bo utanfor Sverige.

    Varfor ar du emot nagon form av elitism egentligen? 
     
    Varför skulle jag tror att koreanska barn är okunniga eller elaka? Varför tror du inte att jag varit utanför Sveriges gränser? Ja, det är väl klart att jag vet att den finska skolan inte ser ut som den svenska. Och nej, katederundervisningenär fortfarande INTE en framgångsfaktor. Vem är det som är trångsynt?

    Nej, elitism är inget jag förespråkar. Så vitt jag kan se så har mänskligheten knappast några goda erfarenheter av elitsim......bara att titta historiskt. På vilket sätt gynnar det ett samhälle menar du? För egen del är det något som ligger rätt långt ifrån mina grundvärderingar. Och nej, det innebär inte att människor inte får/kan sticka ut och vara fantastiskt duktiga på olika områden. Elitism är något helt annat. 

    Och fortfarande tycker jag att det finns massor i den svenska skolan som behöver förbättras och förändras, men inte alls på det vis som du förespråkar.           
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 06:00:46 följande:
    Hej, 
    jag tycker att det ar beundransvart att du fortsatter forsvara en ideologi som har redan visat sina motgangar och begransningar.
    Du upprepar gang efter gang att det finns massor i den svenska skolan som behover forbattras och forandras, och dar ar vi overens, utan att komma med nagra forslag.
    Forutom att barnen ska tillbringa mer tid med sina foraldrar. Vilket jag haller med - vi ar overens igen. Mycket i de asiatiska framgangerna bygger pa att mammorna star bakom ryggen av sina ungar jamt och kontrollerar att de gor det de ska gora.

    Jattebra tycker jag, jag haller med dig om att alldeles for manga foraldrar i vastvarlden har bara gett upp.
    Men det som hander hemma ar en sak. Nar det galler det som hander i skolan verkar du ha inga ideer alls faktiskt. Vilket ar konstigt, eftersom du sager att du ar larare. 
    Jo, jag har massor med idéer om vad jag skulle vilja med skolan. Det jag dock inte tror på är auktoritära metoder. Jag ser skolor som bygger på helt andra pedagogiska tankar än du ständigt pekar på som lyckas väl. Det är håll vi bör rikta våra blickar......anser jag .

    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .

    "Back to basics" är något jag förespråkar starkt. Inte katederundervisningen, men en stark satsning på grundläggande färdigheter. En stark satsning på det samt hur man fördjupar, dvs lär elever metoder för att nå de kvaliteter vi efterfrågar som att kunna tolka, värdera, dra slutsatser etc. Lärare behöver modellera och vara duktiga på att ge elever redskap att hantera olika material och även ge dem metakognitiva insikter. Här brister vi ofta.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 06:22:13 följande:
    Ingen ideologi ?
    Jag blir helt forskrackt nar jag gar in pa forskolornas hemsida dar det star overallt att "barnet star i centrum", "lararen ar en medarbetare" osv. Det har kallas for "pedagogisk rorelse" i Frankrike t ex och ar grunden till skolans konkurs. Och Sverige lider dessutom av andra fjantiga ideer sa som "genus" osv.

    Back to basics" YES! Definitivt! Forskrackligt att se hur manga 7 aringar i Sverige knappt kan lasa och skriva!

    I Norge har de andrat skolstarten fran 7 ar tillbaka till 6.
    Varfor kan inte Sverige ta kloka beslut ibland utan ligger alltid efter ? 

    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
  • Flickan och kråkan

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.

  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2011-10-10 15:51:18 följande:
    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.

    Jag vänder mig inte mot det du skriver alls. Jag säger också att det finns många saker som behöver ändras och förbättras i den svenska skolan. Jag tror på fullaste allvar att du nog skulle uppfatta mig som rätt "konservativ" i min lärarroll om du med det menar att man tror på lärarstyrning och bildning. Det står inte det minsta i motsättning till att ha barnets behov i centrum. Sedan är det självklart så att vissa lärare är bättre på att undervisa än andra. Så är det i alla yrken. Vissa läkare är bättre läkare än andra hur skickliga de än är i medicin. Sedan är det ju ofrånkomligen så att vi har barn och ungdomar med olika behov i skolan och alla föräldrar är mycket måna om att just deras barns behov tillfredsställs - inklusive dig själv eftersom du inte anser att din tonårings skola tillgodoser ditt barns undervisningsbehov, eller hur ?

