Vad gäller diskussionen kring katederundervisning så finns det inga sbelägg överhuvudtaget för att katederundervisning skulle ge bättre resultat. Ja, Korea briljerar, liksom den dekadenta västvärlden i form av Finland, Nya Zealand och Canada.......och nej, dessa länder har inte samma inställning kring pedagogiska frågor. Finland uppvisar t.o.m. bättre resultat än Korea vad gäller naturvetenskap. Jag är glad att mina barn inte går i skolan i vare sig Japan eller Korea, däremot har den svenska skolan en hel del att lära från andra håll. Att katederundervisning skulle leda till bättre kunskap är ett påstående som är direkt okunnigt. Man har studerat framgångsfaktorer och katederundervisning tillhör inte dem.
Nar det galler Finland sa har de faktiskt en ganska strang skola. Jag har bade studerat och arbetat dar flera ar och man kan absolut inte jamfora systemet dar med det svenska systemet.
Langtifran slappt. Dar maste faktiskt eleverna lyssna pa lararna. Tyvarr dar ocksa har de senaste undersokningarna visat att nivan sjunker darmed och att universitetsstudenter maste ta extra mattekurser for att hinna ikapp, vilket de inte behovde gora forr i tiden.
Man kan jamfora hur det gick for Nokia vs Samsung i de senaste aren.
Japan har borjat infora vasterlandska metoder och borjade sjunka, aven om de presterar fortfarande relativt bra.
Canada och Nya Zeeland = ingen aning vad de har for skola dar, sa jag ska inte uttala mig.
Varfor ar du glad att dina barn inte gar i skolan i Korea?
Tror du att koreanska barn ar daligt uppfostrade, okunniga, elaka, olyckliga? Vilken trang bild du har isafall. Du kanske borde resa och bo utanfor Sverige.
Varfor ar du emot nagon form av elitism egentligen?