Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

Teknikrädda lärare

Punkster skrev 2011-10-06 16:31:27 följande:
    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen.
    Jag är lite nyfiken på hur den här kateterundervisningen går till. Man kanske rent bokstavlig för in kunskapen i ungarna? Flört

On topic: I Gävle är det disciplinen som gör Engelska Skolan till den mest eftertraktade bland elever och föräldrar. Något att fundera över. Det kanske är där man ska börja om man vill ta tag i problemen?

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3984739-disciplin-lockar-elever-till-gavles-storsta-grundskola
  • Argo
    sextiotalist skrev 2011-10-07 11:44:53 följande:
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
    Bortsett från stöket i skolan så är garanterat lärarfria lektioner och "eget arbete" två stora orsaker till att ungarna får sämre skolresultat.

Visa mig den 8:e-klassare som har disciplinen nog att hantera allt de förväntas ta ansvar själva för idag. Fan, det är ju ibland svårt nog som vuxen och med lön för att göra sakerna i tid.
  • Argo
    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:58:10 följande:
    Det är lärarledda lektioner där läraren förmedlar kunskapen de har, men det krävs väldigt mycket av läraren, förutom att man skall kunna sitt ämne, så måste man ha en pedagogisk läggning och även vara en duktig retoriker.

Jag har haft otroligt bra lärare, där man hade katederundervisning. När man läser på Stayfreinds t.ex, så är det en språklärare som var rätt sträng, men otrolig duktig, det är honom eleverna minns med glädje, inte "kul- och skoj-lärarna". Det är den lärare många tackar för att de kan sitt språk ordentligt.
    Det var en ordlek med felskrivningen kateTerundevisning.
  • Argo
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 06:17:10 följande:
    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

... HAA HAA HAA!

Det där är bara totalgalet.

Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
  • Argo
    caliningrad skrev 2011-10-10 08:30:22 följande:
    Argo skrev 2011-10-10 08:22:58 följande:
    Ursäkta om jag verkar otrevlig man ...

... HAA HAA HAA!

Det där är bara totalgalet.

Skolan är det enskilt mest ideologiserade området vi har i samhället.
    Ja det var verkligen roligt!!!! Frosoblomster ar sakert en mycket trevlig och rolig larare. Alla elever har sakert kul i hennes klass iallafall om inte annat!
    Frösöblomster är i alla fall en relativt uppenbar produkt av den för tillfället rådande politiska inriktningen av skolan.
  • Argo

Återigen: det är disciplin, studiero, ordning och reda som föräldrar och barn primärt efterfrågar. Föräldrarna (och barnen - får man väl anta) vill till och med ha skoluniformer.

Skolan har kö till klasserna och det är inte engelskan som är huvudorsaken till att söka dit.
    – Tyvärr inte. Det är ordning och reda. Det är det vi hör från föräldrarna, säger Anneli Engvall.
    För några år sedan drev föräldrarådet frågan om skoluniformer, men så blir det inte. Det fungerar inte i Sverige helt enkelt.

Det måste svida lite i dagens pedagoger, med sina nyskrivna kurs- och läroplaner (på tal om ideologiska dokument då) att alla deras kunder inte har lyckats förstå hur fantastisk dagens moderna skola är.
Svar på tråden Teknikrädda lärare