    Ja, flickor har gynnats betygsmässigt. Håller med dig. Jag ville ta upp ditt exempel bara för att det tidigare pratades om genusperspektivet som trams.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-11 04:19:50 följande:
    Jag har exakt samma synpunkter. Det pratas for mycket om barnens behov och rattigheter. Manga har glomt att skolan ska vara en undervisningsplats som ja, kan vara trakigt, eftersom den ska stalla krav pa att barnen ska faktiskt arbeta.

    Froso blandar ihop FN konventionen i det hela. Denna konvention har totalt feltolkats av Sverige. Den sager bland annat att alla barn har ratt till undervisning och utbildning.
    Tyvarr sa ar det inte fallet i Sverige. Manga barn har ratt att skolka sin flumskola istallet, ratt att ta med sin mobil och titta pa Facebook under lektionstid, ratt att inte sitta still under lektionstid, inte ratt att lara sig lasa och skriva innan  de har blivit 7... Listan ar lang. 
    Vad spännande! Intressant att du tycker att Sverige totalt feltolkat FN:s barnkonvention. Generellt så anser människor som arbetar med just frågor som rör barns rättigheter (runt om i hela världen) att Sverige faktiskt tillhör de länder som kommit långt. Och så var det det här med att läsa styrdokument innan man kommer med en massa påståenden som är direkt felaktiga.   
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-11 06:21:19 följande:
    Jag har last FN Barnkonventionen. Jag vill inte prata for mycket om mig sjalv pa detta forum men faktumet ar att mitt jobb ar just relaterat till FN sa jag ar faktiskt insatt i fragan i hogsta grad. Och nej, folk generellt inser inte att Sverige tillhor de lander som har kommit langt. Du har en valdigt trangsynt bild, men det beror pa att du bor standigt i Sverige och har blivit paverkad av propaganda.

    Jag har ocksa last svenska laroplaner. Det har andrats at ratt hal, det stammer, men laroplanerna bygger fortfarande pa att barnen ska bygga sina kunskaper utifran sina intressen osv istf att ga tillbaka till lararstyrd undervisning. Dessutom star det ingenting om disciplin i skolan.

    Och du fortsätter att tillskriva mig diverse egenskaper och antar dig veta en mängd saker om mig som person som du inte har den blekaste aning om .

    Om ditt arbete på något sätt vore relaterat till FN eller någon annan verksamhet med diplomatiska kopplingar så skulle du föra samtalet på en helt annan nivå och veta hur man argumenterar sakligt och framför allt ha grund för det du påstår. Av det du skriver verkar du inte ha någon aning om vad de svenska läro- och kursplanerna faktiskt säger - varken den nuvarande eller den tidigare. Att du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning tyder på att du inte heller är särskilt insatt i pedagogiska frågor. Ditt resonemang kring barnkonventionen tänker jag inte ens kommentera.  
  • Flickan och kråkan
    Argo skrev 2011-10-12 07:20:14 följande:
     
     
      
    Återigen: det är disciplin, studiero, ordning och reda som föräldrar och barn primärt efterfrågar. Föräldrarna (och barnen - får man väl anta) vill till och med ha skoluniformer.
      
    Skolan har kö till klasserna och det är inte engelskan som är huvudorsaken till att söka dit.
    – Tyvärr inte. Det är ordning och reda. Det är det vi hör från föräldrarna, säger Anneli Engvall.
    För några år sedan drev föräldrarådet frågan om skoluniformer, men så blir det inte. Det fungerar inte i Sverige helt enkelt.
     
     
    Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
    Nej, det svider inte det minsta för mycket av det missnöje med skolan som de föräldrar jag arbetar tillsammans med (jag ser dem inte riktigt som mina kunder lika lite som jag mäter kunskap i produktionseffektivitet) delar jag. På vilket sätt motsäger våra läro- och kursplaner ordning och reda menar du? 

