• nine05

    Teknikrädda lärare

    Tycker att lärare på högstadiet ska kunna hantera, word, exel samt göra power point presentationer. 

    Känns som en del lärare fortfarande inte kan/vill hantera ny teknik 

    När en annan gick i skolan (åttiotalet) hade många lärare panik när man skulle titta på video, använda overhead, lyssna på rullband, bad ofta eleverna om hjälp.  

     

  • Svar på tråden Teknikrädda lärare
  • Argo
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 06:17:10 följande:
    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
  • sextiotalist
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Håller med, det är väl det som varit problemet, att svenska skolan har byggts på just ideologi sedan lgr69. Bara under min skoltid så fick vi uppleva en massa pedagogiska expriment och sambons barn har varit med om det och vår egen tonåring likaså.
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:58:10 följande:
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

    Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
    Samma har.
    Jag har haft otroligt bra larare som var som levande bocker och dessutom lyckades formedla sina enorma kunskaper.
    Problemet ar val att nivan inte bara har sjunkit bland eleverna, utan ocksa bland lararna (ond cirkel). Manga personer som kallar sig "larare" har bara inte denna kunskap som ar rameterialet till undervisningen.

     
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Ja det var verkligen roligt!!!! Frosoblomster ar sakert en mycket trevlig och rolig larare. Alla elever har sakert kul i hennes klass iallafall om inte annat!
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 08:26:31 följande:
    Håller med, det är väl det som varit problemet, att svenska skolan har byggts på just ideologi sedan lgr69. Bara under min skoltid så fick vi uppleva en massa pedagogiska expriment och sambons barn har varit med om det och vår egen tonåring likaså.
    ja. Det ar dessutom sa frackt att politikerna och "lararna" anvander vara barn som forsokskaniner!!!!!

    Detta ar en enorm skandal. Det galler ju vara barn, och vara skattepengar ju.

    Istf att ga tillbaka till det som fortsatter fungera i de lander som inte har experimenterat istallet. 
  • Argo
    caliningrad skrev 2011-10-10 08:30:22 följande:
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

    ... HAA HAA HAA!

    Det där är bara totalgalet.

    Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Ja det var verkligen roligt!!!! Frosoblomster ar sakert en mycket trevlig och rolig larare. Alla elever har sakert kul i hennes klass iallafall om inte annat!
    Frösöblomster är i alla fall en relativt uppenbar produkt av den för tillfället rådande politiska inriktningen av skolan.
  • caliningrad
    Argo skrev 2011-10-10 08:49:34 följande:
    Frösöblomster är i alla fall en relativt uppenbar produkt av den för tillfället rådande politiska inriktningen av skolan.
    Absolut. Men jag ar glad att konstatera att manga andra, aven pa detta forum, delar fornuftigare asikter och antligen vagar uttrycka dem.

    Ord sasom disciplin var nastan forbjudna for inte sa lange sen.... 
  • Flickan och kråkan

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.

  • Ilsa
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 15:37:23 följande:

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.


  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 15:37:23 följande:

    Jag förstår att det är fantastiskt roligt att raljera över mig som person och att det är lätt att falla inför grupptryck på ett diskussionsforum - vilket jag å min sida finner vara ett fascinerande fenomen....bland vuxna människor - men jag tycker att vi ska försöka lämna sandlådenivån, eller vad tycker ni? Många verkar ju måna om att lära våra barn hur man beter sig . Men intressant är det....att vuxna människor som inte har den blekaste aning om vem jag är sitter och tilldelar mig diverse egenskaper och "kvaliteter" som de inte har en susning om .

    Hur som helst, för att lämna mig som person och återgå till ämnet, så verkar det råda verklig missuppfattning kring vad som menas med "barnet i centrum" i pedagogiska sammanhang. Menar ni på fullaste allvar att ni likställer det med att låta hela världen kretsa kring barnet?! För mig och andra som arbetar med barn så har det en helt annan betydelse. Det handlar om att se till barnets bästa och att se och möta barnet som en aktiv och kompetent individ, att sätta barnets BEHOV i centrum. För jisse namn FN:s barnkonvention grundar sig på just barnet i centrum, men jag antar att det är något som vi också ska skrota…..ideologiskt trams som enbart skapar bortskämda lymlar. Vidga perspektivet bara en aningens!  Att låta världen kretsa kring det enskilda barnet, det står inte skolan för utan är något vi får söka på lite närmare håll .


