Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Teknikrädda lärare

    @caliningrad

    Till viss del håller jag med dig.
    Dock har skolan i Sverige liksom i andra länder med liknande modell och försämrade resultat gjort fler ändringar än enbart (till stor del) gått ifrån undervisning enligt katedermodellen. Alltså går inte resultaten härledas till just katedermodellens vara eller inte vara.

    Jag arbetar själv med utbildning och det är väldigt tydligt i mitt arbete hur olika inlärningsmodeller fungerar för olika personer. För att få med alla måste jag inkludera alla sätt jag känner till att tillgodogöra sig kunskaper i den undervisning jag håller, annars tappar jag elever på vägen och jag vore en dålig pedagog om jag lät det ske utan att göra allt i min makt för att förhindra det.

  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-11 06:25:30 följande:
    Jag ar medveten om att hela samhallet har rasat ihop pga manga olika faktorer som hanger ihop.
    Valdigt manga barn uppfostras helt utan granser. Foraldrarna tror psykologer som har berattat for dom att trotsperioden ar en fas i utvecklingsfas som kan paga i flera ar osv.  

    Alltsa det goda gamla som jag foresprakar galler naturligtvis inte skolan utan hela samhallet.
    Som det ar nu med trotsiga barn som inte lyckas sitta still och inte respekterar vuxna / lararna skulle naturligtvis katerundervisning inte fungera.

    Det kravs att barnen ska forst ha hunnit bli elever, vilket borde vara forskolans roll. 
    Jag undervisar ungdomar från 15 år samt vuxna.

    Vissa födda och fostrade i den gamla skolan.

    Katedermodellen är alltså ingen mognadsfråga.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 14:51:19 följande:

    Vad gäller ogiltig frånvaro i betyget så ska det ju stå i betyget numera. Nu tillhör jag väl dem som för all del inte har något emot det, men jag är mer tveksam om vitsen. För att ta ett par exempel. Hur många elever och med vilken problematik räknar man med skall närvara mer? Slentrianskolkarna som inte har så mycket frånvaro eller storskolkarna? Om det är storskolkarna (som utan tvekan är problemet)  som ofta har trassliga livssituationer med droger, alkohol, misshandel i hemmet, mobbade, osäkra etc. bryr sig dessa storskolkande elever om några siffror i ett betyg? Har de inte andra bekymmer att hantera och behöver de fler istället för riktiga relationer med vuxna som stöttar? Resultaten borde ju visa sig rätt snabbt hur som helst men jag tror varken vi kommer åt storskolkarna eller kommer att få högre studieresultat pga detta, men det återstår som sagt var att se.


     


    Huruvida skolk som nämns i betyget har större eller mindre inverkan på storskolkare med problem hemma är inget motiv för att inte ha det med i betygen.
    Oavsett hur mycket/lite man skolkar och av vilka orsaker är det till mer nytta att det nämns i betyget än att det inte gör det. Inte minst för föräldrarna.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi?

    I skoldebatten så har absolut ett motiv varit att verka avskräckande. Jag förhåller mig något skeptisk till just det. De flesta småskolkare kan man "råda bot på" genom ett eller två samtal hem. Storskolkarna är dem som faktiskt är ett problem, men som med så mycket annat som så har man inga lösningar från politiskt håll vad gäller mer svårhanterliga och komplexa problem utan kör på en populistisk quick-fix-lösning som ger intryck av handlingskraft. 

    Om motivet är att föräldrar ska upplysas om sina barns ogiltiga frånvaro så ställer jag mig totalt frågande. Om en förälder blir upplyst genom betyget att hans/hennes barn har ogiltig frånvaro så har ju skolan/lärarna begått tjänstefel. Vi har ett rätt vanligt system på vår skola som innebär samtal hem vid ogiltig frånvaro och dessutom webbaserad frånvarorapportering så att varje förälder dagligen kan checka av sitt barns frånvaro.