    Jag har inte det minsta emot skoluniform om det är något som önskas - ja, jag har vissa invändningar mot sådant som kjoltvång exempelvis och liknande "genustrams" - däremot tycker jag oftast att diskussionen vad gäller skoluniform är rädd besynnerlig och ibland naiv. Jag ser på fullaste allvar inte vad införandet av just skoluniform skulle förändra i skolans vardag. Det minskar inte mobbning. Jag har rätt svårt att se att elevernas studieresultat drastiskt skulle höjas av just uniform. Kanske skulle föräldrar slippa diskussioner med sina tonåringar på morgonen om vad de ska ha på sig etc (vilket inte är ett helt ovanligt argument), men är det ett ansvar vi ska lägga på skola eller kommun/stat? Bör inte föräldrar själva ta den diskussionen med sina barn.....hur man klär sig? Och även den ekonomiska frågan om vilka kläder och hur mycket som är rimligt att köpa? Jag tycker det handlar om föräldraansvar även om det är smidigt att lägga över det på någon annan.......likom att se till att barnen äter frukost. Jag arbetar med elever som har fullkomligt normala hemförhållanden och när vi kikade lite hur det såg ut så var det cirka 1/3 av klassen som gick till skolan utan att ha ätit frukost. Ja, skolan skulle kunna se till att eleverna äter frukost också, men jag är så omodern att jag anser att det tillhör grundläggande föräldraansvar.......och ja, man blir trött och mindre koncentrerad om man inte äter något innan lunch. Skolans/kommunens/statens ansvar eller förälderns? 

    Ja, ordning och reda vill föräldrar ha, ordning och reda vill eleverna ha och ordning och reda vill lärare ha - surprise ! Det är väl ändå inte riktigt det diskussionen handlat om? Jag anser inte att vägen till ordning och reda är auktoritära metoder - varken för små barn, större barn eller vuxna för den delen heller - och vägen till kunskap och bildning är definitivt inte katederundervisning.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-12 11:21:23 följande:
    Nu overdriver du.
    Frosoblomster kommer att svara att disciplin har ingenting med skolresultat att gora och att vi forstar ingenting om den fantastiska moderna pedagogiken.
    Frosoblomster som pastar att jag har skrivit mangder om henne som person (?) utan att veta vem hon ar (och vilken tur).
    Frosoblomster som samtidigt latsas veta vad jag sysslar med eller inte sysslar med.
    Frosoblomster som vet battre an mig vad jag har last och inte last.
    Frosoblomster som inte tanker kommentera det hon inte kan argumentera emot.

    Eftersom du påstår att formuleringar som handlar om  ”barnets behov i centrum” är förskräckliga, att genusarbete är trams, att det pratas för mycket om barns behov och rättigheter och sedan att du har ett arbete som är relaterat till FN, så kanske det inte är helt besynnerligt att jag ställer mig lite tveksam till det hela…….eller vad tycker du? Eller så har jag missförstått dig helt och då får du upplysa mig om vad.


    Du påstår att barn i den svenska skolan har ratt att skolka och rätt att ta med sin mobil och titta på Facebook under lektionstid. Du påstår att kursplanerna fortfarande bygger på att barnen ska bygga sina kunskaper utifrån sina intressen och står i motsats till lärarstyrd undervisning. På vilket sätt har jag då fel då jag påstår att du ger intrycket av att inte ha läst läro- och kursplanerna eller läst och inte har förstått läro- och kursplanerna? Är fortfarande nyfiken på vad du anser vara den stora skillnaden mellan lgr11 och lpo-94/2000 eftersom du tycker den nya är bättre.


    Du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning, påstår att katederundervisning är den effektivaste undervisningsformen och av dessa uttalanden får jag uppfattningen att du inte är så insatt i pedagogik som vetenskapligt område. På vilket sätt gör jag fel i mitt antagande?


    Du bemöter mina inlägg med att jag är hjärntvättad av ideologisk propaganda, att jag är en lektant till lärare som inte ställer krav, att jag är inskränkt för att jag inte satt min fot utanför svensk mark och påstår att jag är den som inte argumenterar?! Vilken av dina frågor har jag inte svarat på eller vilket av dina argument har jag låtit bli att kommentera?


