Min mamma försökte ta livet av sig när jag var 13 år. Strax efter flyttade vi ifrån min styvfar, men tillbaka igen efter ett halvår. Vi hann knappt packa upp innan vi skulle flytta igen. När vi inte bodde med min styvfar fick jag lyssna på hennes gråt och vara orolig för att hon skulle försöka ta livet av sig igen, och när vi bodde där fick jag lyssna på bråken mellan dem och vara orolig för att min styvfar skulle få en ny hjärtinfarkt och dö.
Hon sa alltid att jag var tjock. När jag var 10 vägde jag 52 kilo. Detta låter mycket, men jag var 1,55 lång och hade redan b-kupa. Jag hade alltså ett BMI på strax över 21 och dessutom bröst, och kunde knappast kallas överviktig, möjligen lite rund. Dock försökte hon inte hjälp mig att gå ner i vikt, utan fortsatte servera samma feta mat och påstå att vi inte hade råd med aktiviteter där jag kunde få röra på mig annat än när jag joggade runt hemma i byn.
Min styvfar favoriserade mina kusiner, brorsbarn och tremänningar i samma ålder framför mig. De var nämligen pojkar. Han ansåg även att det inte var viktigt att ha roligt med någonting, man skulle vara bäst. Om jag satt och klinkade på hans synth var det inte roligt att jag ville upptäcka musiken - tvärtom, jag var kass. Jag var dålig som inte gick på fotboll med de andra barnen i byn - men att vi inte "hade råd" hade han visst glömt.
Ett år lyckades jag faktiskt tjata mig till att få vara med i fotbollslaget, fast det kostade pengar. Jag spelade på mittfältet, gick på alla träningar och när säsongen var slut fick jag en t-shirt som den som varit på flest träningar fick. Men det dög inte heller, jag gjorde inte tillräckligt många mål.
Min pappa har mest varit frånvarande. Jag skulle vara där varannan helg, men eftersom han är musiker kunde jag inte vara där så ofta som jag skulle, och de helgerna jag var det fick jag nästan jämt spendera en av nätterna hos min farmor. Nu har jag fått veta att han var tvungen att spela på helgerna, han var arbetslös och ersättningen han fick täckte precis hyran och elen. För maten var han tvungen att jobba extra, och han hade inte ens råd att betala underhållet. Nu verkar det alltså logiskt, men då var det inte så roligt.
Mina föräldrar gick isär tidigt, och hela mitt liv har de förklarat för mig hur hemsk den andra föräldern var.
När jag läser allt annat inser jag att det kunde varit så mycket värre. Jag har aldrig fått stryk (fast jag fick smisk en eller två gånger minns jag. Men det har helt ärligt inte satt några spår i mig), och jag har inte behövt leva i missbruk och fått höra att de ska ge bort mig.