    Jag har som sagt inget som helst emot att ogiltig frånvaro står med i betyget jag undrar mest om syftet. Handlar det om att få ner skolket, att göra skolan bättre eller om att summera en elevs närvaro och vanor....och i så fall för vem? Jag säger inte att det är fel pga det ena eller andra men det är ju rätt väsentligt att vara klar på syftet.
    Omfattande skolk leder i regel till sämre betyg, ibland inga betyg alls. Att det framgår i betyget att det beror på just skolk ser jag som en ganska självklar information till både eleven och dess föräldrar.
    De har säkert vetat att läget inte är bra men att få resultat, konsekvens och förklaring svart på vitt kan ge en aha-upplevelse.
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-13 20:18:11 följande:
    Men vad är då motivet/motiven? Vad vinner vi? .........................................
    Ett tillägg:
    Jag använder gärna uttrycket sent ska syndaren vakna, kan man på detta sätt väcka 1 av 20 är det värt det.
    Det skadar knappast någon att göra så (skadan är självförvållad) och då kan även en minimal vinst vara ett bra motiv.
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-14 12:09:12 följande:
    Du sager alltsa  den enda meningsfulla konsekvensen av skolk skulle vara ett trevligt samtal med foraldrarna som kan iallafall sjalva monitorera sitt barns franvaro pa internet, i de fall de skulle vara intresserade av det?

    Och det ar inte slappt ???

    Hur kan man som skattebetalare acceptera att forsorja en skola dar skolplikten ar frivillig ???

     
    Föreslagen åtgärd?
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Jag har så extremt svårt att förstå att skolk förekommer överhuvudtaget men jag ska försöka föreställa mig att en sån situation finns i verkligheten. Då föreslår jag att:
    ............................................................................................................................................................................................
    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Vad det gäller disciplin är jag av den gamla skolan (i förhållande till den idag rådande) med regler, gränsdragning och konsekvenser så till viss del håller jag med dig.

    Men...
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * barnen som skolkar får en rejäl utskällning, helst offentlig, 
    Jag är lika tveksam till att detta ska ske offentligt som att motsvarande på min arbetsplats sker offentligt.
    Jag skulle förlora respekten för den chefen och det skulle då inte fylla dennes syfte.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
     Eftersom fysiskt straff är tyvärr olagligt...
    Eftersom jag sett konsekvenser i beteendet på barn som blir fysiskt bestraffade av sina föräldrar så säger jag att det lyckligtvis är olagligt i Sverige.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    ....får det bli något annat, t ex städa gården eller klassrummen. I det landet jag bor deltar alla barn i städningen av skolan iallafall. 
    Två saker som motsäger sig själv. Om alla deltar i något som kan vara ett straff för den enskilde förlorar straffet sin kraft.

    När jag gick i skolan hände det dock att man fick sådana uppgifter men under s.k. kvarsittning. Om man inte skötte sig under en lektion fick man lämna klassrummet, det rapporterades till föräldrarna samt att man fick sitta kvar efter skoltid på fredagar. Det varierade vad man fick göra under denna kvarsittning men att hjälpa skolvaktmästaren med städning eller reparationer är ett exempel. Det var ett bra system tycker jag.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * rektorn kallar in föräldrarna
    Så tror jag sker även i svenska skolor idag. Undantag är i så fall rektorns eget val och inget som styrs av Sveriges utbildningspolitik eller det svenska skolväsendet.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * föräldrarna straffar och ger en rejäl utskällning till sina barn
    Vi kan sitta här och tycka om vad föräldrar ska göra när deras barn inte sköter sig men det styrs inte av skolan, politik, lagar mm utan så länge lagen följs är det upp till föräldrarna hur de uppfostrar sina barn.
    Detta är alltså ingen åtgärd för skolsystemet.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    * naturligtvis är det viktigt att upprepad skolk ska stå på betyg 
    Det håller jag med om.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
      Onödigt att skattepengar går till elever som inte satsar på sina studier.
    Det är helt ofrånkomligt i en värld med obligatorisk skolgång bekostat av skattemedel.
    De som faktiskt går till skolan och och deltar på lektionerna är inte nödvändigtvis elever som satsar på studier.
    caliningrad skrev 2011-10-14 16:35:34 följande:
    Naturligtivis går det att förebygga en sån situation genom att ge tillbaka auktoritet och makt till de vuxna istället för de barnen. Från allra början ska de vuxna bestämma och visa att de sätter gränser. Barnen ska lyda till vuxna och inte tvärtom som det har blivit nu. 
    Rent allmänt håller jag med men just vad det gäller elever som regelbundet skolkar säger min erfarenhet att dessa faktorer har liten inverkan.
    Dessa elever har ofta andra problem, ofta sociala eller missbruksproblem hemma, egna missbruksproblem eller mobbning. Mobbning vet man förekommer och altid har förekommit även där vuxna är närvarande och utgör en auktoritet.
Svar på tråden Teknikrädda lärare