    Du förespråkar i ett inlägg elitism, och önskar att skolor generellt gick tillbaka till katederundervisning som metod där ”eleverna antecknar tysta och reflekterar över detta hemma med hjälp av många läxor”. Nej, jag delar inte dina värderingar eller din syn på vare sig barn eller kunskapsbildande. Däremot tror jag absolut på ordning och reda och på att barn är kompetenta.

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-13 13:06:04 följande:
    Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?

    Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.

    Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.

    T ex att det ska finnas diskussioner kring:
    * far lararna beslakta mobiltelefonerna
    => vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?

    * far skolk anges pa betyg
    nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...

    * far stokiga barn isoleras fran gruppen
    usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning

    Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.

    Får läraren beslagta mobiltelefonen på den skola jag arbetar på? Svar: Ja. Har vi haft en rejäl diskussion kring detta och i vilket sammanhang vi beslagtar mobiler? Svar : Ja. Och det är väl ändå en självklarhet! Rättigheten att beslagta andras ägodelar är väl utan tvekan något som man måste och bör diskutera formerna kring? Ja, vi pratar om barn men de är ju knappast rättslösa pga att de är omyndiga. Inte i min värld i alla fall. Och ja, beslut har fattats med föräldrarnas samtycket.

    Vad har mobiltelefonerna i skolan under lektionstid att göra överhuvudtaget? Tja, eftersom mobiltelefon som fenomen är här för att stanna så ser åtminstone jag det som en självklarhet att lära ungdomar HUR man faktiskt använder den. Alla bär på mobil ständigt i dagens samhälle. På samma sätt som barn själva måste lära sig hur man klär sig i olika sammanhang och ta ansvar för det egna ställningstagandet vad gäller kläder så behöver de lära sig hantera annat som ingår i vardagslivet, inklusive mobil. Nej, jag tror inte på att frånta barn och ungdomar allt ansvar. Jag kan som auktoritet genom regelverk se till att de inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.....och genom detta lär de sig?

    Får stökiga elever isoleras från gruppen? Lite märklig formulering kan jag tycka. Nej, isolering tror jag inte på som metod vare sig för barn eller vuxna. Man möter inte människor på det viset helt enkelt. Det kommer inget gott ut av isolering. Är isolering kränkande? Ja, det anser jag både vad gäller vuxna och barn. Kan elever behöva tas från en grupp? Ja. Får man det? Ja.


    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


    Vad gäller att se barn som kompetenta, så finns det en och annan mer än Jesper Juul som anser att barn är kompetenta och klarar av mer än vad vi vuxna ofta tillskriver dem. Jag antog att du också ansåg det, men jag kanske hade fel? Nej, inspirationen kom faktiskt inte från Juul även om han också pratar om barns kompetens.


    Nej, jag tror inte att jag är unik på något vis. Jag vet att jag inte är ett undantag. Vad gäller det svenska systemet som helhet så ställer jag mig fortfarande rätt frågande kring hur väl insatt du faktiskt är eftersom du fortfarande inte svarar på något jag undrar och påstår en massa som inte är särskilt förankrat. Vad gäller flumskola så är ju allt relativt. Anser man att det är flummigt att inte sätta 4-5-åringar i katederundervisning på det vis du beskriver så tycker jag nog att det är bra att svensk förskola och skola är lite flummig. Tycker jag att det finns sådant som är flummigt i svensk skola? Ja. De flesta utbildningssystem har brister. Jag har en kollega som haft möjligheten att arbeta som lärare i Kina under ett år. Han har jättemycket spännande erfarenheter att dela med sig av nu när han kommit tillbaka, men det är långt ifrån enbart ros.

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
    Ja, vår syn till barnen skiljer så radikalt att jag undrar ifall vi verkligen behöver förlora så mycket tid att forsätta diskutera. För att göra det kort eftersom, barnen har allt att lära sig från de som äger kunskapen, sina föräldrar och sina lärare i första hand och kunskapsöverföringen ska ske i en vertikal riktning.
    Ja, det tycker jag med. På vilket sätt har jag påstått något annat?
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
     ag är iallafall mer insatt i det svenska systemet än du är insatt i FN barnkonventionsfrågan iallafall eftersom du trodde att Sverige låg i framkant trots att det har kritiserats av FN upprepade gånger.

