Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Teknikrädda lärare

    Pa min dotters forskola ar det tvartom, de anvander teknik "for mycket" tycker jag.

    Alla barn sen 3 ars alder har en computer lektion i veckan med en specialllarare.
    De anvander sig av DORA och ALEX programmen for att lara sig lasa / matematik.

    De passar pa att testa barnens IQ potential ocksa och uppmanar barnen som visar storst potential tidigt.

    Forutom detta anvands tekniken valdigt mycket under lektionstiderna och alla gymnasieelever far en iPad av skolan.
    Manga elever i senare arskurser  har klagat pa att tekniken overanvands och jag haller med.

    Jag onskar att alla skolor gick tillbaka till katederundervisningsform, dar lararna beharskar sina amnen, dar eleverna antecknar tysta och reflekterar over detta hemma med hjalp av manga laxor.

    Jag tror inte pa att tekniken har lett till battre skolresulttat nanstans, har nyss last en artikel om en pilotstad i USA dar de investerade miljoner for att utrusta skolorna med den senaste tekniken, men elevernas niva forsatte sjunka.

    Sa lange man inte insett att det finns ett samband mellan skoldisciplin (som galler bade eleverna och lararna) och skolresultat kommer man ingenstans oavsett hur manga Ipad skolan koper at lararna och eleverna. 

  • caliningrad
    Punkster skrev 2011-10-05 19:59:35 följande:
    Jag tror man med fördel kan blanda in mer element i undervisningen än bara katederundervisning och powerpoint-presentationer (som jag ser som ett komplement till katederundervisning). Varför inte låta eleverna arbeta med praktiska moment? Använda en dator för att söka efter mer information än den som står i läroböckerna? Kanske göra studiebesök? Bjuda in någon intressant person som kan berätta mer om det man läser om? Möjligheterna är oändliga, och jag tycker det är tråkigt att begränsa sig till enbart 1 eller 2 sätt att undervisa på.
    Katederundervisningen har varit den mest effektiva undervisningsformen sa lange lararna var riktiga larare och beharskade sina amnen. Sa ar det fortfarande i de skolor/lander som presterar hogst. 

    Nu nar manga larare beter sig, och vill bli betraktade som social arbetare istallet, har de ofta sjalva inte en tillracklig kunskap for att formedla sin undervisning i katederform.

    Darfor maste de gora det roligt istallet, uppmana eleverna att googla informationen, ga pa utflykt osv. pa det sattet blir alla nojda: lararna darfor att de har mindre att kunna och att forberedda, eleverna darfor att det ar lika roligt att ga till skolan som att leka Playstation. 

    Alla ar nojda, men nivan bara sjunker. 

    Noje borde vara enbart det slutliga resultatet av fardigheter som sjalva kommer fran ovning/arbete/anstrangning. 

    Men nu for tiden kraver alla barn att allting ska vara roligt omedelbart och hela tiden och foraldrarna/lararna tycker att det ar alldeles underbart att lata sina barn vaxa upp i en gummivarld dar allting ar roligt omedelbart och hela tiden.

     
  • caliningrad

    Hej Punkster

    Dels tvivlar jag att det finns nan enda skola i Sverige med traditionell undervisning. 

    Dels stammer inte det du skriver.

    Om man tittar pa meritvardet av Stockholms skolor (http://grundskolan.skolvalet.com/) ser man att de skolor som pastar sig att vara mer traditionella (som Enskilda gymnasiet, Franska Skolan) ligger i topp.

    Men det som hander i Sverige ar faktiskt ratt sa ointressant fran en internationell perspektiv.

    Gar man till hemsidor som http://www.worldmathday.com/ ser man att asiastiska lander ar overrepresenterade. 
    Sverige finns inte eftersom Sverige inte har tavlat.

    Kanske battre att gora termometern sonder istallet for att ta temperaturen...
     

  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-07 11:44:53 följande:
    Fast ändå har kunskapsnivån sjunkit sedan katederundervisningen försvann. Så den lilla gruppen som kunde tillgodogöra sig katederundervisningen var nog ganska stor ändå.
    När man träffar folk som har arbetat på gymnasiet sedan jag gick där, så har grundkunskaperna sjunkit rejält sedan jag gick.
    Ja, och det kan intyga alla lander som har foljt samma trend.

    Aven i Asien.

    nar Japan borjade infora vasterlandska metoder i sina skolor eftersom det var trendigt da, nivan sjonk omedelbart. Nu ar det Korea och Singapore som briljerar istallet. 

