• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-12 07:20:14 följande:
      Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
    Nu overdriver du.
    Frosoblomster kommer att svara att disciplin har ingenting med skolresultat att gora och att vi forstar ingenting om den fantastiska moderna pedagogiken.
    Frosoblomster som pastar att jag har skrivit mangder om henne som person (?) utan att veta vem hon ar (och vilken tur).
    Frosoblomster som samtidigt latsas veta vad jag sysslar med eller inte sysslar med.
    Frosoblomster som vet battre an mig vad jag har last och inte last.
    Frosoblomster som inte tanker kommentera det hon inte kan argumentera emot.
  • nine05

    Har tyvärr inte varit inne på ett tag men tråden har spårat ur????!!!

  • Flickan och kråkan
    Argo skrev 2011-10-12 07:20:14 följande:
     
     
      
    Återigen: det är disciplin, studiero, ordning och reda som föräldrar och barn primärt efterfrågar. Föräldrarna (och barnen - får man väl anta) vill till och med ha skoluniformer.
      
    Skolan har kö till klasserna och det är inte engelskan som är huvudorsaken till att söka dit.
    – Tyvärr inte. Det är ordning och reda. Det är det vi hör från föräldrarna, säger Anneli Engvall.
    För några år sedan drev föräldrarådet frågan om skoluniformer, men så blir det inte. Det fungerar inte i Sverige helt enkelt.
     
     
    Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
    Nej, det svider inte det minsta för mycket av det missnöje med skolan som de föräldrar jag arbetar tillsammans med (jag ser dem inte riktigt som mina kunder lika lite som jag mäter kunskap i produktionseffektivitet) delar jag. På vilket sätt motsäger våra läro- och kursplaner ordning och reda menar du? 

    Jag har inte det minsta emot skoluniform om det är något som önskas - ja, jag har vissa invändningar mot sådant som kjoltvång exempelvis och liknande "genustrams" - däremot tycker jag oftast att diskussionen vad gäller skoluniform är rädd besynnerlig och ibland naiv. Jag ser på fullaste allvar inte vad införandet av just skoluniform skulle förändra i skolans vardag. Det minskar inte mobbning. Jag har rätt svårt att se att elevernas studieresultat drastiskt skulle höjas av just uniform. Kanske skulle föräldrar slippa diskussioner med sina tonåringar på morgonen om vad de ska ha på sig etc (vilket inte är ett helt ovanligt argument), men är det ett ansvar vi ska lägga på skola eller kommun/stat? Bör inte föräldrar själva ta den diskussionen med sina barn.....hur man klär sig? Och även den ekonomiska frågan om vilka kläder och hur mycket som är rimligt att köpa? Jag tycker det handlar om föräldraansvar även om det är smidigt att lägga över det på någon annan.......likom att se till att barnen äter frukost. Jag arbetar med elever som har fullkomligt normala hemförhållanden och när vi kikade lite hur det såg ut så var det cirka 1/3 av klassen som gick till skolan utan att ha ätit frukost. Ja, skolan skulle kunna se till att eleverna äter frukost också, men jag är så omodern att jag anser att det tillhör grundläggande föräldraansvar.......och ja, man blir trött och mindre koncentrerad om man inte äter något innan lunch. Skolans/kommunens/statens ansvar eller förälderns? 

    Ja, ordning och reda vill föräldrar ha, ordning och reda vill eleverna ha och ordning och reda vill lärare ha - surprise ! Det är väl ändå inte riktigt det diskussionen handlat om? Jag anser inte att vägen till ordning och reda är auktoritära metoder - varken för små barn, större barn eller vuxna för den delen heller - och vägen till kunskap och bildning är definitivt inte katederundervisning.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-12 11:21:23 följande:
    Nu overdriver du.
    Frosoblomster kommer att svara att disciplin har ingenting med skolresultat att gora och att vi forstar ingenting om den fantastiska moderna pedagogiken.
    Frosoblomster som pastar att jag har skrivit mangder om henne som person (?) utan att veta vem hon ar (och vilken tur).
    Frosoblomster som samtidigt latsas veta vad jag sysslar med eller inte sysslar med.
    Frosoblomster som vet battre an mig vad jag har last och inte last.
    Frosoblomster som inte tanker kommentera det hon inte kan argumentera emot.

    Eftersom du påstår att formuleringar som handlar om  ”barnets behov i centrum” är förskräckliga, att genusarbete är trams, att det pratas för mycket om barns behov och rättigheter och sedan att du har ett arbete som är relaterat till FN, så kanske det inte är helt besynnerligt att jag ställer mig lite tveksam till det hela…….eller vad tycker du? Eller så har jag missförstått dig helt och då får du upplysa mig om vad.