    Ja, Sverige har kritiserats upprepade gånger inte minst vad gäller papperslösa barn men fortfarande är det utan tvekan så att Sverige ligger rätt långt framme eftersom Sverige inte på något vis är ensamt om att bli kritiserat i olika frågor som rör barns rättigheter. De flesta länder tyvärr alltför ofta.
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
    "Barnets behov ska stå i centrum" - när jag tänker på de barn i det landet jag bor just nu som har ingen möjlighet som helst att gå till skolan, eller att flera hundra tusen av dom inte har rätt till något medborgarskap så kan jag faktiskt hålla med.... Men jag tror faktiskt inte att FN ansåg att man behövde en sån konvention för att tillfredställa bortskämda svenska barns behov som i många fall struntar fullständigt i skolan. 

    Det var inte heller något som vi dryftade, utan vad man faktiskt pratar om när man i pedagogiska sammanhang pratar om att sätta barns behov i centrum. Det innebär inte det du och någon annan tidigare i tråden antog att det betydde.

    Sedan får du fortfarande jättegärna besvara någon av mina frågor kring läro- och kursplaner som du har mycket åsikter om.     

         
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2011-10-13 16:49:41 följande:
    Huruvida skolk som nämns i betyget har större eller mindre inverkan på storskolkare med problem hemma är inget motiv för att inte ha det med i betygen.
    Oavsett hur mycket/lite man skolkar och av vilka orsaker är det till mer nytta att det nämns i betyget än att det inte gör det. Inte minst för föräldrarna.
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2011-10-13 22:23:13 följande:
    Ett tillägg:
    Jag använder gärna uttrycket sent ska syndaren vakna, kan man på detta sätt väcka 1 av 20 är det värt det.
    Det skadar knappast någon att göra så (skadan är självförvållad) och då kan även en minimal vinst vara ett bra motiv.

    Japp, det köper jag. Att det kommer att ha någon drastisk påverkan på resultat generellt eller är avgörande för hur barn/ungdomar presterar i skolan förhåller jag mig rätt skeptisk till dock. Finns viktigare saker att diskutera om man säger så.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, och straff av rektorn. Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    * rektorn kallar in föräldrarna
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg så att ingen annan skola  tar risken att anta en slarvig elev. Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.

    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Nu får du förklara för mig hur föräldrar som är inkompetenta och inte bryr sig om sina barn skolgång (de reagerar inte om en lärare ringer angående skolk och följer inte upp sitt barns frånvaro) ska förmås att aga sina barn för att få dem till skolan alernativt skälla ut dem rejält för att få dem att gå till skolan. Logiken i det? Problemet var väl ändå enligt dig att de inte bryr sig? Eller tänker du dig att hotet om relegering ska få föräldrarna att "engagera" sig?

    Sedan undrar jag om vi ska kasta ut alla barn och ungdomar som inte lyder? Ska vi kasta ut den som inte arbetar tillräckligt effektivt, den som inte når de betyg som förväntas, den som har en annan uppfattning än vuxna etc etc. Om jag inte missuppfattat dig så är du väldigt mån om goda kunskaper. Hur ska vi då lösa det faktum att det finns dem som inte är särskilt lydiga och t.o.m. har skolkat någon gång som tonåring men som har mycket goda kunskaper kontra det barn som underkastar sig total lydnad men ändå inte har den teorietiska läggningen. Det första barnet kommer med största sannolikhet att vara en större tillgång för samhället? Och det var väl viktigt?

    Och var ska vi göra av dem som inte passar in på olika sätt? Du tycker inte att skattepengar ska läggas på barn/ungdomar som inte sköter skolan, och det blir mer samhällsekonomiskt menar du att kasta ut dem och stänga deras möjlighet till utbildning?