     


    Ja visst är den politiska skoldebatten oerhört ideologiskt färgad, men den är rätt fladdrig och inte särskilt förankrad i vare sig verkligheten eller den pedagogiska forskningen. De flesta som jobbat ett tag i skolan har varit med om vindar åt både det ena och andra hållet och genomlevt både en och annan plötslig guru som skolledningen hittat och så har man tagit det för var det varit och arbetat vidare i verkligheten. Hör och häpna; jag delar inte alls den rådande politiska inriktningen . Och inte är jag någon lektant heller caliningrad. För tillfället har jag ägnat en vecka drygt med hinkvis med gråt och mycket ilska i en årskurs 9 som har fått för höga betyg av föregående lärare (vikarie) vilket innebär att de rakt över kommer att sänka sina betyg rätt drastiskt eftersom deras kunskapsnivå inte ligger på den nivå de bedömts hur goa och mysiga de än är att jobba med (tänka sig de är flitiga och ambitiösa och jobbar på lektionerna…..och grupparbetar inte heller utan analyserar historiska källor - lärarstyrt). Så nej, jag ligger inte överst på deras poppislista för tillfället. Min uppgift är inte att vara poppis eller rolig.


     


    Något annat som det verkar råda stor missuppfattning kring är vad katederundervisning är. Många av de länder som lyckas mycket bra resultatmässigt arbetar inte med katederundervisning i någon större utsträckning och när man gör det har det huvudsakligen inte pedagogiska orsaker utan praktiska, dvs för att det inte ges utrymme för något annat. Blanda för jisse namn inte ihop katederundervisning med lärarstyrd undervisning. Sätt er i så fall in i pedagogik lite mer så att vi slipper sådan enkel språkförbistring.


     


    Någon tog upp att svenskt skolsystem på felaktigt sätt gynnat flickor……..men genusperspektiv var väl bara trams?


     


    Jag önskar också att du faktiskt läste kursplanerna, läroplanen och skollagen caliningrad för det var uppenbart i en annan tråd för inte särskilt länge sedan att du inte gjort det. Blir liksom lite märkligt att diskutera fördelar och nackdelar med en läroplan annars. Vad gäller skoluniform, eftersom du undrade över min inställning till det...här hoppar vi från allt mellan himmel och jord, så fascineras jag mest av det faktum att många faktiskt tror att det är något som skulle minska mobbning och andra komplexa förhållanden. Det är är helt obegripligt. Skoluniform som sådan förfäras jag inte det minsta av, mer förskräckt över människors naiva övertro på enkla lösningar.


    Jadu, vad kan man svara, eftersom vi nu har haft lärare i 4 generationer i vår släkt (och även aktiva idag) så har man följt med, även hört samtalen och diskussionerna så har den svenska skolan blivit sämre allt eftersom.
    Det talas så mycket om barnens behov, var man än vänder sig. De enda behov som jag anser skolan ha att tillgodose är att barnen möts respektfullt och att de får mat i skolan. Utöver detta så ser jag skolan som en ren undervisningsplats, konservativt, må så vara, men vår tonåring har gått ett tag i en flumskola, där allt skulle vara så gulligt och rart för barnen, så rart att de inte såg hur illa det var ställt egentligen.

    Nu har jag tur, min tonåring går i en skola av mer konservativ natur, det är den skolan som han trivts bäst på och även utvecklats mest, och lärt sig mest. Men ändå märker jag bristerna, en av deras lärare är tyvärr väldigt dålig på att lära ut (trots, eller kanske pga lärarexamen) och jag (som är inte alls pedagogisk lagd) får lära ut det som skolan har missat. (fast rätt  nyttigt för en själv :) )

    Jo. att flickor gynnas är ingen hemlighet, det tas upp ofta i media.
Svar på tråden Teknikrädda lärare