    Du påstår att barn i den svenska skolan har ratt att skolka och rätt att ta med sin mobil och titta på Facebook under lektionstid. Du påstår att kursplanerna fortfarande bygger på att barnen ska bygga sina kunskaper utifrån sina intressen och står i motsats till lärarstyrd undervisning. På vilket sätt har jag då fel då jag påstår att du ger intrycket av att inte ha läst läro- och kursplanerna eller läst och inte har förstått läro- och kursplanerna? Är fortfarande nyfiken på vad du anser vara den stora skillnaden mellan lgr11 och lpo-94/2000 eftersom du tycker den nya är bättre.


    Du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning, påstår att katederundervisning är den effektivaste undervisningsformen och av dessa uttalanden får jag uppfattningen att du inte är så insatt i pedagogik som vetenskapligt område. På vilket sätt gör jag fel i mitt antagande?


    Du bemöter mina inlägg med att jag är hjärntvättad av ideologisk propaganda, att jag är en lektant till lärare som inte ställer krav, att jag är inskränkt för att jag inte satt min fot utanför svensk mark och påstår att jag är den som inte argumenterar?! Vilken av dina frågor har jag inte svarat på eller vilket av dina argument har jag låtit bli att kommentera?


    Du förespråkar i ett inlägg elitism, och önskar att skolor generellt gick tillbaka till katederundervisning som metod där ”eleverna antecknar tysta och reflekterar över detta hemma med hjälp av många läxor”. Nej, jag delar inte dina värderingar eller din syn på vare sig barn eller kunskapsbildande. Däremot tror jag absolut på ordning och reda och på att barn är kompetenta.

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 12:17:09 följande:

    Eftersom du påstår att formuleringar som handlar om  ”barnets behov i centrum” är förskräckliga, att genusarbete är trams, att det pratas för mycket om barns behov och rättigheter och sedan att du har ett arbete som är relaterat till FN, så kanske det inte är helt besynnerligt att jag ställer mig lite tveksam till det hela…….eller vad tycker du? Eller så har jag missförstått dig helt och då får du upplysa mig om vad.


    Du påstår att barn i den svenska skolan har ratt att skolka och rätt att ta med sin mobil och titta på Facebook under lektionstid. Du påstår att kursplanerna fortfarande bygger på att barnen ska bygga sina kunskaper utifrån sina intressen och står i motsats till lärarstyrd undervisning. På vilket sätt har jag då fel då jag påstår att du ger intrycket av att inte ha läst läro- och kursplanerna eller läst och inte har förstått läro- och kursplanerna? Är fortfarande nyfiken på vad du anser vara den stora skillnaden mellan lgr11 och lpo-94/2000 eftersom du tycker den nya är bättre.


    Du likställer katederundervisning med lärarstyrd undervisning, påstår att katederundervisning är den effektivaste undervisningsformen och av dessa uttalanden får jag uppfattningen att du inte är så insatt i pedagogik som vetenskapligt område. På vilket sätt gör jag fel i mitt antagande?


    Du bemöter mina inlägg med att jag är hjärntvättad av ideologisk propaganda, att jag är en lektant till lärare som inte ställer krav, att jag är inskränkt för att jag inte satt min fot utanför svensk mark och påstår att jag är den som inte argumenterar?! Vilken av dina frågor har jag inte svarat på eller vilket av dina argument har jag låtit bli att kommentera?


    Du förespråkar i ett inlägg elitism, och önskar att skolor generellt gick tillbaka till katederundervisning som metod där ”eleverna antecknar tysta och reflekterar över detta hemma med hjälp av många läxor”. Nej, jag delar inte dina värderingar eller din syn på vare sig barn eller kunskapsbildande. Däremot tror jag absolut på ordning och reda och på att barn är kompetenta.


    Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?

    Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.

    Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.

    T ex att det ska finnas diskussioner kring:
    * far lararna beslakta mobiltelefonerna
    => vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?

    * far skolk anges pa betyg
    nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...

    * far stokiga barn isoleras fran gruppen
    usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning

    Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-13 13:06:04 följande:
    Du tror pa att barn ar kompetenta. Jaha. Lite Jesper Juuls inspiration idag ?

    Du verkar inte inse att massor av skolor i Sverige ar faktiskt flumskolor.

    Att titta pa debatter som ror skolan i Sverige fran utlandet ar bara forskrackligt.

    T ex att det ska finnas diskussioner kring:
    * far lararna beslakta mobiltelefonerna
    => vad har mobiltelefonerna att gora i skolan under lektionstid overhuvudtaget?

    * far skolk anges pa betyg
    nej sa klart inte, de stackas ungarna blir krankta och stigmatiserade da...

    * far stokiga barn isoleras fran gruppen
    usch nej inte de dar nanny metoderna = krankning

    Nu ar du kanske ett jatteundantag i hela systemet, men det sager val absolut ingenting om systemet i sin helhet.