    Sedan får du även förklara för mig vad ett barn som mår riktigt dåligt har för glädje av att agas, offentligt skällas ut eller få alla utbildningsvägar stängda? Jag har en elev med en hel del frånvaro som har besvärliga hemförhållanden och neuropsykologiskt funktionshinder. Kan du vara vänlig att förklara för mig hur detta barn kommer att vinna på att bli agad, offentligt utskälld, eller utestängas från utbildning? Men visst ja, du förespråkar elitism. Lite svinn får man räkna med, eller vad?

    Ja, låt oss banka in vett och bildning i våra barn. Låter verkligen som en väg att vandra för varje upplyst samhälle. Giv mig styrka.

    Och ja,eleverna på vår skola deltar i städningen av skolan, liksom hjälper till i matsalen och vaktmästarexpeditionen. Självklart kallar rektorn föräldrarna när det behövs om jag som enskild lärare inte når föräldrar och barn.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-15 10:35:11 följande:
    Det du berättar är så skrämmande att jag bara häpnas. Vad menar du med att föräldrarna inte bryr sig om sina barns skolgång? Ska man inte anmäla dessa ovärdiga föräldrar till socialen och hänvisa barnen till stränga internatskolor då? Tycker du alltså att det finns ingenting att göra och att det är lagom bra som det är ?
    Sedan har jag aldrig menat att ett straff ska innebäar glädje, förstås. Det ska vara tvärtom självklart.

    Sedan varför ska ett barn med neuropsykologiska funktionshinder skolas in i en vanlig skola och möjligtvis störa andra barn, om det är så att dess hinder hindrar barnet att lära iallafall ? Vad är vitsen med det ?
    Jag tycker att skattepengarna skulle användas på ett mycket bättre sätt ifall de barnen antogs antingen på psykiatriskt internat där de ska få medicinsk vård.  

    När det gäller din sista punkt. Ett barn som har goda kunskaper trots att det skolkar skolan ska straffas naturligtvis iallafall. Bara för att man är smart och kunnig betyder inte att man får bryta mot reglerna. Om de där barnen skolkar därför att de är så pass bra att de tycker att de lär sig ingenting i skolan har jag iallafall en poäng när jag tror inte att den svenska skolan är särskilt givande för de som är duktiga. 
    Nej, det var du som sa att föräldrar är inkompetenta och inte bryr sig. Om du läser lite ordentligare så hänvisar jag till det DU skrev. Jag begrep logiken i ditt resonemang. Jag upplever tvärtom att föräldrar reagerar när man ringer hem och att skälla ut barn offentligt eller att aga dem är inget annat än maktmissbruk och ovärdigt vuxenvärlden.

    Det du skriver om barn med neuropsykiatriska funktionshinder får det att gå rysningar nerför min rygg. Dessa barn ska alltså sättas på psykiatriska internat för medicinering så att de inte stör oss andra normalstörda!? Jag kan hälsa att den elev jag har inte på något vis vare sig stör någon annan elev eller hindrar deras kunskapsinhämtning. Har du någon aning om vad du pratar om? Nej, tror knappast det.

    Ja, jag har förstått att du tycker att det är extremt viktigt att just straffa elever som skolkar, men vad ska vi straffa mer i jakten på eliten? Jag menar, den mest lydiga elev som underkastar sig alla vuxenvärldens regler kan faktiskt totalt sakna läggnng för det teoretiska och helt enkelt vara en rätt usel student, och har han/hon dessutom aldrig fått lära sig någon form av eget ansvar eller att ifrågasätta och ha ett kritiskt förhållningssätt så lär han/hon snarare bli en risk för samhället än något annat. Vad ska vi göra med dessa barn och ungdomar då? Hur ska vi bli av med dem för att vinstmaximera? Och vad göra med dyslektiker och andra med specifika inlärningssvårigheter. Fast det är klart Einstein var ju dyslektiker, så vi kanske går mist om något när vi exkluderar alla som inte riktigt passar i normalmallen. Riktigt duktiga elever i tonåren lär snarare skolka mer om de sätts i uteslutande katederundervisning. Dödande intellektuellt. Fast visst kan man hålla dem där under hot av diverse slag. Ja, det är verkligen sätt att utveckla samhället.
Svar på tråden Teknikrädda lärare