• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • caliningrad

    Hej Punkster

    Dels tvivlar jag att det finns nan enda skola i Sverige med traditionell undervisning. 

    Dels stammer inte det du skriver.

    Om man tittar pa meritvardet av Stockholms skolor (http://grundskolan.skolvalet.com/) ser man att de skolor som pastar sig att vara mer traditionella (som Enskilda gymnasiet, Franska Skolan) ligger i topp.

    Men det som hander i Sverige ar faktiskt ratt sa ointressant fran en internationell perspektiv.

    Gar man till hemsidor som http://www.worldmathday.com/ ser man att asiastiska lander ar overrepresenterade. 
    Sverige finns inte eftersom Sverige inte har tavlat.

    Kanske battre att gora termometern sonder istallet for att ta temperaturen...
     

  • Punkster

    Som jag sagt tidigare, katederundervisning är en väldigt effektiv inlärningsmetod för en liten klick elever. De som har förmågan och tålamodet att ta till sig kunskap den vägen. För övriga elever är det snarare exkluderande. Och vad tjänar vi på att använda oss av en inlärningsmetod som stjälper snarare än hjälper ett stort antal elever? Det kommer mynna ut i en elitistisk skola som knappast kommer vara effektiv i Sverige så som det ser ut idag.

    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen. Att som lärare dessutom bara stå framme vid tavla och rapa ur sig fakta på rutin tycker jag dessutom är ett tecken på lathet. Ungefär på samma sätt som det vore ett tecken på lathet att enbart visa faktafilmer. En god pedagog är medveten om att lärande sker på många olika sätt i många olika kontexter och arbetar därefter. 

  • sextiotalist
    Punkster skrev 2011-10-06 16:31:27 följande:
    Som jag sagt tidigare, katederundervisning är en väldigt effektiv inlärningsmetod för en liten klick elever. De som har förmågan och tålamodet att ta till sig kunskap den vägen. För övriga elever är det snarare exkluderande. Och vad tjänar vi på att använda oss av en inlärningsmetod som stjälper snarare än hjälper ett stort antal elever? Det kommer mynna ut i en elitistisk skola som knappast kommer vara effektiv i Sverige så som det ser ut idag.

    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen. Att som lärare dessutom bara stå framme vid tavla och rapa ur sig fakta på rutin tycker jag dessutom är ett tecken på lathet. Ungefär på samma sätt som det vore ett tecken på lathet att enbart visa faktafilmer. En god pedagog är medveten om att lärande sker på många olika sätt i många olika kontexter och arbetar därefter. 
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-07 11:44:53 följande:
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
    Ja, och det kan intyga alla lander som har foljt samma trend.

    Aven i Asien.

    nar Japan borjade infora vasterlandska metoder i sina skolor eftersom det var trendigt da, nivan sjonk omedelbart. Nu ar det Korea och Singapore som briljerar istallet. 

    Som tur ar, manga vasterlandska lander borjar inse det och ga tillbaka till det goda gamla. UK till exempel som hade betygsforbud forut, aterinforde betyg.

    Sverige kommer att inse det om nagra ar att den "oppna skolan dar man kan ha kul hela tiden och lara sig samtidigt utan att ha nagra krav varken pa arbetet eller disciplin" var inget mer an en mjuk utopi.

    Nagra, som Ann-Marie Begler, general skolinspektor har redan insett detta enligt vad jag last (hon skrev bl a om radslan for larande som rader i alla svenska forskolor), sa det kanske finns hopp. 
  • Flickan och kråkan

    Blir lite full i skratt av diskussionen måste jag säga . Som så ofta när skolan diskuteras så är perspektivet/perspektiven aningens besynnerligt.

    För det första så undrar jag över TS. Jag har varit högstadieläraren relativt länge och erkänner villigt att jag inte är superkunnig vad gäller den nya tekniken, däremot kan jag liksom mina kollegor utan svårigheter använda skrivprogram etc, vilket däremot inte eleverna kan ska väl tilläggas. Trots min rätt begränsade kunskap så har jag inte haft en enda elev som jag inte behövt hjälpa med just word och andra liknande program. De är fantastiskt duktiga på att ladda ner filmer och har koll på diverse appar till sina mobiler, men mycket grundläggande kunskaper saknar de......inte minst hur man granskar och värderar och använder det enorma informationsflödet som väller över dem. Det kan jag däremot, och är inte det minsta teknikfientlig för att jag utan minsta betänklighet kan be en elev om hjälp när datorn tjorvar och jag inte lyckas visa en film via "kanonen" eller ljudet plötsligt är bortkopplat. Nej, jag är inte teknikexpert, so shoot me . jag är rätt övertygad om att mina barn ganska snart kommer att ha passerat mig med stormsteg vad gäller att just praktiskt hantera ny teknik, däremot finns det andra saker kring den nya tekniken som jag utan tvekan har erfarenheter och kunskaper om som vida överstiger deras. 

