Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Teknikrädda lärare

    Punkster skrev 2011-10-06 16:31:27 följande:
    Som jag sagt tidigare, katederundervisning är en väldigt effektiv inlärningsmetod för en liten klick elever. De som har förmågan och tålamodet att ta till sig kunskap den vägen. För övriga elever är det snarare exkluderande. Och vad tjänar vi på att använda oss av en inlärningsmetod som stjälper snarare än hjälper ett stort antal elever? Det kommer mynna ut i en elitistisk skola som knappast kommer vara effektiv i Sverige så som det ser ut idag.

    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen. Att som lärare dessutom bara stå framme vid tavla och rapa ur sig fakta på rutin tycker jag dessutom är ett tecken på lathet. Ungefär på samma sätt som det vore ett tecken på lathet att enbart visa faktafilmer. En god pedagog är medveten om att lärande sker på många olika sätt i många olika kontexter och arbetar därefter. 
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 07:28:48 följande:
    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
    Det är väl det som är problemet idag, att många barn står i centrum, på det sättet att de tror att världen kretsar kring dom. Många barn tror och är uppfostrade med att allt skall vara kul och att de skall stå i centrum och sedan när de kommer ut i den bistra verkligheten så faller de platt ner.

    I skolan anser jag att lärandet skall stå i centrum och att man skall få de kunskaper som behövs för att kunna försörja sig och grundkunskaper så att man kan studera vidare.

    Det behöver inte vara motsatsen till att man ser eleverna som objekt, men nej, barnen skall inte stå i centrum, de skall lära sig ett integrera med andra, vuxna och andra barn.

    Att gå i skolan behöver inte vara en lek varje dag.
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 07:52:28 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur den här kateterundervisningen går till. Man kanske rent bokstavlig för in kunskapen i ungarna? Flört

    On topic: I Gävle är det disciplinen som gör Engelska Skolan till den mest eftertraktade bland elever och föräldrar. Något att fundera över. Det kanske är där man ska börja om man vill ta tag i problemen?

    gd.se/nyheter/gavle/1.3984739-disciplin-locka...
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

    Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 08:11:17 följande:
    Bortsett från stöket i skolan så är garanterat lärarfria lektioner och "eget arbete" två stora orsaker till att ungarna får sämre skolresultat.
     
    Visa mig den 8:e-klassare som har disciplinen nog att hantera allt de förväntas ta ansvar själva för idag. Fan, det är ju ibland svårt nog som vuxen och med lön för att göra sakerna i tid.
    Exakt, dessutom så har flickorna är klart försprång.

    Visst, grupparbeten och sådant är jättebra, men det är ju inte det undervisningen skall kretsa kring. Själv är jag numera jäkligt trött på att sitta timme efter timme och undervisa min 14-åring på det som skolan har missat.
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Håller med, det är väl det som varit problemet, att svenska skolan har byggts på just ideologi sedan lgr69. Bara under min skoltid så fick vi uppleva en massa pedagogiska expriment och sambons barn har varit med om det och vår egen tonåring likaså.
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 15:37:23 följande:

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.


    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.
Svar på tråden Teknikrädda lärare