    Får läraren beslagta mobiltelefonen på den skola jag arbetar på? Svar: Ja. Har vi haft en rejäl diskussion kring detta och i vilket sammanhang vi beslagtar mobiler? Svar : Ja. Och det är väl ändå en självklarhet! Rättigheten att beslagta andras ägodelar är väl utan tvekan något som man måste och bör diskutera formerna kring? Ja, vi pratar om barn men de är ju knappast rättslösa pga att de är omyndiga. Inte i min värld i alla fall. Och ja, beslut har fattats med föräldrarnas samtycket.

    Vad har mobiltelefonerna i skolan under lektionstid att göra överhuvudtaget? Tja, eftersom mobiltelefon som fenomen är här för att stanna så ser åtminstone jag det som en självklarhet att lära ungdomar HUR man faktiskt använder den. Alla bär på mobil ständigt i dagens samhälle. På samma sätt som barn själva måste lära sig hur man klär sig i olika sammanhang och ta ansvar för det egna ställningstagandet vad gäller kläder så behöver de lära sig hantera annat som ingår i vardagslivet, inklusive mobil. Nej, jag tror inte på att frånta barn och ungdomar allt ansvar. Jag kan som auktoritet genom regelverk se till att de inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.....och genom detta lär de sig?

    Får stökiga elever isoleras från gruppen? Lite märklig formulering kan jag tycka. Nej, isolering tror jag inte på som metod vare sig för barn eller vuxna. Man möter inte människor på det viset helt enkelt. Det kommer inget gott ut av isolering. Är isolering kränkande? Ja, det anser jag både vad gäller vuxna och barn. Kan elever behöva tas från en grupp? Ja. Får man det? Ja.


    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


    Vad gäller att se barn som kompetenta, så finns det en och annan mer än Jesper Juul som anser att barn är kompetenta och klarar av mer än vad vi vuxna ofta tillskriver dem. Jag antog att du också ansåg det, men jag kanske hade fel? Nej, inspirationen kom faktiskt inte från Juul även om han också pratar om barns kompetens.


    Nej, jag tror inte att jag är unik på något vis. Jag vet att jag inte är ett undantag. Vad gäller det svenska systemet som helhet så ställer jag mig fortfarande rätt frågande kring hur väl insatt du faktiskt är eftersom du fortfarande inte svarar på något jag undrar och påstår en massa som inte är särskilt förankrat. Vad gäller flumskola så är ju allt relativt. Anser man att det är flummigt att inte sätta 4-5-åringar i katederundervisning på det vis du beskriver så tycker jag nog att det är bra att svensk förskola och skola är lite flummig. Tycker jag att det finns sådant som är flummigt i svensk skola? Ja. De flesta utbildningssystem har brister. Jag har en kollega som haft möjligheten att arbeta som lärare i Kina under ett år. Han har jättemycket spännande erfarenheter att dela med sig av nu när han kommit tillbaka, men det är långt ifrån enbart ros.

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 14:51:19 följande:

    Får läraren beslagta mobiltelefonen på den skola jag arbetar på? Svar: Ja. Har vi haft en rejäl diskussion kring detta och i vilket sammanhang vi beslagtar mobiler? Svar : Ja. Och det är väl ändå en självklarhet! Rättigheten att beslagta andras ägodelar är väl utan tvekan något som man måste och bör diskutera formerna kring? Ja, vi pratar om barn men de är ju knappast rättslösa pga att de är omyndiga. Inte i min värld i alla fall. Och ja, beslut har fattats med föräldrarnas samtycket.

    Vad har mobiltelefonerna i skolan under lektionstid att göra överhuvudtaget? Tja, eftersom mobiltelefon som fenomen är här för att stanna så ser åtminstone jag det som en självklarhet att lära ungdomar HUR man faktiskt använder den. Alla bär på mobil ständigt i dagens samhälle. På samma sätt som barn själva måste lära sig hur man klär sig i olika sammanhang och ta ansvar för det egna ställningstagandet vad gäller kläder så behöver de lära sig hantera annat som ingår i vardagslivet, inklusive mobil. Nej, jag tror inte på att frånta barn och ungdomar allt ansvar. Jag kan som auktoritet genom regelverk se till att de inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.....och genom detta lär de sig?

    Får stökiga elever isoleras från gruppen? Lite märklig formulering kan jag tycka. Nej, isolering tror jag inte på som metod vare sig för barn eller vuxna. Man möter inte människor på det viset helt enkelt. Det kommer inget gott ut av isolering. Är isolering kränkande? Ja, det anser jag både vad gäller vuxna och barn. Kan elever behöva tas från en grupp? Ja. Får man det? Ja.


    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


    Vad gäller att se barn som kompetenta, så finns det en och annan mer än Jesper Juul som anser att barn är kompetenta och klarar av mer än vad vi vuxna ofta tillskriver dem. Jag antog att du också ansåg det, men jag kanske hade fel? Nej, inspirationen kom faktiskt inte från Juul även om han också pratar om barns kompetens.


