caliningrad skrev 2011-10-13 13:06:04 följande:
Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?
Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.
Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.
T ex att det ska finnas diskussioner kring:
* far lararna beslakta mobiltelefonerna
=> vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?
* far skolk anges pa betyg
nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...
* far stokiga barn isoleras fran gruppen
usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning
Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.
Får läraren beslagta mobiltelefonen på den skola jag arbetar på? Svar: Ja. Har vi haft en rejäl diskussion kring detta och i vilket sammanhang vi beslagtar mobiler? Svar : Ja. Och det är väl ändå en självklarhet! Rättigheten att beslagta andras ägodelar är väl utan tvekan något som man måste och bör diskutera formerna kring? Ja, vi pratar om barn men de är ju knappast rättslösa pga att de är omyndiga. Inte i min värld i alla fall. Och ja, beslut har fattats med föräldrarnas samtycket.
Vad har mobiltelefonerna i skolan under lektionstid att göra överhuvudtaget? Tja, eftersom mobiltelefon som fenomen är här för att stanna så ser åtminstone jag det som en självklarhet att lära ungdomar HUR man faktiskt använder den. Alla bär på mobil ständigt i dagens samhälle. På samma sätt som barn själva måste lära sig hur man klär sig i olika sammanhang och ta ansvar för det egna ställningstagandet vad gäller kläder så behöver de lära sig hantera annat som ingår i vardagslivet, inklusive mobil. Nej, jag tror inte på att frånta barn och ungdomar allt ansvar. Jag kan som auktoritet genom regelverk se till att de inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.....och genom detta lär de sig?
Får stökiga elever isoleras från gruppen? Lite märklig formulering kan jag tycka. Nej, isolering tror jag inte på som metod vare sig för barn eller vuxna. Man möter inte människor på det viset helt enkelt. Det kommer inget gott ut av isolering. Är isolering kränkande? Ja, det anser jag både vad gäller vuxna och barn. Kan elever behöva tas från en grupp? Ja. Får man det? Ja.
Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet) som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.
Vad gäller att se barn som kompetenta, så finns det en och annan mer än Jesper Juul som anser att barn är kompetenta och klarar av mer än vad vi vuxna ofta tillskriver dem. Jag antog att du också ansåg det, men jag kanske hade fel? Nej, inspirationen kom faktiskt inte från Juul även om han också pratar om barns kompetens.
Nej, jag tror inte att jag är unik på något vis. Jag vet att jag inte är ett undantag. Vad gäller det svenska systemet som helhet så ställer jag mig fortfarande rätt frågande kring hur väl insatt du faktiskt är eftersom du fortfarande inte svarar på något jag undrar och påstår en massa som inte är särskilt förankrat. Vad gäller flumskola så är ju allt relativt. Anser man att det är flummigt att inte sätta 4-5-åringar i katederundervisning på det vis du beskriver så tycker jag nog att det är bra att svensk förskola och skola är lite flummig. Tycker jag att det finns sådant som är flummigt i svensk skola? Ja. De flesta utbildningssystem har brister. Jag har en kollega som haft möjligheten att arbeta som lärare i Kina under ett år. Han har jättemycket spännande erfarenheter att dela med sig av nu när han kommit tillbaka, men det är långt ifrån enbart ros.