• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
    Omfattande skolk leder i regel till sämre betyg, ibland inga betyg alls. Att det framgår i betyget att det beror på just skolk ser jag som en ganska självklar information till både eleven och dess föräldrar.
    De har säkert vetat att läget inte är bra men att få resultat, konsekvens och förklaring svart på vitt kan ge en aha-upplevelse.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi? .........................................
    Ett tillägg:
    Jag använder gärna uttrycket sent ska syndaren vakna, kan man på detta sätt väcka 1 av 20 är det värt det.
    Det skadar knappast någon att göra så (skadan är självförvållad) och då kan även en minimal vinst vara ett bra motiv.
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2011-10-13 22:23:13 följande:
    Ett tillägg:
    Jag använder gärna uttrycket sent ska syndaren vakna, kan man på detta sätt väcka 1 av 20 är det värt det.
    Det skadar knappast någon att göra så (skadan är självförvållad) och då kan även en minimal vinst vara ett bra motiv.

    Japp, det köper jag. Att det kommer att ha någon drastisk påverkan på resultat generellt eller är avgörande för hur barn/ungdomar presterar i skolan förhåller jag mig rätt skeptisk till dock. Finns viktigare saker att diskutera om man säger så.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
    Du sager alltsa  den enda meningsfulla konsekvensen av skolk skulle vara ett trevligt samtal med foraldrarna som kan iallafall sjalva monitorera sitt barns franvaro pa internet, i de fall de skulle vara intresserade av det?

    Och det ar inte slappt ???

    Hur kan man som skattebetalare acceptera att forsorja en skola dar skolplikten ar frivillig ???

     
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-14 12:09:12 följande:
    Du sager alltsa  den enda meningsfulla konsekvensen av skolk skulle vara ett trevligt samtal med foraldrarna som kan iallafall sjalva monitorera sitt barns franvaro pa internet, i de fall de skulle vara intresserade av det?

    Och det ar inte slappt ???

    Hur kan man som skattebetalare acceptera att forsorja en skola dar skolplikten ar frivillig ???

     
    Föreslagen åtgärd?
  • caliningrad
    Tom Araya skrev 2011-10-14 14:28:13 följande:
    Föreslagen åtgärd?
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, och straff av rektorn. Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    * rektorn kallar in föräldrarna
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg så att ingen annan skola  tar risken att anta en slarvig elev. Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.

    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, och straff av rektorn. Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    * rektorn kallar in föräldrarna
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg så att ingen annan skola  tar risken att anta en slarvig elev. Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.

    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Nu får du förklara för mig hur föräldrar som är inkompetenta och inte bryr sig om sina barn skolgång (de reagerar inte om en lärare ringer angående skolk och följer inte upp sitt barns frånvaro) ska förmås att aga sina barn för att få dem till skolan alernativt skälla ut dem rejält för att få dem att gå till skolan. Logiken i det? Problemet var väl ändå enligt dig att de inte bryr sig? Eller tänker du dig att hotet om relegering ska få föräldrarna att "engagera" sig?

    Sedan undrar jag om vi ska kasta ut alla barn och ungdomar som inte lyder? Ska vi kasta ut den som inte arbetar tillräckligt effektivt, den som inte når de betyg som förväntas, den som har en annan uppfattning än vuxna etc etc. Om jag inte missuppfattat dig så är du väldigt mån om goda kunskaper. Hur ska vi då lösa det faktum att det finns dem som inte är särskilt lydiga och t.o.m. har skolkat någon gång som tonåring men som har mycket goda kunskaper kontra det barn som underkastar sig total lydnad men ändå inte har den teorietiska läggningen. Det första barnet kommer med största sannolikhet att vara en större tillgång för samhället? Och det var väl viktigt?

    Och var ska vi göra av dem som inte passar in på olika sätt? Du tycker inte att skattepengar ska läggas på barn/ungdomar som inte sköter skolan, och det blir mer samhällsekonomiskt menar du att kasta ut dem och stänga deras möjlighet till utbildning?

    Sedan får du även förklara för mig vad ett barn som mår riktigt dåligt har för glädje av att agas, offentligt skällas ut eller få alla utbildningsvägar stängda? Jag har en elev med en hel del frånvaro som har besvärliga hemförhållanden och neuropsykologiskt funktionshinder. Kan du vara vänlig att förklara för mig hur detta barn kommer att vinna på att bli agad, offentligt utskälld, eller utestängas från utbildning? Men visst ja, du förespråkar elitism. Lite svinn får man räkna med, eller vad?