    Vad gäller diskussionen kring katederundervisning så finns det inga sbelägg överhuvudtaget för att katederundervisning skulle ge bättre resultat. Ja, Korea briljerar, liksom den dekadenta västvärlden i form av Finland, Nya Zealand och Canada.......och nej, dessa länder har inte samma inställning kring pedagogiska frågor. Finland uppvisar t.o.m. bättre resultat än Korea vad gäller naturvetenskap. Jag är glad att mina barn inte går i skolan i vare sig Japan eller Korea, däremot har den svenska skolan en hel del att lära från andra håll. Att katederundervisning skulle leda till bättre kunskap är ett påstående som är direkt okunnigt. Man har studerat framgångsfaktorer och katederundervisning tillhör inte dem.    

  • caliningrad
    Vad gäller diskussionen kring katederundervisning så finns det inga sbelägg överhuvudtaget för att katederundervisning skulle ge bättre resultat. Ja, Korea briljerar, liksom den dekadenta västvärlden i form av Finland, Nya Zealand och Canada.......och nej, dessa länder har inte samma inställning kring pedagogiska frågor. Finland uppvisar t.o.m. bättre resultat än Korea vad gäller naturvetenskap. Jag är glad att mina barn inte går i skolan i vare sig Japan eller Korea, däremot har den svenska skolan en hel del att lära från andra håll. Att katederundervisning skulle leda till bättre kunskap är ett påstående som är direkt okunnigt. Man har studerat framgångsfaktorer och katederundervisning tillhör inte dem.    
    Nar det galler Finland sa har de faktiskt en ganska strang skola. Jag har bade studerat och arbetat dar flera ar och man kan absolut inte jamfora systemet dar med det svenska systemet.
    Langtifran slappt. Dar maste faktiskt eleverna lyssna pa lararna. Tyvarr dar ocksa har de senaste undersokningarna visat att nivan sjunker darmed och att universitetsstudenter maste ta extra mattekurser for att hinna ikapp, vilket de inte behovde gora forr i tiden.

    Man kan jamfora hur det gick for Nokia vs Samsung i de senaste aren.

    Japan har borjat infora vasterlandska metoder och borjade sjunka, aven om de presterar fortfarande relativt bra.

    Canada och Nya Zeeland = ingen aning vad de har for skola dar, sa jag ska inte uttala mig. 

    Varfor  ar du glad att dina barn inte gar i skolan i Korea?

    Tror du att koreanska barn ar daligt uppfostrade, okunniga, elaka, olyckliga? Vilken trang bild du har isafall. Du kanske borde resa och bo utanfor Sverige.

    Varfor ar du emot nagon form av elitism egentligen? 
     
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 04:36:11 följande:
    Nar det galler Finland sa har de faktiskt en ganska strang skola. Jag har bade studerat och arbetat dar flera ar och man kan absolut inte jamfora systemet dar med det svenska systemet.
    Langtifran slappt. Dar maste faktiskt eleverna lyssna pa lararna. Tyvarr dar ocksa har de senaste undersokningarna visat att nivan sjunker darmed och att universitetsstudenter maste ta extra mattekurser for att hinna ikapp, vilket de inte behovde gora forr i tiden.

    Man kan jamfora hur det gick for Nokia vs Samsung i de senaste aren.

    Japan har borjat infora vasterlandska metoder och borjade sjunka, aven om de presterar fortfarande relativt bra.

    Canada och Nya Zeeland = ingen aning vad de har for skola dar, sa jag ska inte uttala mig. 

    Varfor  ar du glad att dina barn inte gar i skolan i Korea?

    Tror du att koreanska barn ar daligt uppfostrade, okunniga, elaka, olyckliga? Vilken trang bild du har isafall. Du kanske borde resa och bo utanfor Sverige.

    Varfor ar du emot nagon form av elitism egentligen? 
     
    Varför skulle jag tror att koreanska barn är okunniga eller elaka? Varför tror du inte att jag varit utanför Sveriges gränser? Ja, det är väl klart att jag vet att den finska skolan inte ser ut som den svenska. Och nej, katederundervisningenär fortfarande INTE en framgångsfaktor. Vem är det som är trångsynt?

    Nej, elitism är inget jag förespråkar. Så vitt jag kan se så har mänskligheten knappast några goda erfarenheter av elitsim......bara att titta historiskt. På vilket sätt gynnar det ett samhälle menar du? För egen del är det något som ligger rätt långt ifrån mina grundvärderingar. Och nej, det innebär inte att människor inte får/kan sticka ut och vara fantastiskt duktiga på olika områden. Elitism är något helt annat. 