    Som tur ar, manga vasterlandska lander borjar inse det och ga tillbaka till det goda gamla. UK till exempel som hade betygsforbud forut, aterinforde betyg.

    Sverige kommer att inse det om nagra ar att den "oppna skolan dar man kan ha kul hela tiden och lara sig samtidigt utan att ha nagra krav varken pa arbetet eller disciplin" var inget mer an en mjuk utopi.

    Nagra, som Ann-Marie Begler, general skolinspektor har redan insett detta enligt vad jag last (hon skrev bl a om radslan for larande som rader i alla svenska forskolor), sa det kanske finns hopp. 
  • caliningrad
    Vad gäller diskussionen kring katederundervisning så finns det inga sbelägg överhuvudtaget för att katederundervisning skulle ge bättre resultat. Ja, Korea briljerar, liksom den dekadenta västvärlden i form av Finland, Nya Zealand och Canada.......och nej, dessa länder har inte samma inställning kring pedagogiska frågor. Finland uppvisar t.o.m. bättre resultat än Korea vad gäller naturvetenskap. Jag är glad att mina barn inte går i skolan i vare sig Japan eller Korea, däremot har den svenska skolan en hel del att lära från andra håll. Att katederundervisning skulle leda till bättre kunskap är ett påstående som är direkt okunnigt. Man har studerat framgångsfaktorer och katederundervisning tillhör inte dem.    
    Nar det galler Finland sa har de faktiskt en ganska strang skola. Jag har bade studerat och arbetat dar flera ar och man kan absolut inte jamfora systemet dar med det svenska systemet.
    Langtifran slappt. Dar maste faktiskt eleverna lyssna pa lararna. Tyvarr dar ocksa har de senaste undersokningarna visat att nivan sjunker darmed och att universitetsstudenter maste ta extra mattekurser for att hinna ikapp, vilket de inte behovde gora forr i tiden.

    Man kan jamfora hur det gick for Nokia vs Samsung i de senaste aren.

    Japan har borjat infora vasterlandska metoder och borjade sjunka, aven om de presterar fortfarande relativt bra.

    Canada och Nya Zeeland = ingen aning vad de har for skola dar, sa jag ska inte uttala mig. 

    Varfor  ar du glad att dina barn inte gar i skolan i Korea?

    Tror du att koreanska barn ar daligt uppfostrade, okunniga, elaka, olyckliga? Vilken trang bild du har isafall. Du kanske borde resa och bo utanfor Sverige.

    Varfor ar du emot nagon form av elitism egentligen? 
     
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 05:54:16 följande:
    Varför skulle jag tror att koreanska barn är okunniga eller elaka? Varför tror du inte att jag varit utanför Sveriges gränser? Ja, det är väl klart att jag vet att den finska skolan inte ser ut som den svenska. Och nej, katederundervisningenär fortfarande INTE en framgångsfaktor. Vem är det som är trångsynt?

    Nej, elitism är inget jag förespråkar. Så vitt jag kan se så har mänskligheten knappast några goda erfarenheter av elitsim......bara att titta historiskt. På vilket sätt gynnar det ett samhälle menar du? För egen del är det något som ligger rätt långt ifrån mina grundvärderingar. Och nej, det innebär inte att människor inte får/kan sticka ut och vara fantastiskt duktiga på olika områden. Elitism är något helt annat. 

    Och fortfarande tycker jag att det finns massor i den svenska skolan som behöver förbättras och förändras, men inte alls på det vis som du förespråkar.           
    Hej, 
    jag tycker att det ar beundransvart att du fortsatter forsvara en ideologi som har redan visat sina motgangar och begransningar.
    Du upprepar gang efter gang att det finns massor i den svenska skolan som behover forbattras och forandras, och dar ar vi overens, utan att komma med nagra forslag.
    Forutom att barnen ska tillbringa mer tid med sina foraldrar. Vilket jag haller med - vi ar overens igen. Mycket i de asiatiska framgangerna bygger pa att mammorna star bakom ryggen av sina ungar jamt och kontrollerar att de gor det de ska gora.

    Jattebra tycker jag, jag haller med dig om att alldeles for manga foraldrar i vastvarlden har bara gett upp.
    Men det som hander hemma ar en sak. Nar det galler det som hander i skolan verkar du ha inga ideer alls faktiskt. Vilket ar konstigt, eftersom du sager att du ar larare. 
  • caliningrad
    Vilken ideologi menar du att jag försvarar? Så vitt jag vet är inte det svenska skolsystemet någon ideologi. Den politiska riktningen vad gäller skola är dessutom rätt spretig och inte särskilt verklighetsförankrad och utan tvekan rätt långt ifrån den professionella pedagogiken, så jag är lite osäker på vad du menar .