    Ja, låt oss banka in vett och bildning i våra barn. Låter verkligen som en väg att vandra för varje upplyst samhälle. Giv mig styrka.

    Och ja,eleverna på vår skola deltar i städningen av skolan, liksom hjälper till i matsalen och vaktmästarexpeditionen. Självklart kallar rektorn föräldrarna när det behövs om jag som enskild lärare inte når föräldrar och barn.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-15 09:37:19 följande:
    Nu får du förklara för mig hur föräldrar som är inkompetenta och inte bryr sig om sina barn skolgång (de reagerar inte om en lärare ringer angående skolk och följer inte upp sitt barns frånvaro) ska förmås att aga sina barn för att få dem till skolan alernativt skälla ut dem rejält för att få dem att gå till skolan. Logiken i det? Problemet var väl ändå enligt dig att de inte bryr sig? Eller tänker du dig att hotet om relegering ska få föräldrarna att "engagera" sig?

    Sedan undrar jag om vi ska kasta ut alla barn och ungdomar som inte lyder? Ska vi kasta ut den som inte arbetar tillräckligt effektivt, den som inte når de betyg som förväntas, den som har en annan uppfattning än vuxna etc etc. Om jag inte missuppfattat dig så är du väldigt mån om goda kunskaper. Hur ska vi då lösa det faktum att det finns dem som inte är särskilt lydiga och t.o.m. har skolkat någon gång som tonåring men som har mycket goda kunskaper kontra det barn som underkastar sig total lydnad men ändå inte har den teorietiska läggningen. Det första barnet kommer med största sannolikhet att vara en större tillgång för samhället? Och det var väl viktigt?

    Och var ska vi göra av dem som inte passar in på olika sätt? Du tycker inte att skattepengar ska läggas på barn/ungdomar som inte sköter skolan, och det blir mer samhällsekonomiskt menar du att kasta ut dem och stänga deras möjlighet till utbildning?

    Sedan får du även förklara för mig vad ett barn som mår riktigt dåligt har för glädje av att agas, offentligt skällas ut eller få alla utbildningsvägar stängda? Jag har en elev med en hel del frånvaro som har besvärliga hemförhållanden och neuropsykologiskt funktionshinder. Kan du vara vänlig att förklara för mig hur detta barn kommer att vinna på att bli agad, offentligt utskälld, eller utestängas från utbildning? Men visst ja, du förespråkar elitism. Lite svinn får man räkna med, eller vad?

    Ja, låt oss banka in vett och bildning i våra barn. Låter verkligen som en väg att vandra för varje upplyst samhälle. Giv mig styrka.

    Och ja,eleverna på vår skola deltar i städningen av skolan, liksom hjälper till i matsalen och vaktmästarexpeditionen. Självklart kallar rektorn föräldrarna när det behövs om jag som enskild lärare inte når föräldrar och barn.
    Det du berättar är så skrämmande att jag bara häpnas. Vad menar du med att föräldrarna inte bryr sig om sina barns skolgång? Ska man inte anmäla dessa ovärdiga föräldrar till socialen och hänvisa barnen till stränga internatskolor då? Tycker du alltså att det finns ingenting att göra och att det är lagom bra som det är ?
    Sedan har jag aldrig menat att ett straff ska innebäar glädje, förstås. Det ska vara tvärtom självklart.

    Sedan varför ska ett barn med neuropsykologiska funktionshinder skolas in i en vanlig skola och möjligtvis störa andra barn, om det är så att dess hinder hindrar barnet att lära iallafall ? Vad är vitsen med det ?
    Jag tycker att skattepengarna skulle användas på ett mycket bättre sätt ifall de barnen antogs antingen på psykiatriskt internat där de ska få medicinsk vård.  

    När det gäller din sista punkt. Ett barn som har goda kunskaper trots att det skolkar skolan ska straffas naturligtvis iallafall. Bara för att man är smart och kunnig betyder inte att man får bryta mot reglerna. Om de där barnen skolkar därför att de är så pass bra att de tycker att de lär sig ingenting i skolan har jag iallafall en poäng när jag tror inte att den svenska skolan är särskilt givande för de som är duktiga. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-15 10:35:11 följande:
    Det du berättar är så skrämmande att jag bara häpnas. Vad menar du med att föräldrarna inte bryr sig om sina barns skolgång? Ska man inte anmäla dessa ovärdiga föräldrar till socialen och hänvisa barnen till stränga internatskolor då? Tycker du alltså att det finns ingenting att göra och att det är lagom bra som det är ?
    Sedan har jag aldrig menat att ett straff ska innebäar glädje, förstås. Det ska vara tvärtom självklart.

