Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

    Teknikrädda lärare

    Till viss del är det så fortfarande. Lite här och där råder "så här har vi alltid gjort"- mentaliteten. 

    För ett par år sedan undervisade jag i engelska i en trea. Jag använde mig av ett filmmaterial som heter Go, Jojo, Go och som bygger på att man första veckan ser ett avsnitt på ca 15 minuter och veckan efter diskuterar innehållet och arbetar med det. Det blev alltså en del filmtittande för den här klassen. Efter ett tag fick jag ett samtal från klassläraren som tyckte att jag "skämde bort" barnen med all film. Film skulle vara något speciellt som man kunde göra för att belöna klassen, inte något att bygga sin undervisning på tyckte hon.

    Jag tycker det är lite synd. Teknik innebär massor av nya sätt att förändra och förbättra sin undervisning på, att göra den mer mångsidig. Fördomar och okunskap härskar dock på vissa ställen, och hindrar utvecklingen. 

  • Punkster
    caliningrad skrev 2011-10-04 09:05:43 följande:
    Pa min dotters forskola ar det tvartom, de anvander teknik "for mycket" tycker jag.

    Alla barn sen 3 ars alder har en computer lektion i veckan med en specialllarare.
    De anvander sig av DORA och ALEX programmen for att lara sig lasa / matematik.

    De passar pa att testa barnens IQ potential ocksa och uppmanar barnen som visar storst potential tidigt.

    Forutom detta anvands tekniken valdigt mycket under lektionstiderna och alla gymnasieelever far en iPad av skolan.
    Manga elever i senare arskurser  har klagat pa att tekniken overanvands och jag haller med.

    Jag onskar att alla skolor gick tillbaka till katederundervisningsform, dar lararna beharskar sina amnen, dar eleverna antecknar tysta och reflekterar over detta hemma med hjalp av manga laxor.

    Jag tror inte pa att tekniken har lett till battre skolresulttat nanstans, har nyss last en artikel om en pilotstad i USA dar de investerade miljoner for att utrusta skolorna med den senaste tekniken, men elevernas niva forsatte sjunka.

    Sa lange man inte insett att det finns ett samband mellan skoldisciplin (som galler bade eleverna och lararna) och skolresultat kommer man ingenstans oavsett hur manga Ipad skolan koper at lararna och eleverna. 
    Fast det finns inget generellt samband mellan skoldisciplin och kunskapsresultat. För vissa elever kanske, men knappast för alla. Vissa lär sig säkert bra genom katederundervisning och vill ha knäpptyst i klassrummet. Medans andra behöver diskutera kring det de lär sig och ta till sig kunskap på andra sätt, t.ex. genom laborationer eller praktiska moment. Alla lär sig på olika sätt. Om vi återinförde katederundervisning som den rådande normen i våra skolor, komplett med många läxor så skulle vi effektivt sålla ut många elever som har svårt att ta till sig kunskap på det sättet. Precis som många elever nu kämpar med att lära sig något eftersom det inte är knäpptyst i klassrummen. Den gyllene medelvägen är den rätta vägen. 

    Jag tror att teknik är bra, men i lagom dos. Precis som med allt annat här i livet. Katerderundervisning är också bra, om man varvar det med annat.  
  • Punkster
    nine05 skrev 2011-10-05 19:29:25 följande:
    Det är intressant hur man ska använda den nya tekniken i skolan, men som det är ju väldigt viktigt att den inte tar över, utan blir ett utmärkt komplement. Känner spontant att det bästa vore en mix av traditionell katederundervisning och ex. power point presentationer. 

     
    Jag tror man med fördel kan blanda in mer element i undervisningen än bara katederundervisning och powerpoint-presentationer (som jag ser som ett komplement till katederundervisning). Varför inte låta eleverna arbeta med praktiska moment? Använda en dator för att söka efter mer information än den som står i läroböckerna? Kanske göra studiebesök? Bjuda in någon intressant person som kan berätta mer om det man läser om? Möjligheterna är oändliga, och jag tycker det är tråkigt att begränsa sig till enbart 1 eller 2 sätt att undervisa på.
  • Punkster

    Då ska jag berätta att Örebro där jag bor varje år gör en skolundersökning kring elevernas kunskaper i årskurs 9. De skolor som varje år lyckas prestera högt är sådana som du beskriver som flummiga och ej kunskapsinriktade. Skolor med med traditionell syn på undervisning (törs jag generalisera och säga t.ex. Engelska skolan och kunskapsskolan?) klarar sig inte bättre om någon annan.

    Pedagogiskt arbetssätt har inget med lärarens ämneskunskaper att göra. Tvärt om, om eleverna lär sig att det enda sättet att ta till sig kunskap på är att någon står framme vid svarta tavlan och föreläser så tror jag att det kommer få det svårt i sitt framtida vuxenliv. Vårt samhälle idag är uppbyggt på att man själv söker efter information, sållar den och bedömer dess trovärdighet. Det behöver våra elever lära sig. 

  • Punkster

    Som jag sagt tidigare, katederundervisning är en väldigt effektiv inlärningsmetod för en liten klick elever. De som har förmågan och tålamodet att ta till sig kunskap den vägen. För övriga elever är det snarare exkluderande. Och vad tjänar vi på att använda oss av en inlärningsmetod som stjälper snarare än hjälper ett stort antal elever? Det kommer mynna ut i en elitistisk skola som knappast kommer vara effektiv i Sverige så som det ser ut idag.

    Kateterundervisning behöver mixas med andra undervisningsformer för att alla elever ska kunna få ut något av undervisningen. Att som lärare dessutom bara stå framme vid tavla och rapa ur sig fakta på rutin tycker jag dessutom är ett tecken på lathet. Ungefär på samma sätt som det vore ett tecken på lathet att enbart visa faktafilmer. En god pedagog är medveten om att lärande sker på många olika sätt i många olika kontexter och arbetar därefter. 

Svar på tråden Teknikrädda lärare