    "Back to basics" är något jag förespråkar starkt. Inte katederundervisningen, men en stark satsning på grundläggande färdigheter. En stark satsning på det samt hur man fördjupar, dvs lär elever metoder för att nå de kvaliteter vi efterfrågar som att kunna tolka, värdera, dra slutsatser etc. Lärare behöver modellera och vara duktiga på att ge elever redskap att hantera olika material och även ge dem metakognitiva insikter. Här brister vi ofta.
    Ingen ideologi ?
    Jag blir helt forskrackt nar jag gar in pa forskolornas hemsida dar det star overallt att "barnet star i centrum", "lararen ar en medarbetare" osv. Det har kallas for "pedagogisk rorelse" i Frankrike t ex och ar grunden till skolans konkurs. Och Sverige lider dessutom av andra fjantiga ideer sa som "genus" osv.

    Back to basics" YES! Definitivt! Forskrackligt att se hur manga 7 aringar i Sverige knappt kan lasa och skriva!

    I Norge har de andrat skolstarten fran 7 ar tillbaka till 6.
    Varfor kan inte Sverige ta kloka beslut ibland utan ligger alltid efter ? 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-10 07:28:48 följande:
    Och jag blir förskräckt när man förfasar sig över att "barnet står i centrum". Det är väl ändå rätt grundläggande i skolan och förskolan för den delen. Tack och lov så lider Sverige av fjantiga idéer som att "barnet står i centrum" och "genus". Tack och lov ligger inte Sverige alltid efter .
    Ja du ser, det finns en valdigt stark ideologi som har forstort systemet.

    Nej, barnet ska inte sta i centrum. Det finns bara egotripadde och trotsiga barn nufortiden just pga denna felatktiga ide.

    Barnet ar naturligtvis det dyrbaraste som finns for sina foraldrar, men detta innebar inte att skolan ska ga pa barnens villkor.

    I skolan blir bara barnet en av de manga elever som finns, och som bor lyssna pa lararna vars roll ar att overfora sina kunskaper, istf att vara nan slags social arbetare som det har blivit.

    Jag blir totalt forskrackt nar jag laser inlagg dar det star att barnen stor, avbryter, inte sitter stilla, har en massa diagnoser........

    Bara for att de har hort fran oansvariga vuxna ar de ska vara i centrum och har all ratt att stora.

     
  • caliningrad

    Till Frosoblomster:
    du maste ocksa vara forskrackt nar du ser att manga vill infora skoluniform i Sverige.

    Du som ar larare, forstar du inte att foraldrarna vill faktiskt att det ska rada ordning och reda i skolan?

    Skolan i Sverige har bara blivit nan slags gigantisk kollo pga folk som dig som har misuppfattat sitt yrke totalt och som vill att barnen ska styra hela verksamheten.

    Du vet vad jag tror ? Att du, som manga svenskar, har tittat pa Pippi Langstrump for mycket och inte lyckats skilja mellan den nodvandiga fantasivarlden och verklighet. 

  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-10 07:38:59 följande:
    Det är väl det som är problemet idag, att många barn står i centrum, på det sättet att de tror att världen kretsar kring dom. Många barn tror och är uppfostrade med att allt skall vara kul och att de skall stå i centrum och sedan när de kommer ut i den bistra verkligheten så faller de platt ner.

    I skolan anser jag att lärandet skall stå i centrum och att man skall få de kunskaper som behövs för att kunna försörja sig och grundkunskaper så att man kan studera vidare.

    Det behöver inte vara motsatsen till att man ser eleverna som objekt, men nej, barnen skall inte stå i centrum, de skall lära sig ett integrera med andra, vuxna och andra barn.

    Att gå i skolan behöver inte vara en lek varje dag.
    Absolut!
    Ett barn ar ett barn, kan inte sa mycket, har allting att lara sig fran ansvariga vuxna. Nej, livet ska inte vara "kul" hela tiden. Man ska kunna sta ut med att ha trakigt. Gladjen kommer ofta fran anstrangningen istallet, men det vet bara de som har arbetat och astadkommit nagot tack vare arbetet.

    Det ar valdigt orovackande att nagon som pastar sig vara "larare" forsvarar denna ideologi!
     
Svar på tråden Teknikrädda lärare