    Sedan varför ska ett barn med neuropsykologiska funktionshinder skolas in i en vanlig skola och möjligtvis störa andra barn, om det är så att dess hinder hindrar barnet att lära iallafall ? Vad är vitsen med det ?
    Jag tycker att skattepengarna skulle användas på ett mycket bättre sätt ifall de barnen antogs antingen på psykiatriskt internat där de ska få medicinsk vård.  

    När det gäller din sista punkt. Ett barn som har goda kunskaper trots att det skolkar skolan ska straffas naturligtvis iallafall. Bara för att man är smart och kunnig betyder inte att man får bryta mot reglerna. Om de där barnen skolkar därför att de är så pass bra att de tycker att de lär sig ingenting i skolan har jag iallafall en poäng när jag tror inte att den svenska skolan är särskilt givande för de som är duktiga. 
    Nej, det var du som sa att föräldrar är inkompetenta och inte bryr sig. Om du läser lite ordentligare så hänvisar jag till det DU skrev. Jag begrep logiken i ditt resonemang. Jag upplever tvärtom att föräldrar reagerar när man ringer hem och att skälla ut barn offentligt eller att aga dem är inget annat än maktmissbruk och ovärdigt vuxenvärlden.

    Det du skriver om barn med neuropsykiatriska funktionshinder får det att gå rysningar nerför min rygg. Dessa barn ska alltså sättas på psykiatriska internat för medicinering så att de inte stör oss andra normalstörda!? Jag kan hälsa att den elev jag har inte på något vis vare sig stör någon annan elev eller hindrar deras kunskapsinhämtning. Har du någon aning om vad du pratar om? Nej, tror knappast det.

    Ja, jag har förstått att du tycker att det är extremt viktigt att just straffa elever som skolkar, men vad ska vi straffa mer i jakten på eliten? Jag menar, den mest lydiga elev som underkastar sig alla vuxenvärldens regler kan faktiskt totalt sakna läggnng för det teoretiska och helt enkelt vara en rätt usel student, och har han/hon dessutom aldrig fått lära sig någon form av eget ansvar eller att ifrågasätta och ha ett kritiskt förhållningssätt så lär han/hon snarare bli en risk för samhället än något annat. Vad ska vi göra med dessa barn och ungdomar då? Hur ska vi bli av med dem för att vinstmaximera? Och vad göra med dyslektiker och andra med specifika inlärningssvårigheter. Fast det är klart Einstein var ju dyslektiker, så vi kanske går mist om något när vi exkluderar alla som inte riktigt passar i normalmallen. Riktigt duktiga elever i tonåren lär snarare skolka mer om de sätts i uteslutande katederundervisning. Dödande intellektuellt. Fast visst kan man hålla dem där under hot av diverse slag. Ja, det är verkligen sätt att utveckla samhället.
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-15 16:34:55 följande:
    Nej, det var du som sa att föräldrar är inkompetenta och inte bryr sig. Om du läser lite ordentligare så hänvisar jag till det DU skrev. Jag begrep logiken i ditt resonemang. Jag upplever tvärtom att föräldrar reagerar när man ringer hem och att skälla ut barn offentligt eller att aga dem är inget annat än maktmissbruk och ovärdigt vuxenvärlden.

    Det du skriver om barn med neuropsykiatriska funktionshinder får det att gå rysningar nerför min rygg. Dessa barn ska alltså sättas på psykiatriska internat för medicinering så att de inte stör oss andra normalstörda!? Jag kan hälsa att den elev jag har inte på något vis vare sig stör någon annan elev eller hindrar deras kunskapsinhämtning. Har du någon aning om vad du pratar om? Nej, tror knappast det.

