caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
............................................................................................................................................................................................
Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu.
Vad det gäller disciplin är jag av den gamla skolan (i förhållande till den idag rådande) med regler, gränsdragning och konsekvenser så till viss del håller jag med dig.
Men...
* barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig,
Jag är lika tveksam till att detta ska ske offentligt som att motsvarande på min arbetsplats sker offentligt.
Jag skulle förlora respekten för den chefen och det skulle då inte fylla dennes syfte.
Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt...
Eftersom jag sett konsekvenser i beteendet på barn som blir fysiskt bestraffade av sina föräldrar så säger jag att det
lyckligtvis är olagligt i Sverige.
....får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall.
Två saker som motsäger sig själv. Om alla deltar i något som kan vara ett straff för den enskilde förlorar straffet sin kraft.
När jag gick i skolan hände det dock att man fick sådana uppgifter men under s.k. kvarsittning. Om man inte skötte sig under en lektion fick man lämna klassrummet, det rapporterades till föräldrarna samt att man fick sitta kvar efter skoltid på fredagar. Det varierade vad man fick göra under denna kvarsittning men att hjälpa skolvaktmästaren med städning eller reparationer är ett exempel. Det var ett bra system tycker jag.
* rektorn kallar in föräldrarna
Så tror jag sker även i svenska skolor idag. Undantag är i så fall rektorns eget val och inget som styrs av Sveriges utbildningspolitik eller det svenska skolväsendet.
* föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
Vi kan sitta här och tycka om vad föräldrar ska göra när deras barn inte sköter sig men det styrs inte av skolan, politik, lagar mm utan så länge lagen följs är det upp till föräldrarna hur de uppfostrar sina barn.
Detta är alltså ingen åtgärd för skolsystemet.
* naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg
Det håller jag med om.
Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.
Det är helt ofrånkomligt i en värld med obligatorisk skolgång bekostat av skattemedel.
De som faktiskt går till skolan och och deltar på lektionerna är inte nödvändigtvis elever som satsar på studier.
Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu.
Rent allmänt håller jag med men just vad det gäller elever som regelbundet skolkar säger min erfarenhet att dessa faktorer har liten inverkan.
Dessa elever har ofta andra problem, ofta sociala eller missbruksproblem hemma, egna missbruksproblem eller mobbning. Mobbning vet man förekommer och altid har förekommit även där vuxna är närvarande och utgör en auktoritet.