    Nej, jag tror inte att jag är unik på något vis. Jag vet att jag inte är ett undantag. Vad gäller det svenska systemet som helhet så ställer jag mig fortfarande rätt frågande kring hur väl insatt du faktiskt är eftersom du fortfarande inte svarar på något jag undrar och påstår en massa som inte är särskilt förankrat. Vad gäller flumskola så är ju allt relativt. Anser man att det är flummigt att inte sätta 4-5-åringar i katederundervisning på det vis du beskriver så tycker jag nog att det är bra att svensk förskola och skola är lite flummig. Tycker jag att det finns sådant som är flummigt i svensk skola? Ja. De flesta utbildningssystem har brister. Jag har en kollega som haft möjligheten att arbeta som lärare i Kina under ett år. Han har jättemycket spännande erfarenheter att dela med sig av nu när han kommit tillbaka, men det är långt ifrån enbart ros.


    Ja, vår syn till barnen skiljer så radikalt att jag undrar ifall vi verkligen behöver förlora så mycket tid att forsätta diskutera. För att göra det kort eftersom, barnen har allt att lära sig från de som äger kunskapen, sina föräldrar och sina lärare i första hand och kunskapsöverföringen ska ske i en vertikal riktning.  Att barnen har en förmåga att lära sig är i de flesta fallen en självklarhet, men man kan knappt kalla en kompetens en process som inte är en färdighet än. Jag är iallafall mer insatt i det svenska systemet än du är insatt i FN barnkonventionsfrågan iallafall eftersom du trodde att Sverige låg i framkant trots att det har kritiserats av FN upprepade gånger.
    "Barnets behov ska stå i centrum" - när jag tänker på de barn i det landet jag bor just nu som har ingen möjlighet som helst att gå till skolan, eller att flera hundra tusen av dom inte har rätt till något medborgarskap så kan jag faktiskt hålla med.... Men jag tror faktiskt inte att FN ansåg att man behövde en sån konvention för att tillfredställa bortskämda svenska barns behov som i många fall struntar fullständigt i skolan. 
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 14:51:19 följande:

    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


     


    Huruvida skolk som nämns i betyget har större eller mindre inverkan på storskolkare med problem hemma är inget motiv för att inte ha det med i betygen.
    Oavsett hur mycket/lite man skolkar och av vilka orsaker är det till mer nytta att det nämns i betyget än att det inte gör det. Inte minst för föräldrarna.
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
    Ja, vår syn till barnen skiljer så radikalt att jag undrar ifall vi verkligen behöver förlora så mycket tid att forsätta diskutera. För att göra det kort eftersom, barnen har allt att lära sig från de som äger kunskapen, sina föräldrar och sina lärare i första hand och kunskapsöverföringen ska ske i en vertikal riktning.
    Ja, det tycker jag med. På vilket sätt har jag påstått något annat?
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
     ag är iallafall mer insatt i det svenska systemet än du är insatt i FN barnkonventionsfrågan iallafall eftersom du trodde att Sverige låg i framkant trots att det har kritiserats av FN upprepade gånger.

    Ja, Sverige har kritiserats upprepade gånger inte minst vad gäller papperslösa barn men fortfarande är det utan tvekan så att Sverige ligger rätt långt framme eftersom Sverige inte på något vis är ensamt om att bli kritiserat i olika frågor som rör barns rättigheter. De flesta länder tyvärr alltför ofta.
    caliningrad skrev 2011-10-13 16:39:49 följande:
    "Barnets behov ska stå i centrum" - när jag tänker på de barn i det landet jag bor just nu som har ingen möjlighet som helst att gå till skolan, eller att flera hundra tusen av dom inte har rätt till något medborgarskap så kan jag faktiskt hålla med.... Men jag tror faktiskt inte att FN ansåg att man behövde en sån konvention för att tillfredställa bortskämda svenska barns behov som i många fall struntar fullständigt i skolan. 

    Det var inte heller något som vi dryftade, utan vad man faktiskt pratar om när man i pedagogiska sammanhang pratar om att sätta barns behov i centrum. Det innebär inte det du och någon annan tidigare i tråden antog att det betydde.

    Sedan får du fortfarande jättegärna besvara någon av mina frågor kring läro- och kursplaner som du har mycket åsikter om.     

         
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2011-10-13 16:49:41 följande:
    Huruvida skolk som nämns i betyget har större eller mindre inverkan på storskolkare med problem hemma är inget motiv för att inte ha det med i betygen.
    Oavsett hur mycket/lite man skolkar och av vilka orsaker är det till mer nytta att det nämns i betyget än att det inte gör det. Inte minst för föräldrarna.
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
Svar på tråden Teknikrädda lärare