    Ja, jag har förstått att du tycker att det är extremt viktigt att just straffa elever som skolkar, men vad ska vi straffa mer i jakten på eliten? Jag menar, den mest lydiga elev som underkastar sig alla vuxenvärldens regler kan faktiskt totalt sakna läggnng för det teoretiska och helt enkelt vara en rätt usel student, och har han/hon dessutom aldrig fått lära sig någon form av eget ansvar eller att ifrågasätta och ha ett kritiskt förhållningssätt så lär han/hon snarare bli en risk för samhället än något annat. Vad ska vi göra med dessa barn och ungdomar då? Hur ska vi bli av med dem för att vinstmaximera? Och vad göra med dyslektiker och andra med specifika inlärningssvårigheter. Fast det är klart Einstein var ju dyslektiker, så vi kanske går mist om något när vi exkluderar alla som inte riktigt passar i normalmallen. Riktigt duktiga elever i tonåren lär snarare skolka mer om de sätts i uteslutande katederundervisning. Dödande intellektuellt. Fast visst kan man hålla dem där under hot av diverse slag. Ja, det är verkligen sätt att utveckla samhället.
    Nu hinner jag inte svara till alla dina punkter i detaljer och jag är inte så intresserad att fortsätta en debatt med en person som är uppenbarligen en typisk produkt av den råddande propagandan.

    När det gäller sista punkten bara:
    dyslexi, liksom ADHD, är i de flesta fall en påhitt för att ta bort ansvaret från föräldrarna och lärarna.
    Om man uppfostrar barn på rätt sätt, som inte behöver eller ska vara demokratiskt, och om man börjar med läsningen på förskolan blir risken för dyslexi och ADHD minimal.
    Jag föreslår att du kommer på studiebesök på min dotters skola eller nån annan liknande skola i Asien och närvara nägra lektioner. Du kommer att vara förvånad att barnen kan faktiskt sitta stilla, lyssna på varandra, och ändå tänka kritiskt och reflektera.
    Titta på de bästa universiteten i USA, UK, Ryssland: det finns bara asiatiska studenter som kommer in överallt.
    Det är slut med Europa, som odlar en kultur av ursäkt och av jämställdhet mellan barn och vuxna. 
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    ............................................................................................................................................................................................
    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Vad det gäller disciplin är jag av den gamla skolan (i förhållande till den idag rådande) med regler, gränsdragning och konsekvenser så till viss del håller jag med dig.

    Men...
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, 
    Jag är lika tveksam till att detta ska ske offentligt som att motsvarande på min arbetsplats sker offentligt.
    Jag skulle förlora respekten för den chefen och det skulle då inte fylla dennes syfte.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
     Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt...
    Eftersom jag sett konsekvenser i beteendet på barn som blir fysiskt bestraffade av sina föräldrar så säger jag att det lyckligtvis är olagligt i Sverige.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    ....får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    Två saker som motsäger sig själv. Om alla deltar i något som kan vara ett straff för den enskilde förlorar straffet sin kraft.

    När jag gick i skolan hände det dock att man fick sådana uppgifter men under s.k. kvarsittning. Om man inte skötte sig under en lektion fick man lämna klassrummet, det rapporterades till föräldrarna samt att man fick sitta kvar efter skoltid på fredagar. Det varierade vad man fick göra under denna kvarsittning men att hjälpa skolvaktmästaren med städning eller reparationer är ett exempel. Det var ett bra system tycker jag.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * rektorn kallar in föräldrarna
    Så tror jag sker även i svenska skolor idag. Undantag är i så fall rektorns eget val och inget som styrs av Sveriges utbildningspolitik eller det svenska skolväsendet.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    Vi kan sitta här och tycka om vad föräldrar ska göra när deras barn inte sköter sig men det styrs inte av skolan, politik, lagar mm utan så länge lagen följs är det upp till föräldrarna hur de uppfostrar sina barn.
    Detta är alltså ingen åtgärd för skolsystemet.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg 
    Det håller jag med om.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
      Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.
    Det är helt ofrånkomligt i en värld med obligatorisk skolgång bekostat av skattemedel.
    De som faktiskt går till skolan och och deltar på lektionerna är inte nödvändigtvis elever som satsar på studier.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Rent allmänt håller jag med men just vad det gäller elever som regelbundet skolkar säger min erfarenhet att dessa faktorer har liten inverkan.
    Dessa elever har ofta andra problem, ofta sociala eller missbruksproblem hemma, egna missbruksproblem eller mobbning. Mobbning vet man förekommer och altid har förekommit även där vuxna är närvarande och utgör en auktoritet.
Svar på tråden Teknikrädda lärare