    Och fortfarande tycker jag att det finns massor i den svenska skolan som behöver förbättras och förändras, men inte alls på det vis som du förespråkar.           
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 05:54:16 följande:
    Varför skulle jag tror att koreanska barn är okunniga eller elaka? Varför tror du inte att jag varit utanför Sveriges gränser? Ja, det är väl klart att jag vet att den finska skolan inte ser ut som den svenska. Och nej, katederundervisningenär fortfarande INTE en framgångsfaktor. Vem är det som är trångsynt?

    Nej, elitism är inget jag förespråkar. Så vitt jag kan se så har mänskligheten knappast några goda erfarenheter av elitsim......bara att titta historiskt. På vilket sätt gynnar det ett samhälle menar du? För egen del är det något som ligger rätt långt ifrån mina grundvärderingar. Och nej, det innebär inte att människor inte får/kan sticka ut och vara fantastiskt duktiga på olika områden. Elitism är något helt annat. 

    Och fortfarande tycker jag att det finns massor i den svenska skolan som behöver förbättras och förändras, men inte alls på det vis som du förespråkar.           
    Hej, 
    jag tycker att det ar beundransvart att du fortsatter forsvara en ideologi som har redan visat sina motgangar och begransningar.
    Du upprepar gang efter gang att det finns massor i den svenska skolan som behover forbattras och forandras, och dar ar vi overens, utan att komma med nagra forslag.
    Forutom att barnen ska tillbringa mer tid med sina foraldrar. Vilket jag haller med - vi ar overens igen. Mycket i de asiatiska framgangerna bygger pa att mammorna star bakom ryggen av sina ungar jamt och kontrollerar att de gor det de ska gora.

    Jattebra tycker jag, jag haller med dig om att alldeles for manga foraldrar i vastvarlden har bara gett upp.
    Men det som hander hemma ar en sak. Nar det galler det som hander i skolan verkar du ha inga ideer alls faktiskt. Vilket ar konstigt, eftersom du sager att du ar larare. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-10 06:00:46 följande:
    Hej, 
    jag tycker att det ar beundransvart att du fortsatter forsvara en ideologi som har redan visat sina motgangar och begransningar.
    Du upprepar gang efter gang att det finns massor i den svenska skolan som behover forbattras och forandras, och dar ar vi overens, utan att komma med nagra forslag.
    Forutom att barnen ska tillbringa mer tid med sina foraldrar. Vilket jag haller med - vi ar overens igen. Mycket i de asiatiska framgangerna bygger pa att mammorna star bakom ryggen av sina ungar jamt och kontrollerar att de gor det de ska gora.

    Jattebra tycker jag, jag haller med dig om att alldeles for manga foraldrar i vastvarlden har bara gett upp.
    Men det som hander hemma ar en sak. Nar det galler det som hander i skolan verkar du ha inga ideer alls faktiskt. Vilket ar konstigt, eftersom du sager att du ar larare. 
    Jo, jag har massor med idéer om vad jag skulle vilja med skolan. Det jag dock inte tror på är auktoritära metoder. Jag ser skolor som bygger på helt andra pedagogiska tankar än du ständigt pekar på som lyckas väl. Det är håll vi bör rikta våra blickar......anser jag .

    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .

    "Back to basics" är något jag förespråkar starkt. Inte katederundervisningen, men en stark satsning på grundläggande färdigheter. En stark satsning på det samt hur man fördjupar, dvs lär elever metoder för att nå de kvaliteter vi efterfrågar som att kunna tolka, värdera, dra slutsatser etc. Lärare behöver modellera och vara duktiga på att ge elever redskap att hantera olika material och även ge dem metakognitiva insikter. Här brister vi ofta.
  • caliningrad
    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .

    "Back to basics" är något jag förespråkar starkt. Inte katederundervisningen, men en stark satsning på grundläggande färdigheter. En stark satsning på det samt hur man fördjupar, dvs lär elever metoder för att nå de kvaliteter vi efterfrågar som att kunna tolka, värdera, dra slutsatser etc. Lärare behöver modellera och vara duktiga på att ge elever redskap att hantera olika material och även ge dem metakognitiva insikter. Här brister vi ofta.
    Ingen ideologi ?
    Jag blir helt forskrackt nar jag gar in pa forskolornas hemsida dar det star overallt att "barnet star i centrum", "lararen ar en medarbetare" osv. Det har kallas for "pedagogisk rorelse" i Frankrike t ex och ar grunden till skolans konkurs. Och Sverige lider dessutom av andra fjantiga ideer sa som "genus" osv.

    Back to basics" YES! Definitivt! Forskrackligt att se hur manga 7 aringar i Sverige knappt kan lasa och skriva!

    I Norge har de andrat skolstarten fran 7 ar tillbaka till 6.
    Varfor kan inte Sverige ta kloka beslut ibland utan ligger alltid efter ? 
Svar på tråden Teknikrädda lärare